עדכונים חיים

שבוע נוסף למחאה נגד הרפורמה: המונים הפגינו בתל אביב וברחבי הארץ

עשרות אלפי מוחים הגיעו הערב לצומת קפלן בתל אביב ולמוקדים רבים ברחבי הארץ כדי להפגין נגד הרפורמה במערכת המשפט, אותה מקדמת הממשלה. ההפגנה בת"א התקיימה בסימן המשבר בחינוך

המחאה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב המחאה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
פוסט נעוץ נעוץ

בסימן "הקריסה הערכית של מערכת החינוך": המחאה נגד הרפורמה המשפטית נמשכה

המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט: הפגנות רבות התקיימו הערב (שבת) במוקדים רבים ברחבי הארץ נגד הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה, בין היתר, מחאת הענק בצומת קפלן שבתל אביב. ההפגנה המרכזית בתל אביב התקיימה במוצאי השבת בסימן "הקריסה הערכית של מערכת החינוך ובהרס החינוך הממלכתי". את ההמנון שרה הערב הזמרת אפרת גוש.

ממובילי המחאה נמסר כי "זהו השבוע ה-35 בו מתקיימת ההפגנה נגד ההפיכה המשטרית, ובכוח קפלן מציינים כי ההפגנה הערב עסקה בין השאר בקריסה הערכית של מערכת החינוך ובהרס החינוך הממלכתי על ידי ממשלת החורבן". על פי הודעת מובילי המחאה, בהפגנה הערב בצומת קפלן נאמו שר המשפטים לשעבר אבי ניסנקורן, אביטל מסטרמן - מחנכת מורה וממובילות מאבק החינוך, רונית שניר - מזכ״לית תנועת השומר הצעיר ויולי יבין - תלמידת תיכון מהרצליה, ממובילות המאבק נגד תכני פורום קהלת במערכת החינוך. את ההפגנה הובילה פרופ׳ שקמה ברסלר.
 

מתן וסרמן
מחאת הסטודנטים מפגינים לצד דרוזים נגד הרפורמה במערכת המשפט בתל אביב (צילום: מחאת הסטודנטים)

צעירים דרוזים הפגינו לצד פעילי מחאת הסטודנטים בקפלן וקראו: "הדרוזים דורשים צדק חברתי"

סתיו נמר

פרופ' חגי לוין במחאה בחיפה: "הממשלה החולה מובילה אותנו לקריסת מערכות לאומית"

פרופ' חגי לוין אמר הערב בהפגנה בחיפה: "הממשלה החולה מובילה אותנו לקריסת מערכות לאומית. הממשלה מחריבה את מערכות הביטחון, הביטחון האישי, המשפט, הכלכלה, החינוך וכן– גם הבריאות. בממשלה הנוכחית חלה עלייה דרמטית במספר הנרצחים, הן מטרור והן מאלימות, ערבים ויהודים, נשים וגברים. במקום למנוע אלימות, השר בן גביר מעודד אלימות. במקום כיבוי שריפות, הממשלה עסוקה בליבוי שריפות. המדינה במצב קריטי, בקריסת מערכות".

סתיו נמר
המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט בתל אביב צילום: אבשלום ששוני

יאיא פינק בהרצליה: "בזכות המאבק, חברי כנסת נוספים של הליכוד יוצאים נגד ההפיכה המשטרית"

יאיא פינק, מייסד לובי 99 ודמוקרטTV, מוביל מטה הצרכנות הליברלי ואחד ממובילי המחאה נאם הערב בהרצליה: "יש הרבה סיבות להיות אופטימיים לגבי המאבק שלנו. בזכות המאבק שלנו, עוד ועוד חברי כנסת של הליכוד יוצאים ואומרים שהם מתנגדים להמשך ההפיכה המשטרית. 60% מהציבור הישראלי מתנגד להפיכה המשטרית".

"34% ממצביעי הליכוד מתנגדים להפיכה המשטרית", הוסיף, "ההשתלטות על הוועדה למינוי שופטים נבלמה. ההשתלטות על היועמ"שים נעצרה. הם לא העבירו את חוק ההשתמטות, את חוק המתנות, את חוק דרעי ועוד עשרות חוקים גרועים וכל זה רק בזכות כל אחד ואחת מכם. בזכות המאבק שלנו פתאום קם אדם בבוקר ומרגיש שהוא עם ומתחיל ללכת  והמחנה הליברלי התעורר לחיים אחרי שנים ארוכות של תרדמת. רק בזכות המאבק שלנו, נבנות כאן תשתיות היסטוריות וארוכות טווח למחנה הדמוקרטי-ליברלי שמקרבים את הניצחון בבחירות הבאות. והכי חשוב בזכות המאבק שלנו, ישראל עדיין יהודית, דמוקרטית וליברלית".

מתן וסרמן
מחאה בצומת נהלל נגד הרפורמה המשפטית צילום: צביקה גולן

אחת ממובילי המחאה בנהלל: "הגענו להפגין למען החינוך בישראל"

לימור רגב, ממובילי המחאה בצומת נהלל: ״לאחר 35 שבועות שאנחנו מפגינים למען המהפכה המשפטית - השבת הגענו להפגין למען החינוך בישראל. הגענו כ-2,000 מפגינים מאזור עמק יזראעל. הבנו שיש עוולות, חוסר צדק ושיוויון שצץ מעל פני השטח במערכת החינוך. היום ב-2 לספטמבר, הקדשנו את ההפגנה שלנו למען החינוך הדמוקרטי״. 

״השנה התקציב של החינוך הממלכתי-חילוני מתוקצב באופן הנמוך ביותר״, היא מוסיפה. ״החינוך החרדי והדתי זוכה לתקציבים של מיליארדים - שאין להשוות אותו לתקציב הדליל של החינוך הממלכתי-חילוני והערבי. יותר מכך, רבים מהמורים והרבנים בחינוך החרדי-דתי כמו אבי מעוז וגד ליאור מובילים אותנו למקומות חשוכים וקיצוניים", היא טוענת. "לעומת זאת - החינוך הממלכתי-חילוני שלנו נשען על אהבת האדם, אהבת הארץ ועל ערכי מגילת העצמאות. עצוב לנו לגלות כמה תקציבים נגזלו מאיתנו״.

שקד שדה
מחאה בצומת נהלל נגד הרפורמה המשפטית צילום: צביקה גולן

החלה ההפגנה בצומת נהלל

כ-2,000 מפגינים פקדו הערב את צומת נהלל בסימן פתיחת שנת הלימודים. בהפגנה נשאו דברים: יערה הרמלין פיין – ראשת החוג לחינוך מיוחד באורנים, גילי לוי סטודנטית ממובילות מחאת הסטודנטים, ניר מילר מורה ומחנך בעמק והתלמיד נעם ברזל העולה לכיתה יא בתיכון העמק המערבי.

מאות מורים ומחנכים הגיעו להפגנה בצעדת מחאה שיצאה ממושב נהלל ועד הצומת שם מתקיימת המחאה. גיל דייגי ממנהיגי המחאה בעמק: "התעוררנו ומה הבנו? ששנים רבות החינוך הממלכתי נגזל ונרמס. פחות תקציבים, פחות השפעה על מה ילמדו ילדינו. זה נגמר. המחאה הזאת לא תיתן לתהליך ההשתלטות המשיחי לאומני להשתלט על ילדינו. היום בצומת נהלל אנו זועקים חינוך. כי אין חינוך בלי דמוקרטיה, כי לא ניתן לאבי מעוז לגעת בילדים שלנו".

שקד שדה