לאחר ההפגנה ליד העצרת הכללית של האו"ם, הערב תתקיים מול שער בגין, הפגנת משפחות החטופים בסימן ״כמעט שנה של כישלון והפקרה". עשרות עצרות ומשמרות מחאה יתקיימו בכל רחבי הארץ, כשהעצרות המרכזיות יתקיימו בירושלים, כרמי גת ובצומת שער הנגב.

המשטרה עיכבה לחקירה והכניסה לניידת את שחר מור זהירו, אחיין של החטוף שנרצח בשבי, אברהם מונדר ז״ל. לא ברור למה, ומפגינים חסמו את הניידת אליה הובהל.

מהמשטרה נמסר שזהירו (שחר מור) אחיינו של אברהם מונדר ז״ל עוכב ברחוב פינקס בת״א, ליד ביתו של שר הביטחון. הניידת הצליחה לצאת מבין המפגינים שחסמו את דרכה. לדברי הקצין בשטח, ישוחרר ויזומן לחקירה מחר.

המשטרה עוצרת את זהירו, אחיינו של אברהם מונדר ז"ל (צילום :ללא)
מפגינים עוצרים את הניידת שלקחה את אחיינו של אברהם מונדר ז"ל (צילום :ללא)

טרם לכן שחר מור זהירו, אחיינו של אברהם מונדר ז"ל, אמר בעצרת: "אנו צועקים מול שער בגין מידי ערב כבר 11 חודשים. 12 חודשים כמעט. את האמת הפשוטה הממשלה מפקירה את החטופים. זה כבר לא החמאס. שנה ארורה חלפה ודבר לא השתנה בהנהגה שכשלה בצורה כה מחפירה. אדרבה. בשנה זו בשם אחדות מזוייפת נדרשנו להקריב את יקירינו בדממה. מי שלא עשה כן הוא הושמץ הותקף מילולית על ידי בריונים מוסתים כמה הון מושקע בשליטה על זעמנו הקדוש.

"12 מיליון רק למשאיות הפרטיות החכורות כאן לשליטה בהמון - בנו. עוד שחיתות שלטונית, הם לא מתביישים והם מפחדים ואנחנו התקווה. למרות שכתובי ההיסטוריה המתרחשים לנגד עינינו, האמת תנצח. דודי אברהם מונדר נכתב, חי ושרד בשבי בן 4 לשישה חודשים. זה כבר לא החמאס, דמו על הידיים של ממשלת הדמים".

בהצהרה שבועית שמסרו משפחות חטופים בסמוך לגשר הקריה בתל אביב, אמרה עינב צנגאוקר, אמו של מתן צנגאוקר החטוף בעזה: "במשך חודשים אנחנו מזהירים מפני הטירפודים של נתניהו, שתוקעים את העסקה בכוונת מכוון. עכשיו כולם כבר רואים זאת. הזהרנו שזה או עסקה או הסלמה אזורית, ושחייבים קודם כל להחזיר את החטופים.

עינב צנגאוקר (צילום: אבשלום ששוני)
עינב צנגאוקר (צילום: אבשלום ששוני)

"אבל עכשיו כולם כבר רואים, שנתניהו בחר בהסלמה אזורית, והחליט להקריב את החטופים על מזבח שימור שלטונו. כפי שנתניהו טיפח במשך שנים את החמאס, כך גם עכשיו נתניהו משתף פעולה עם סינוואר, ונותן לו את מה שהוא רוצה: מלחמה רב אזורית. את המחיר משלמים וישלמו החטופים וכל אזרחי ישראל".

⁠מטה משפחות החטופים יוצאים לשבת נוספת של הפגנות, לאחר שלטענתה, השבוע החולף הוכיח מעבר לכל ספק כי החטופים מופקרים בשבי החמאס באופן מודע, מכוון ומתמשך. "אנו, אזרחי ישראל, שגדלנו על ערכי הערבות ההדדית ושלא משאירים אף אחד מאחור, אנחנו התקווה היחידה של האחים והאחיות שלנו. רק לחץ ציבורי אינטנסיבי ומתמשך ישים סוף להפקרה", נמסר מהמטה. 

