פרופ' ירון זליכה, מבכירי הכלכלנים בארץ, מתייחס בשיחה עם מעריב למצב הכלכלי ולחוק הארנונה. זליכה יוצא בצורה חריפה כנגד חוק הארנונה, מביע דאגה ממצב המשק ומותח ביקורת על התנהלותו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

בלשכת ראש הממשלה תוהים: "למה לא עוצרים את המפגינים נגד נתניהו?"
"לא בגלל שגעון גדלות": ליברמן מסביר מדוע הוא צריך לעמוד בראש המחנה הימני

"ההליך התקין שבו נחקק בכנסת הטעה את חברי הכנסת", אומר זליכה, "האוצר יצר מצג שווא שבו רשויות מכל רחבי מדינה כלשהי מממנים רשויות אחרות. המתווה הזה לא מקובל בעולם ויצרו רושם כאילו זה מה שמקובל בעולם. זו הטעיה שהייתה גם במצגת שהציגו במשרד האוצר לחברי ועדת הכספים בבואם לשכנע שיתמכו בחוק. מצב שבו הממשלה מציעה הצעת חוק ממשלתית ומטעה את חברי הכנסת היא לא הליך תקין ולא משנה מה אתה חושב על החוק".

ויש עניינים נוספים.
"הדבר השני הוא שהאוצר לא היה מודע ונעשתה עבודה מקצועית רשלנית. ככל הנראה לא היה מודע לכך שיש מחקרים רבים בספרות הכלכלית שמצביעים על קונצנזוס מלא של שיטות רוחביות לחלוקת הכנסות בין רשויות, ולא מרשויות סמוכות כמו בשיטה שמציעים כאן. שיטה שנכשלה בעולם, היא מאוד לא מומלצת ויש לה בעיות רבות".

מדוע יש קונצנזוס נגד השיטה הזאת?
"היא פשוט לא עובדת. מייצרת תמריצים שגויים ולא מצליחה לייצר נוסחה שהיא שוויונית על פי קריטריונים שהם יעילים ולא מתמרצים באופן שלילי".

ואתה מצביע למעשה על עוד כשלים.
"שר האוצר כבר התחיל בזה שהוא פטר את הרשויות ביהודה ושומרון באופן כזה שהן רק יקבלו ולא יתנו וזה דבר שהוא לא סביר. הממשלות השונות והממשלה הזאת מצטיינת בכך שהיא מקצה לחבריה בלבד. סמוטריץ' שכח שהוא שר האוצר של מדינת ישראל ומחלק בעיקר לחברים שלו. המפלגות החרדיות דואגות רק לחברים שלהם ובונים בעיקר רק לשכונות החרדיות, סמוטריץ' דואג רק להתיישבות ואני ימני בעמדותיי. זה בכלל לא קשור לימין או שמאל. כל אחד פה דואג רק לחברים ואף אחד לא דואג לעם ישראל".

בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

לסיכום העניין הזה.
"הם הטעו את הכנסת. הליך החקיקה היה לא תקין ובית המשפט כבר קבע שעם הליכי חקיקה לא תקינים החוק לא יכול לעבור. יש קונצנזוס שהוסתר מחברי הכנסת שהשיטות האופקיות לא עובדות וזה מערכת שמפלה ולא יעילה, כאשר יעדי החוק בכלל לא ברורים. אין קשר בין המקורות לבין היעדים. למעשה היעד האמיתי הוא להמשיך ולקצץ במענק האיזון ובמקום להחזיר את התקציב לקדמותו הם ממציאים שיטות שנכשלו בעולם, כדי שרשויות אחרות יממנו את מה שהממשלה אמורה לממן".

"סמוטריץ' מיומן מאוד בהעברת כספים סקטוריאליים ויש פה למעשה חבירה שהפקידים אמרו לו הנה יש דרך לקצץ במענק האיזון ונחזיר לרשויות דרך רשויות שהן לא חברות שלך. גם תוכל להעביר לחברים שלך ככה וגם נחסוך כסף למה שאנחנו חפצים בעיקרו ולא מה שעם ישראל צריך. ברית של בעלי אינטרסים זרים שלא דואגים לרווחת העם כולו אלא לרווחת אינטרסים מאוד צרים".

ראינו בימים האחרונים שוב עליות מחירים פרסום של מדדים, המצב לא פשוט.
"ראשית, מדד המחירים לצרכן החודשי הוא מאוד תנודתי ולכן קשה לסמוך על נתוני מדד בודד. נתוני המדד הכללי הצביעו על עלייה מתונה שלטעמי לא מייצגת את מצב המשק. העלייה בפועל הרבה יותר גבוהה ולצערי נראה את זה כבר בחודש חודשיים הבאים עם תיקון כלפי מעלה. ועוד יותר מדאיג שקצב האינפלציה כ-3% כללי, אבל במוצרים הבסיסיים מה שמעמד הביניים קונה, הם כבר מתייקרים בקצב של כ-5% ומעלה".

"זה עוד לפני שלוקחים בחשבון שמחירי הדירות כבר עולים בקצב של 10 עד 12 אחוזים שזה טירוף מוחלט. העליות במחירי הדיור ובמחירי המוצרים הבסיסיים מייצרים איום על קצב היציאה של המשק מהמשבר שחוללה המלחמה וזה כבר מהווה איום לטווח ארוך, מכיוון שאנחנו חייבים להגדיל את הפעילות במשק עבור מימון הצבא היותר גדול שאנחנו זקוקים לו".