בואנוס איירס: יושב־ראש הכנסת אמיר אוחנה נפגש היום (שישי) עם נשיא ארגנטינה, חביאר מיליי, בארמון הנשיאות המכונה "הבית הוורוד", זאת במסגרת ביקורו המדיני בארגנטינה ובפרגוואי, שם חנך את שגרירות ישראל באסונסיון ונפגש עם הנשיא פנייה. מיליי הבהירה - אנו עומדים לצד ישראל. 

פגישתם של יו"ר הכנסת ונשיא ארגנטינה התקיימה בארבע עיניים, ועסקה במצב הביטחוני במזרח התיכון, בדגש על ההתחממות בגזרה הצפונית מול ארגון הטרור חיזבאללה ועל החטופים בעזה, חלקם בעלי אזרחות ארגנטינאית. בתום פגישתם, הזמין יו״ר הכנסת את הנשיא מיליי לנאום בפני מליאת הכנסת. 

ההקלטות המחשידות: פניה חדשה ליועמ"שית - בדקי מעורבות אפי נוה במינוי מנדלבליט

אמיר אוחנה וחביאר מיליי בארגנטינה (צילום :נתן ווייל דוברות הכנסת)

אוחנה הציג בפני הנשיא מיליי את תמונת המצב העדכנית והדגיש כי ״חיזבאללה פתח במלחמה נגד ישראל לפני 11 חודשים, למרות שלא הותקף על ידינו. עשרות אלפי אזרחים מפונים מבתיהם מאז. במצב כזה, אין תרחיש שבו חיזבאללה מסיים את המלחמה כפי שנכנס אליה. אלו ימים של הכרעות — וישראל משנה את המציאות בצפון למען אזרחיה כדי שיוכלו לשוב לבתיהם בביטחון, ויהי מה. העולם עכשיו בטוח וטוב יותר אחרי שהארכי טרוריסט איברהים עקיל אינו עוד בין החיים. זהו מסר חד וברור לראשי ארגוני הטרור — אף אחד לא חסין". 

נשיא ארגנטינה חאבייר מילי אמר ליו״ר הכנסת כי ארגנטינה ניצבת לצד ישראל במלחמה הזו, וכי לא מדובר במלחמה מקומית, אלא מלחמת כוחות החושך בעולם החופשי ושוחר החירות. 

בנושא המלחמה בעזה אמר היו״ר אוחנה למארחו כי ״ישראל מחויבת להכריע את חמאס ולהשיב את כל אזרחיה החטופים, כולל בעלי האזרחות הארגנטינאית. אנו ממשיכים ללחוץ צבאית את חמאס, ואנו זקוקים למנהיגי העולם שימשיכו ללחוץ על סינוואר כדי להביא לשחרור החטופים״. 

חאבייר מיליי בכותל (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
חאבייר מיליי בכותל (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

כמו כן, יו״ר הכנסת הביע הערכה בפני מיליי על השינוי לטובה במדיניותה של ארגנטינה כלפי ישראל במוסדות הבינלאומיים מאז בחירתו לנשיא. ״ארגנטינה בהנהגתך הוכיחה עמידה על עקרונות מוסר מול מסע ציני עולמי בפורום ששכח לשם מה הוא הוקם. הצבעתכם נגד ההצעה האנטי-ישראלית השבוע בעצרת האו״ם, שהוגשה על ידי הרשות הפלסטינית, היא מסר של העדפת עקרונות של צדק על פני פופולריות חלולה. אנו דוחים את ההחלטה המוטה שרק מעודדת את הטרור של חמאס, חיזבאללה ואיראן. אזרחי ישראל לא ישכחו את עמידתכם האמיצה לצידם״. 

כזכור, השבוע 124 מדינות הצביעו בעד החלטה אנטי-ישראלית בעצרת הכללית של האו״ם, שכללה מרכיבים כמו הטלת אמברגו נשק על ישראל. ארגנטינה, הייתה אחת מבין 14 המדינות שהצביעו נגד ההחלטה, יחד עם פרגוואי בה ביקרה משלחת יו"ר הכנסת. 

מוקדם יותר היום נפגש היו"ר אוחנה עם שרת החוץ של ארגנטינה, דיאנה מונדינו, עם שר ההגנה לואיס פטרי, ועם השרה לביטחון הפנים פטרישיה בולריץ׳. 

אמש השתתף בטקס מיוחד במקום בה ניצבה בעבר שגרירות ישראל בבואנוס איירס, אשר נהרסה בפיגוע טרור בשנת 1992 בו נהרגו 29 בני אדם, בהם עובדי השגרירות. כמו כן, נערכו פגישות עם יו"ר בית הנבחרים של ארגנטינה מרטין מנם, סגנית נשיא ארגנטינה ונשיאת הסנאט ויקטוריה וילרואל לצד בכירים נוספים בקונגרס.

בפגישות השתתפו חברי הכנסת בועז ביסמוט מהקואליציה וסגן יו״ר הכנסת יבגני סובה מהאופוזיציה, אבי חסידים, אביו של נאור ז"ל שנרצח בקיבוץ כפר עזה ב-7 באוקטובר, ואלחנן דנינו, אשר בנו אורי ז"ל נרצח בשבי וגופתו חולצה לישראל. היו״ר אוחנה הדליק עם משלחתו נר זיכרון בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס, לזכר קורבנות הפיגוע שהתרחש בו בשנת 1994 וגבה 85 קורבנות.