הפגנות לשחרור החטופים - לוחות הברית (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנות לשחרור החטופים - לוחות הברית (צילום: אבשלום ששוני)

ההפגנה החלה כאשר משפחות חטופים יחד עם מאות מפגינים צעדו ממצודת זאב לשער בגין בקריאה להחלפת נתניהו במי שכן יוכל להביא עסקת חטופים. סמוך לשער בגין הונפו שלטים בין השאר "ננצח!! ממשלה בוגדת בעמה" וכן: "יוני הקריב את עצמו כדי להציל את החטופים. ביבי מקריב את החטופים כדי להציל את עצמו".

למרות המתיחות בצפון להפגנה הגיעו רבים ויש כאלה שעושים זאת, כמעט מדי שבוע, כמו רמי, תושב תל אביב שלדבריו הוא מרגיש תחושת תסכול עמוקה, אך הוא מבטיח להמשיך להגיע עד אשר . כל הזמן אנחנו שומעים הבטחות מהממשלה, אבל איפה המעשים? זה מרגיש כאילו הם לא באמת ממהרים להחזיר את החטופים, כאילו הזמן לא חשוב. כל יום שעובר הוא יום נוסף שבו המשפחות סובלות, והחטופים עצמם נמצאים במצב בלתי נסבל. אני כבר לא מאמין שהממשלה עושה כל מה שביכולתה. הם מדברים, אבל אין להם תוכנית אמיתית, אין תחושה של דחיפות. איך אפשר להמשיך ככה?", אמר רמי.

שרון מור, תושבת הרצליה, גם היא מגיעה מדי שבוע להפגנות בתל אביב ולדבריה, הממשלה פשוט מפקירה את החטופים. "ראש הממשלה נתניהו אומר שהחטופים הם חלק עיקרי במטרות המלחמה, אבל זה רק דיבורים, איפה הפעולות? איפה המהלכים האמיתיים? התחושה היא שהממשלה מעדיפה להתעסק במאבקים הפוליטיים שלהם, בכל מיני חוקים כמו חוק הגיוס ועניינים אחרים, במקום להתמקד במשימה הכי חשובה – להחזיר את האנשים שלנו הביתה. אני לא בטוחה שיש להם תכנית ברורה או נכונות להפעיל לחץ אמיתי על חמאס וזה גורם לי לתהות כמה הם באמת מחויבים לנושא."

דנה אלוני, תושבת גבעתיים, אמרה:  "הגעתי לעצרת מתוך תחושת כעס ואכזבה מהממשלה. אני כאן כדי לדרוש מהממשלה לקחת אחריות. איך אפשר להסתכל למשפחות החטופים בעיניים ולא לעשות משהו ממשי כדי להחזיר אותם? נראה שהחטופים הפכו לנושא שאפשר לדחות, שאפשר להתעלם ממנו כשיש עניינים פוליטיים חשובים יותר. אני לא מרגישה שיש להם תכנית ברורה או אפילו כוונה אמיתית לעשות משהו. זה מרגיש כאילו הבעיה נשארת באוויר ללא פתרון."

איתי, שסיים מילואים בצפון לפני מספר שבועות והגיע לעצרת אמר כי: "עשיתי השנה כבר יותר מ100 ימי מילואים ואני והחברים נבוא כמה שנידרש, אבל עצוב לי להגיד, אני לא רואה שום מנהיגות, שום החלטה אמיצה שתוביל לשחרור החטופים. אנחנו רואים אותם מתעסקים בכותרות ותקשורת במקום לנהל מאבק אמיתי להחזרת החטופים. זה מאוד מתסכל, כי בסוף אנחנו, האזרחים, הם אלו שמרגישים את הכאב וחוסר האונים. אני הגעתי לכאן כדי לדרוש מהם לפעול, אבל האמת היא שאני כבר לא מאמין שהם יעשו את מה שצריך",

הפגנה של חלק ממשפחות החטופים בהפגנה (צילום :ללא קרדיט)

בעצרת ישאו דברים אלי אלבג - אביה של לירי אלבג, אודי גורן - בן דודו של טל חיימי שנפל בקרב, נחטף ועדיין מוחזק בשבי החמאס, עמית אלגרט - אחיינו של איציק אלגרט ושחר מור (זהירו) - אחיינו של אברהם מונדר ז״ל שנרצח בשבי החמאס והושב לקבורה בישראל.

