ועדת החוקה הייתה אמורה לדון מחר (שלישי) על תיקון חוק המאבק בטרור בסוגיית עבירת הסתה לטרור והקלת האפשרות לפתיחה בחקירות משטרה, גם ללא אישור של הפרקליטות, אך הערב נודע כי הישיבה מבוטלת. 

נזכיר כי יוזמת התיקון המדובר היא חברת הכנסת לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית) שטוענת בגלל עיכובים משפטיים מיותרים, היכולת להיאבק במסיתים לא מאפשרת התמודדות נכונה מול אותם גורמים שמעודדים מעשי טרור ואף ממש להביא לידי פגיעה בישראלים בטווח זמן מידי.

סער יודע: אם יחזור לזרועות נתניהו - הגיהנום יפתח עליו
נורת אזהרה למפכ"ל: כמות הנשק העצומה שנתפסה במגזר עלולה לחשוף אמת מטרידה עוד יותר

היא טענה כי "העיכובים החוזרים ונשנים, יחד עם קביעות שערורייתיות כמו שהקריאה 'שהיד' אינה תמיכה בטרור, הובילו אותי לפעול לתיקון החוק. אני רוצה להבטיח שפרקליטות המדינה לא תעמוד מעל החוק, וכי המשטרה תוכל לפתוח בחקירות על עבירות הסתה בכל מקרה בו הדבר נדרש, כדי לשמור על ביטחון הציבור והמדינה".

למעשה היא טוענת שבגלל שלוקח זמן רב לאשר פתיחת חקירה ומעצר, לא קיים אפקט מידי של הפסקת ההסתה.

לימור סון הר מלך (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
לימור סון הר מלך (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

חברת הכנסת הר-מלך מציגה נתונים לפיהם מאז שבעה באוקטובר הוגשו 189 כתבי אישום על הסתה לעומת 20 בלבד בשנת 2022, למרות אירועי מבצע "שומר חומות": "הנתונים הללו ממחישים בבירור כי הפרקליטות הייתה שבויה בתפיסה שגויה ומזיקה".

מנגד, מתייצב חבר הכנסת גלעד קריב (העבודה), שדוחה בתוקף את הטענות של יוזמי החוק וגורמי הקואליציה שדוחפים את ההצעה. לדבריו יש דרכים אחרות לשפר את המצב, שגם הוא מודה שצריך לתקן, בנוגע לאכיפת עבירת ההסתה לטרור.

בשיחה עם "מעריב" קריב סבור שיש פה פתח לכוח מופרז לחוקרים בכל תחנה משטרה, שעלול להיות הרסני ולפגוע באזרחים שאולי יתבטאו במילים קשות, אך כזה שעדיין חוסה תחת "חופש הביטוי".

קריב מסכים שאפשר להשפיע על מדיניות האכיפה ולדרוש מגורמים במשטרה ובפרקליטות לייעל את המערכת, למשל לחייב תשובה על פנייה לחשד להסתה תוך 24 שעות: "עדיף שינוי מדיניות ולא תיקון חקיקה קבוע". 

גלעד קריב (צילום: אבשלום ששוני)
גלעד קריב (צילום: אבשלום ששוני)

קריב אף מזכיר שהוא הציע לקבוע זאת כהוראת שעה לשנתיים בגלל המלחמה, כך שהמשטרה תדע שזה החלטה מוגבלת והם תחת בקרה צמודה, אך שמחה רוטמן סירב גם לכך. החשש שקריב מציף הוא שהמשטרה תהיה עם "יד קלה על ההדק" ויפתחו תיקי חקירה רבים שיפגעו באזרחים רבים למרות שאין עילה אמיתית לכך, וחייבים להשאיר עוד נקודת 'ביקורת משפטית' בין המשטרה לאזרחים.