המגעים בין מקורבי ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין ראש מפלגת הימין הממלכתי, גדעון סער, אשר במשך שבועות התנהלו באופן מקוטע ובקצב איטי, התעצמו בימים האחרונים. ברקע הדיווחים על צירופו של  יו"ר הימין הממלכתי לממשלה ופיטורי יואב גלנט, מאות מפגינים התאספו מחוץ לביתו של גדעון סער בתל אביב כדי לקרוא לו לא להיכנס לממשלת נתניהו.

זאת לאחר שגם במטה משפחות החטופים העבירו לביתו של סער את ההפגנה שתוכננה הערב מחוץ לביתו של אריה דרעי - על מנת לייצר מוקד לחץ ומחאה עיקרי. הקריאות שנשמעות: ״לא ניתן לגדעון סער להפקיר את החטופים״.

הפגנה מול ביתו של גדעון סער (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה מול ביתו של גדעון סער (צילום: אבשלום ששוני)

המונים בהפגנות בתל אביב ליד ביתו של סער (צילום: אבשלום ששוני)
המונים בהפגנות בתל אביב ליד ביתו של סער (צילום: אבשלום ששוני)

קולות נוספים נשמעו בהפגנה, ביניהם: ״משפחת סער, גאולה, אנחנו יודעים שאתם בבית. אל תתנו לזה לקרות, אל תתנו לגדעון סער להיות שר ההפקה״. 

שי דיקמן, בת דודתה של כרמל גת ז''ל, שגופתה הוחזרה בתחילת החודש, אמרה: "גדעון אתה התנגדת לעסקה שהייתה צריכה להחזיר בחיים הביתה את הרש, את אלכס, את אלמוג, את עדן ואת כרמלי שלי. ביטול עסקת חטופים זה מה שהחזיר הביתה את כרמל בארון. אני עומדת כאן במצב בו אף אחד לא רוצה לעמוד. אבל מולי עומדות הבנות של אוהב בן עמי - להן יכול להיות סוף אחר. מה שמפריד בינינו זה עסקה; עסקה שעליה אתה מוכן לוותר. אז תגיד לי גדעון, אתה רוצה להיות שר הביטחון? מה זה בדיוק ביטחון אם לא לקחת אזרחים שנחטפו מבתיהם ולהחזיר אותם בבטחה הביתה? זה לא ביטחון?".

הפגנות המוניות בשל אפשרות כניסתו של גדעון סער לממשלה (צילום :ליעם אדיב)

בהמשך, צעדו המפגינים אל עבר שער בגין בקריה בתל אביב, מקום התכנסות הקבינט המדיני-ביטחוני בשעה הקרובה, כדי להמשיך את ההפגנה משם, ואמרו: "זה לילה לבן היום. זה ליל גלנט 2. כולם לחסום את הצמתים, את הכבישים, את כל מה שאפשר במדינה. לא לפחד, הם לא ישברו אותנו. אנחנו נאבקים, אנחנו נלחמים״.

שורדת השבי רז בן עמי פנתה לציבור ואמרה: ״אני הייתי שם. אני מתחננת, צאו מהבתים!״. משפחות החטופים והמוני התומכים שהצטרפו אליהן קראו הערב לח״כ גדעון סער, ממשלת ישראל והעומד בראשה: ״לא מפקירים חטופים תמורת שריונים! חדלו ממשחק הכסאות ותחזירו אותם הביתה, בעסקה עכשיו!״.

במקביל, קיים הפעיל החברתי יאיא פינק שיחת זום עם פעילי מחאה ומסר: ״אנחנו נערכים לליל גלנט 2. זה דיל מסריח שאסור לתת לו לקרות, סלחנו כבר את פיטורי גלנט, את פיטורי היועמ״שית את ההפיכה המשטרית והגיע הזמן לליל גלנט 2. אנחנו נצטרך לצאת לרחובות בכל הארץ בהמונינו כהמוני אלפים נחושים, כדי למנוע את פיטורי גלנט ואת הפגיעה בביטחון מדינת ישראל". 

מפגינים חוסמים את הכבישים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
מפגינים חוסמים את הכבישים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

מפגינה בהפגנה מחוץ לביתו של סער בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
מפגינה בהפגנה מחוץ לביתו של סער בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

פינק הדגיש כי בפני המחאה עומדות שתי משימות: "המשימה הראשונה היא לצרף אנשים לקבוצות לליל גלנט 2. מתקרבים ל-200 אלף בקבוצות וזה לא מספיק.  המשימה השנייה - להיות בדקת קריאה. מרגע שמקבלים את הידיעה הסופית על פיטורי שר הביטחון תוך כדי מלחמה בשביל דיל פוליטי מסריח, צריכים להיות תוך 20-30 דקות ברחובות". 

בסיום השיחה מסר פינק לפעילים: "אנחנו ברגעים קשים בהם מעדיפים תרגילים פוליטיים על פני החטופים. אבל עברנו את פרעה ונעבור גם את זה. נצליח לייצר מדינה טובה יותר. אני יודע שזה מעייף וסיזיפי, אבל הילדים של כולנו בעתיד ישאלו אותנו בעתיד מה עשינו ואיפה היינו בליל גלנט 2".

מפגינים חוסמים את איילון לאחר פיטורי גלנט (צילום: אבשלום ששוני)
מפגינים חוסמים את איילון לאחר פיטורי גלנט (צילום: אבשלום ששוני)