להפגנה בשער בגין יצטרף גם מטה המאבק ״חופשי בארצנו״ בקריאה ברורה לקידום מיידי של העסקה להשבתם של 101 החטופים והחטופות - החיים לשיקום והחללים לקבורה בישראל. השבת החטופים והחטופות היא הבסיס ליכולת השיקום שלנו כמדינה וללכידות שלנו כעם. במקביל, צפויה הפגנה משמעותית גם בקיסריה, מחוץ לביתו של נתניהו.

אודי גורן, בן דודו של טל חיימי, אמר בנאומו כי הוא מוסר מסר לתומכי הקואליציה שלא יוצאים לרחובות. "אני יודע אתם לא איתנו ברחובות כי אומרים פה שהממשלה מפקירה חטופים וזה לא נעים לשמוע. אבל אכפת לכם מהחטופים. אז. איפה אתם כן נמצאים? איפה הרוב הדומם, השפוי? חזרתם לחיים? לעבודה. לגנים לטיסות. לחו"ל. אתם מסכימים למצב? אני מזכיר לכם המדינה היא אתם לא הממשלה. המדינה. היא החיילים. החטופים המפונים לשעות המילואימניקים. אותנו היא אמורה לשרת, האם הממשלה הזו עושה את זה? אולי דרעי. אולי. דרעי. אולי אתם חושבים שזה בסדר. לאיים להפיל קואליציה על ג'ובים בחוק הרבנים. אבל לא על רצח יהודים במנהרות הצוררים".

"הרב אריה, הרב אריה גפני, מזה שנה אתה מכיר את פסיקת מרן בנושא הצלת החטופים ונותן יד להפקרתם בשבי האויב. אולי, אולי. אתם מאמינים בגפני שמוכנים לעשות הכל. כדי למות באוהלה של תורה ולהתאבד על קידוש תקציבים. אבל לא מוכנים אפילו להפוך שולחנות על פדיון שבויים. אם יש לכם ניצוץ אלוקי אתם צריכים לזעום על הנציגים שלכם. שגורמים לחילול השם שכמותו לא ידעה מעולם ארץ הקודש. לפחות 15 יהודים הוצאו להורג כמו בשואה. כי הם לא דרשו שיחזירו אותם הביתה בזמן".

"אתם אתם אלה שצריכים לדפוק להם בדלת הבית מדי בוקר ולומר להם שבויים. הצלת נפשות קבורת ישראל יש יהודי שאומר אחרת? יש שניים כאלה. סמוטריץ ובן גביר מעולם לא איימו לפרק את הממשלה. שמימנה אקטיבית. את החמאס אבל מאיימים לפרק ממשלה על הצלת אחינו ואחיותינו, לא רק שהאסון הזה קרה במשמרת שלהם. הם לא רואים דחיפות להחזיר את האנשים שהם אחראים לכך שנחטפו".

הפגנת חלק ממשפחות החטופים (צילום :ללא)

עמית אלגרט, אחיינו של איציק אלגרט: "הגעתם לכאן היום להילחם עבורך החיים. הגעתם להילחם עבור קדושת החיים. הגעתם להילחם עבור תקומת מדינת ישראל. עתיד התקומה של כולנו מונח בזה הרגע על הכף. מדינת ישראל מדממת, הציבור הישראלי מדמם 351 ימים. מי עוד? חטופות וחטופים. ולכן אני אומר. ראש הממשלה. בנימין נתניהו. הזמן אזל".

"אמרת לנו אחרי הרמדאן. לחץ צבאי. זה ראש הממשלה. אמרת לנו. אל תדאגו, רק רפיח עוד שני גדודים ואנחנו פה לפעמים ניצחון. ראש הממשלה. החזרת לנו אותם בארונות. צעקנו. אמרת לנו. כיסופים ונצרים. ואתה נתניהו, אתה ראש הממשלה שלנו, מה עשית? מה עשית? החזרת לנו אותם גם אותם החזרת לנו בארונות. אנחנו לא מטומטמים. הציבור הישראלי, ככלל, איננו מטומטם. אתה בנימין נתניהו, אתה והממשלה הקיצונית והמשיחית שלך משתמשים בצבא הגנה לישראל, הצבא הערכי שלנו. לבצע לחץ צבאי. בכדי לשמור על הכיסא שלך. אתה. אתם והממשלה בקבינט המוות שלך. הורגים את החטופים עם הלחץ הצבאי שלכם. הקרבת את כולם. למות, הקרבת את כולם למות. במנהרות השטן עם האובססיה השלטונית שלך".

