יחיא סינוואר עשוי היה להיות כבר מזמן בין המתים, אלמלא מערכת קודים שפיתח בזמן שהותו בכלא הישראלי, המגנה עליו מפני רשת איסוף המודיעין של צה"ל, כך פרסם הבוקר (שני) הוול סטריט ג'ורנל.

אל-עארורי התראיין ואיים על ישראל לפני ה-7 באוקטובר, ולא היה מי שישמע | ג'קי חוגי

מנהיג חמאס נמנע ככל האפשר משימוש בשיחות טלפון, הודעות טקסט ואמצעי תקשורת אלקטרוניים אחרים שישראל יכולה לעקוב אחריהם, ואשר הובילו לחיסולם של מחבלים אחרים. במקום זאת, הוא משתמש במערכת מורכבת של שליחים, קודים ופתקים בכתב יד, המאפשרת לו לנהל את פעולות חמאס גם בעודו מסתתר במנהרות תת-קרקעיות, כך על פי מתווכי הפסקת אש ערביים.

לדברי אותם המתווכים, מסר טיפוסי מסינוואר אליהם יהיה כתוב בכתב יד ויועבר תחילה לחבר חמאס מהימן, שיעביר אותו לאורך שרשרת של שליחים, חלקם אזרחים. המסרים מוצפנים לעתים קרובות, עם קודים שונים למקבלים, נסיבות וזמנים שונים, בהתבסס על מערכת שסינוואר ואסירים אחרים פיתחו בעת שהותם בכלא הישראלי. הפתק עשוי להגיע למתווך ערבי שנכנס לעזה או לפעיל חמאס אחר, המשתמש בטלפון או בשיטה אחרת כדי לשלוח אותו לחברי הארגון.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

שיטות התקשורת של סינוואר הפכו לזהירות ומורכבות יותר ככל שישראל הצליחה לאתר ולחסל את עמיתיו הבכירים, במיוחד לאחר התקיפה בביירות שהרגה את סאלח אל-עארורי, סגן המנהיג הפוליטי של חמאס וממייסדי הזרוע הצבאית של הארגון.

"אני די בטוח שזו אחת הסיבות הבולטות לכך שצה"ל לא מצא אותו", אמר לג'ורנל מיכאל מילשטיין, ראש לשעבר של ענף הפלסטינים במודיעין. "הוא באמת שומר על כל דפוסי ההתנהגות האישיים הבסיסיים שלו בקפדנות רבה".

למודיעין הישראלי יש כמה מהיכולות המתוחכמות ביותר בעולם ליירוט תקשורת אלקטרונית, המכונה לעתים קרובות מודיעין אותות. לאחר מותו של עארורי, סינוואר עבר כמעט לחלוטין לפתקים בכתב יד ותקשורת בעל פה, לעתים מפיץ הקלטות קול באמצעות מעגל קטן של עוזרים, כך על פי המתווכים הערביים.

שיטת התקשורת של של סינוואר מזכירה מערכת שחמאס השתמש בה בשנותיו הראשונות ושאותה אימץ כאשר נעצר ב-1988 ולאחר מכן נכלא בכלא ישראלי, לפי מומחים לארגון. לפני מאסרו, סינוואר ייסד את משטרת הביטחון הפנימי של חמאס, שנקראה מג'ד, אשר צדה חשודים בשיתוף פעולה והייתה פעילה בבתי הכלא הישראליים. מג'דה גייס סוכנים בתוך הכלא שנקראו "סוואעד" שהפיצו מסרים מוצפנים מאגף אחד לאחר, על פי הספר "בן חמאס", מאת פעיל חמאס לשעבר שהפך למרגל ישראלי.

הסוואעד, כינוי הנגזר מהמילה הערבית לאמות, היו עוטפים מכתבים בכתב יד בלחם לבן, מגלגלים אותם לצורת כדורים ואז נותנים להם להתייבש ולהתקשות, על פי הספר. כמו שחקני בייסבול, הסוכנים היו זורקים את הכדורים מאגף אחד של הכלא לאחר, תוך שהם צועקים "דואר מלוחמי החופש!".

