הכל תלוי בהקמת ועדה ממלכתית? בחדשות 12 דווח הערב (רביעי) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין פנו ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בבקשה לפתוח בחקירה פלילית נגד ראשי המדינה במטרה לעצור את האצת הצווים של בין הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC). מטרתם, לפי הדיווח, היא פתיחת חקירה ולאחר מכן סגירתה תוך דיווח לבית הדין הבינלאומי על הממצאים - וזאת ללא הקמת ועדת חקירה ממלכתית.

לפי הדיווח היועמ"שית טענה כי אין עילה לפתוח ב"חקירת סרק", ופסלה את הצעתם.

גורמים מדיניים תקפו את היועמ״שית: התעקשותה על ועדת חקירה ממלכתית - מתנה להאג
לשכת ראש הממשלה בתגובה חריפה לתובע בית הדין בהאג: "אנטישמיות לשמה"

גלי בהרב מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גלי בהרב מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נתניהו ולוין פנו אליה בבקשה לפתוח בחקירה פלילית נגד ראשי המדינה במטרה לעצור את הצווים באמצעותה לפי עיקרון המשילות שמסדיר את היחסים בין בתי משפט מדיניים לבית הדין הפלילי הבין-לאומי. עוד דווח כי ראש הממשלה וממלא מקומו מסרבים להקים ועדת חקירה ממלכתית, ובחנו אלטרנטיבות אחרות שיאפשרו את בלימת צווי המעצר.

כמו כן דווח שגם שר הביטחון יואב גלנט, שהסנקציות מאיימות גם עליו, פנה ליועצת המשפטית במטרה להקים ועדת בדיקה ממשלתית, וזאת בעקבות אי הקמת ועדה ממלכתית לאירועי השבת השחורה. לאחר בקשתו הבהירה: "ועדה ממשלתית עלולה לגרום נזק - הנחקר לא יכול למנות חוקר".

יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

לאחר מכן, החלו חילופי האשמות בין הצדדים בנושא. דווח כי בסביבת נתניהו נאמר שהיועצת "תוקעת מקלות בגלגלים", וחדשות 12 דיווחו מפי גורמי מקצוע שטענו ש"אין לפעול לטובת המדינה בגלל שיקולים פוליטיים של ראש הממשלה".

כמו כן, דווח שההערכות בישראל הן כי מאחר שוועדת חקירה ממלכתית לא נמצאת על השולחן כרגע - לא יצליחו לעצור את צווי המעצר לנתניהו וגלנט, שייצאו מהאג בקרוב.

נזכיר כי זאת לאחר שתובע בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, קארים חאן, ביקש להאיץ את צווי המעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ומנהיג חמאס יחיא סינואר. "לנוכח ההחמרה במצב בישראל והמשך הפשעים בעזה", כך נכתב, "התביעה מבקשת שהרכב הקדם-משפט יכריע בבקשות לצווי מעצר נגד סינוואר, ראש ממשלת ישראל נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בדחיפות המרבית". זוהי הפעם השנייה בחודש האחרון בה חאן דוחק בבית הדין "לפסוק בדחיפות", כאשר האחרונה הייתה ב-23.08.