מתחת לרדאר של רצף האירועים הבלתי פוסקים בשבוע האחרון, כמעט התפספס המהלך הפוליטי שנרקם נגד השר איתמר בן גביר. למגעים על צירוף סיעת הימין הממלכתי ולהרחבת הקואליציה יש משמעות פוליטית מרחיקת לכת על כוחו של יו"ר עוצמה יהודית.

זה נראה כמעט כמו נצח אבל עד לפני כמה שבועות הסוגייה שהכי הטרידה את חברי הקואליציה הייתה כאב הראש שבן גביר ייצר להם, כשהחליט שהוא משבש את העבודה בכנסת ולוקח את ש"ס כבת ערובה, עד שדרישתו להצטרף לקבינט מלחמה תבוצע. בן גביר חזר ואיים – בלי השפעה אין ממשלה. נתניהו גמגם, הבטיח וכרגיל - מסמס.

בדרך לעימות נוסף? בן גביר לא הבריז מהדיון הראשון לשני כבר לא הוזמן  
לתשומת לב גולדקנופף: למרות הבטחת נתניהו - העיכוב בחוק הגיוס נמשך

בנימין נתניהו וגדעון סער (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
בנימין נתניהו וגדעון סער (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)


המהלך של הרחבת הקואליציה ל-68 חברי כנסת ברור: שש האצבעות של עוצמה יהודית כבר לא יכולות לאיים, ובן גביר יחזור למקומו הקטן והטבעי. נכון, סער טרם הצטרף רשמית לממשלה וייתכן שהדיל מול נתניהו לא יתקדם בסופו של דבר, אבל התחושה היא שראש הממשלה כבר לא סופר אותו. 

לא רק שדרישתו של בן גביר לפורום ביטחוני מצומצם לא אושרה, ראש הממשלה נתניהו מוביל יותר ויותר דיונים ביטחוניים מיוחדים מבלי שהשר לביטחון לאומי מוזמן אליהם, ונתניהו ממש לא מנסה להסתיר זאת.

הסמנים האלו היו אמורים להביא את בן גביר לפיצוץ. בעבר על הרבה פחות מזה שמענו אותו מתדרך ומאיים על נתניהו אבל הפעם – דממה שמאוד לא מאפיינת את השר שהכי אוהב לדבר.

בזמן שהמערכת הפוליטית ממתינה להתפתחויות במגעים בין סער לנתניהו, שווה לבחון את ההתנהלות של בן גביר: האם הוא שומר הכל בבטן ומחכה לשעת כושר כדי לממש את האיומים שלו, ולמעשה בונה מהלך רחב של הכשרת הלבבות להפלת הממשלה? או שמא הבין שיוקרתו ירדה וכוחו מול נתניהו כבר לא כתמול שלשום? 

בהנחה שהמגעים מול סער יקרסו, בתוך רגע בן גביר יחזור שוב לחליפת האיומים והוא עלול להיות כפסע מעזיבת הממשלה. בעבר הוא טען שבלי מקום על שולחן מקבלי ההחלטות אין לו מה לחפש בממשלה. כמו שזה נראה כרגע, נתניהו לא ממש מנסה לשכנע אותו שהוא מעוניין לראות אותו שם.