בשב"ס לשיטת הפתקים קראו "אשגרים". בשביל להקשות על שיטת גלגול לתוך לחם, הסוהרים היו פורסים אותו. שיטה נוספת הייתה שימוש בחתולים משוטטים, כאשר האסירים היו קושרים פתקים לרגליהם ומניחים גבינה או קוטאג' בתא של הנמען. בתקופות של עסקאות חילופי אסירים, תעבורת תקשורת האשגרים הייתה מעלה הילוך משמעותית והייתה עליית רגל של ממש אל התא של סינוואר ואחיו.

ישראל מעריכה כי סינוואר בילה שנים בתכנון מלחמה גדולה עם ישראל, כולל בניית רשת מנהרות נרחבת. מילשטיין, קצין המודיעין לשעבר, אמר שההכנות שלו כללו כנראה גם הקמת מערכת תקשורת שתעקוף את איסוף המודיעין המודרני. השיטות כל כך יעילות, שצה"ל לא יכול לשלול שהוא אינו בעזה.

בנקודות מכריעות במשא ומתן על הפסקת האש, סינוואר הפך לבלתי ניתן להשגה. בפעמים אחרות, הוא העביר מסרים כמעט בזמן אמת. לא ברור אם עיכובי התקשורת הם טקטיקת משא ומתן או השתקפות של הפרוטוקולים הקפדניים של סינוואר.

מנהיג חמאס הצליח לתקשר במהירות כשהיה צורך בכך. "אנו מביעים בפניך ובפני משפחתך הנכבדה את תנחומינו הכנים וברכותינו על הקרבתכם הקדושה", כתב במכתב להנייה באפריל, לאחר ששלושה מבניו נהרגו בתקיפה אווירית ישראלית. אותו מכתב, לפי גורמים ערביים, הגיע להנייה דרך שליחים רק שעות ספורות לאחר מותם.

ביוני, בכירים אמריקנים, כולל מנהל ה-CIA ויליאם ברנס, טסו למזרח התיכון כדי לדחוף את ישראל וחמאס לקראת הפסקת אש. ברנס קיים שיחות עם ראש ממשלת קטאר וראש המודיעין המצרי בדוחה, שלאחר מכן נפגשו עם הנייה כדי לאלץ את בכירי חמאס להסכם באיום סנקציות ומעצר. במהלך אותה פגישה, סינוואר העביר מסרים בזמן אמת וחמאס סירב להסכים להפסקת הלחימה, אלא אם ישראל תתחייב בכתב להפסקת אש קבועה, כך לפי מתווכים ערביים. לא ברור כיצד סינוואר העביר את הוראותיו.

ישראל ידעה לפחות עשור שחמאס יצר מערכת טלפונים קווית במנהרות התת-קרקעיות שלו. מבצע קומנדו ישראלי כושל ב-2018, שהצית חילופי אש בין ישראל לחמאס למשך מספר ימים, היה ניסיון של צה"ל להאזין לרשת הטלפונים של חמאס, על פי הצהרה פומבית מאוחרת יותר של חמאס.

בתחילת המלחמה הנוכחית, מתווכים ניסו לתווך עסקת חטופים בין ישראל לחמאס שתמנע פלישה צבאית ישראלית לרצועת עזה, ושלחו שליחים לתוך עזה כדי להיפגש עם חברי הזרוע הצבאית של חמאס ולהעביר מסרים מוצפנים. סינוואר גם ארגן שיחות טלפון עם מתווכים ברשת הקווית של חמאס במנהרות, תוך שימוש בקודים לקביעת היום והשעה וכן בכינויים במסרים המסדירים את השיחות, כך אמרו המתווכים. לדבריהם, סינוואר השתמש לעתים בשמות של אנשים שהיו איתו בכלא כדי להסוות את זהותו האמיתית.

למרות כל הזהירות שנקט, מנהיג חמאס צריך לעשות רק טעות אחת כדי לתת לישראל חלון הזדמנויות, אמר תומאס וית'ינגטון, מומחה ללוחמה אלקטרונית ועמית מחקר במכון המלכותי לשירותים מאוחדים (RUSI) בלונדון. "השנייה הזו שבה אתה שוכח מהמשמעת" אמר וית'ינגטון, "יכולה לחתום על גזר דין מוות".