על רקע המתיחות מול מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי, ועדת החינוך של הכנסת צפויה להתכנס השבוע לדון בקידום החוק להנצחת אירועי ה-7 באוקטובר, ככל הנראה ביום חמישי. יוזמי החוק פועלים בתקופה האחרונה מול גורמים בכירים כמו יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, יו"ר הקואליציה אופיר כץ ויועץ ראש הממשלה לנושאי הכנסת נבו כץ לאשר את קיום הדיון שיאפשר את קידום החקיקה שתקועה חודשים ארוכים בגלל ההתנגדות של יוסי שלי, שמעדיף הצעת חוק ממשלתית.

כזכור כפי שפורסם בשבוע שעבר במעריב, גם 11 חודשים אחרי תחילת המלחמה, הכנסת טרם אישרה את החוק להנצחת אירועי ה-7 באוקטובר, כאשר יוזמי החוק מפנים אצבע מאשימה לעובדה זו לכיוונו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, ואף מאשימים אותו שהוא מונע זאת בגלל "משחקי כבוד ואגו".

הפלייר לא נפל רחוק מהמדפסת: העקיצה של בנו של בן גביר למפגינים
החייל החטוף בהקלטה מהשבי לראש הממשלה: "אני סומך עליך"

על החוק חתומים מעל 80 חברי כנסת מכל קצוות הכנסת, למעט המפלגות הערביות, כאשר את הצעת החוק מוביל יו"ר סיעת עוצמה יהודית, יצחק קרויזר, יחד עם רוב ראשי הסיעות מהקואליציה והאופוזיציה. הצעת החוק עברה ליווי צמוד של היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק, וכבר אושרה בקריאה טרומית בחודש יולי האחרון.

נוסח החוק, שכאמור זוכה לקונצנזוס נדיר בכנסת ואף קיבל את התמיכה של מטה משפחות החטופים, כולל הקמת רשות לאומית לזיכרון, כולל תקציב וקביעת התאריך כ"ד תשרי בתור יום הזיכרון הממלכתי מדי שנה ואופן ההנצחה כמו תוכניות חינוך או הורדת דגלי לאום. כאמור, מדובר בהצעה עם בסיס תמיכה רחב ולמרות שיוזם החוק מגיע מעוצמה יהודית, רוב חברי הכנסת מהאופוזיציה הצטרפו ליוזמה. למעריב אף נודע שח"כ פנינה תמנו שטה העבירה לקרויזר ממכסת החוקים שלה על מנת לסייע לקידום החוק המשותף.

עם זאת, הצעת החוק תקועה ולא מגיעה להמשך דיונים בוועדת החינוך בגלל לחץ שמפעיל יוסי שלי, מכיוון שהוא דוחף להעביר הצעת חוק ממשלתית, אך זו עוד לא מוכנה. החשש בקרב חברי הכנסת שיזמו את החקיקה הפרטית הוא שיום השנה למלחמה יגיע ללא חוק שאושר סופית בכנסת.

יוסי שלי (צילום: דוברות משרד רה''מ)
יוסי שלי (צילום: דוברות משרד רה''מ)

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה לפרסום מעריב: "הצעת החוק להקמת תאגיד ההנצחה לאומי לאירועי ה-7 באוקטובר ומלחמת 'חרבות ברזל' היא בעלת חשיבות לאומית עליונה לשיקום חבל תקומה, לחיזוק החוסן הלאומי ולהבטחת העברת ערכי גבורת הנופלים וזכרם לדורות הבאים. לפי החלטת ועדת השרים לחקיקה שדנה בהצעת החוק הפרטית בעניין, ההצעה הפרטית תוצמד להצעת החוק הממשלתית כאשר תובא לדיון בכנסת, כדי להבטיח שהחוק המוגש יהיה כולל וממצה".

"בהמשך להפצת תזכיר הצעת החוק הממשלתית והתייחסויות הציבור שהתקבלו לו, מנכ"ל משרד רה"מ ומ"מ ראש מנהלת תקומה, יוסי שלי, מקדם בימים אלה יחד עם צוותי מנהלת תקומה והגורמים הרלוונטיים נוסח מעודכן ומיטבי שעונה על כלל הצרכים, אשר יעניק מעטפת רחבה לפרק ההנצחה. כמו כן, בהובלת מנכ"ל המשרד אושרה בישיבת הממשלה האחרונה הצעת החלטה שמקצה מאות מיליוני ש"ח לטובת מורשת והנצחה כחלק מהתוכנית האסטרטגית של מנהלת תקומה".