אלי אלבג, אביה של לירי אלבג, אמר: היום ביום קשה אחרי מלחמה בצפון ויש מתיחות לא האמנתי שהמשפחה שלי אתם, אתם המשפחה שלי, תציף את הרחובות. זה מחמם לי את הלב. ששום דבר לא עוצר אותכם ולא מפחיד אותכם להמשיך לצעוק את צעקתנו ולעזור לנו פה. שישים וארבע נבחרי ציבור  לא מתייחסים אליהם, מתנהגים אל האזרחים כשקופים כאילו אנחנו עיוורים, כאילו אנחנו חירשים. הם אומרים שם בשלטון, הם אומרים, שם בשלטון, נחליט מה שנחליט, נעשה מה שנעשה. השקופים 10 מיליון שקופים יהיו שקופים ויקבלו את מה שאנחנו נגיד. לא. לא. לא ניתן להם לקרוע את העם. לא ניתן להם לשסע חצי עם בחצי עם שני אחים אנחנו. האחים, אנחנו כולם".

"אני מבקש ממאה 20 חברי כנסת שהתעוררו, תתעוררו, חברי הכנסת לא רק ביבי אחראי, גם אתם גם אתם אחראים. אני אומר לראש הממשלה. 17 שנה אתה מר ביטחון. 17 שנה אתה מעיף את כל שרי הביטחון, לא? לא עוד, לא תעיף את שר הביטחון הזה". אז אלבג צעק: "לירי. לירי. שנה. שנה שאני לא מחבק אותך. שנה שאני לא מנשק אותך. שנה שאני לא צוחק איתך. שנה שאת לא עובדת עליי. אני מחכה כבר שתעבדי עליי אני מחכה".

"לא אני. לא אני לא שירה לא רוני לא שי ולא גיא. לא החברים שלה. אנחנו מתגעגעים. לבי כואב לירי. אני מבקש סליחה. מיום ליום זה נהיה יותר קשה וקשה. לכולנו. אבל אנחנו בשביל להירתם יחד עם העשרה מיליון שקופים נמשיך להילחם. להביא את כולם הביתה למדינה שאתם אוהבים.

"דרעי. גפני. מה יותר חשוב לכם? מה יותר חשוב לכם חברי הממשלה? חוק הגיוס? חוק הרבנים? כספים. ואני שואל מה עם החטופים, כמה הם חשובים לכם החטופים? אני מבקש ממכם תחתרו למשא ומתן אמיתי תדפקו על השולחן. אדון דרעי אדון גפני. אתם גם אחראים. למחדל הזה. לא לשכוח לא לשכוח את העקורים בצפון ובדרום. לא לשכוח את ה 1700 נרצחים ולא נשכח. לא נשכח את החללים שנלחמים יום יום, שעה שעה, כבר שנה. גם אותם לא נשכח ואת המשפחות שלהם של ליבי איתם.

"אני כל הזמן רואה. כמה התהום הוא עמוק ולא מאמין כמה הוא עמוק. עד לאן תיקחו אותנו הממשלה היקרה שלנו, עד לאן לאן? לאן, לאן? תזרקו אותנו לאיזה תהום שלא נוכל לצאת. אני רואה. אני רואה את ציר בן גביר סמוטריץ ציר הרשעים. זה הציר. זה הציר שמונע עסקה כל פעם במהלך השנה, כל פעם מונע הציר הזה עסקה. לכולנו ברור שגם החמאס אשם לכולנו ברור שלחמאס אחראי לזה. אבל.

"לאורך כל השנה היו כמה וכמה פעמים לעסקה. ולא עשית עברה שנה ועכשיו נזכרת לטפל בצפון, עכשיו זה הזמן לטפל בצפון. איפה הייתה שנה? ששרפו את הצפון. יום יום אכלו טילים שם יום יום אכלו התושבים טילים נשרף כל הצפון ואתה נזכרת אחרי שנה. אני אומר לבן גביר בן גביר תכין הרבה בתי כלא תכין הרבה בתי כלא לא לפושעים לא למחבלים. תכין לאפסים שנשבר להם ישבר להם ויתחילו לשרוף את המדינה.את המדינה שהם אוהבים. מדינה שמפנה עורף".

מור קורנגולד, אחיו של טל שהם: "בכל החודשים, ראש הממשלה מנע עסקה פעם בעיכוב, פעם בעקיפת הקבינט, פעם בהדלפות של גורם בכיר מדיני. כל פעם היה משהו, אבל הערב. אני לא רוצה לפנות לראש הממשלה ממנו כמעט אין לי ציפיות. אני רוצה לפנות לשותפים שלו לממשלה ולשאול אותם את השאלה שאתם ואנחנו צורחים פה כבר חודש. למה? עד מתי בעזה. משה גפני, משה ארבל ומעל כולם עומדים שניים שעוד לא מסוגלים לתת לנו תשובה. ראשית, יהדות התורה יצחק גולדקנוף ואריה דרעי. אתם רואים את ההפקרה ואם אתם לא מונעים אותה אחריות היא גם עליכם".

"אתם שותפים, אתם שותפים מלאים בהפקרה של אח שלי ושל עוד 100 חטופים כבר כמעט שנה. אני. אני יהודי אני מאמין באלוהים ואני מסתכל עליכם דרעי גולדקנוף ואני שואל. אתם שכחתם מה זה להיות יהודים. אתם שס ויהדות התורה שנלחמים כמו אריות על חוק הגיוס ותקציבים לישיבות. לא הצלחתם למנוע את הפקרתם של החטופים.

"בממשלה שלכם נרצחו 27 חטופים שנכנסו חיים לרצועות עזה. אם לא תעשו מעשה ועכשיו פעם החטופים הבא יהיה על הידיים שלכם תרימו עכשיו טלפון לראש הממשלה ותגידו במפורש זאת לא היהדות שלנו, אלו לא ערכים שלנו ואם אתה. האם אתה אדוני ראש הממשלה, אם לא תביא עסקה שתציל יהודים זאת גם לא תהיה הממשלה שלנו. ושלא לרגע תתבלבלו אני לא רוצה בהפלת הממשלה, אני רוצה את אחי בבית. זה לא מאבק פוליטי, זה מאבק ציבורי. המאבק הציבורי החשוב ביותר בתולדות המדינה, ואני מבקש מכל ישראלי שאכפת לו מהשמאל ומהימין, חילונים ודתיים זו לרחובות, תרימו שלט. תרימו שלט, תצעקו, תדברו, תתפללו, תשאירו תחבקו, צאו ותראו לנו ולכל העולם שאתם לא מוותרים עליהם".

החל מהשעה 17:30 ייחסמו לתנועת כלי רכב הרחובות הבאים

רחוב קפלן ייחסם מרחוב אבן גבירול עד רחוב מנחם בגין לשני הכיוונים. ️דרך מנחם בגין תיחסם משד' שאול המלך עד רחוב חשמונאים לשני הכיוונים. ️רחוב לסקוב ייחסם מרחוב קרליבך עד רחוב קפלן לכיוון צפון. רחוב הפטמן ייחסם מרחוב שפרינצק עד רחוב לסקוב לכיוון מערב. רחוב לאונרדו דה וינצ'י ייחסם מרחוב הפטמן עד רחוב קפלן לכיוון צפון.

רחוב דובנוב ייחסם משד' שאול המלך עד רחוב קפלן לכיוון דרום. רחוב דניאל פריש ייחסם מרחוב אבן גבירול עד רחוב דובנוב לכיוון מזרח. עליות למחלף השלום יחסמו מצפון ומדרום יגאל אלון יחסם מרחוב תוצרת הארץ לכיוון דרום. יגאל אלון יחסם מרחוב תובל לכיוון צפון. רחוב דרך השלום יחסם לתנועה מתוצרת הארץ לכיוון מערב.

במהלך הערב צפויים להיחסם הרחובות הבאים: דרך נמיר מרדכי תיחסם מרחוב ארלוזרוב לדרום. שדרות שאול המלך יחסמו מרחוב ויצמן לכיוון מזרח. דרך מנחם בגין (מכיוון רמת גן) תיחסם מרחוב על פרשת דרכים למערב. רח' יגאל אלון ורח' דרך השלום.