גרשון בסקין, ששימש כמתווך בין ישראל לחמאס בעסקת שליט, שוחח היום (שני) עם "מעריב" וטען כי נתניהו הוא שמונע את סיום המלחמה והשבת החטופים - חמאס מוכן להחזיר את כולם בתוך שלושה שבועות. עוד טען - "אף חייל ישראלי אחד לא צריך להישאר בעזה" וכן "אם חמאס ישלטו ברצועה ביום שאחרי - לא יכנס לשם שקל". 

בפתח דבריו אמר: ״סיום המלחמה כעת בעזה, שתסיים גם את המלחמה בין ישראל לחיזבאללה, נמצא בידיי נתניהו. על הפרק יש הצעה אמיתית של חמאס לסיים את הכול תוך שלושה שבועות ולהחזיר את כל החטופים הישראלים".

אך בסקין טען: "אנחנו יודעים בוודאות של 100% שנתניהו מסרב לסיים את המלחמה, כפי שנאמר לי על ידי אחד משלושת ראשי המשא ומתן הישראלים".

במטרה להסתיר את היעלמות סינוואר: הצעד החריג שביצעו בחמאס | דיווח

הפגנה בתל אביב לשחרור החטופים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הפגנה בתל אביב לשחרור החטופים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מכאן הסביר את המהלך המחשבתי: "אז, עכשיו, עלינו להבין שסיום המלחמות הללו והחזרת החטופים הביתה היא בעיקרה בידיי הנשיא ביידן. הוא הכוח היחיד על הפלנטה הזאת שיכול לכפות על נתניהו החלטה לסיים את המלחמות האלה ולהחזיר את כל החטופים הביתה. אני חושב שביידן היה נשיא ארה"ב מצוין, אבל אם הוא לא יכריח את נתניהו לסיים את המלחמות האלה, 'מורשת ביידן' תהיה זו של נשיא ארה"ב שתדלק את המלחמה בעזה, ולא נשיא ארה"ב שהביא סוף המלחמה".

"האדם שהכי יכול להשפיע על הנשיא ביידן לקבל את ההחלטה הנכונה הוא ראש ה-CIA  ביל ברנס - זה מה שנאמר לי על ידי יותר מבכיר אחד בבית הלבן אחד המעורבים בסוגיית החטופים. אני מנסה להגיע אליו ישירות, אבל זה לא כל כך פשוט להגיע לראש ה-CIA", הוסיף. 

בעניין נוכחות צה"לית ברצועת עזה אמר בסקין: "בנוגע לנושאים כמו ציר פילדלפי, יש לאטום אותו בצד המצרי עם משקיפים אמריקאים ובינלאומיים אחרים. אני מאמין שמשא ומתן קצר ומוצלח בין מצרים לארה"ב בנושא זה אינו מסובך במיוחד. אף חייל ישראלי אחד לא צריך להישאר בעזה. הצבא הישראלי צריך להגן על ישראל מהגבול, היכן שהיה צריך להיות ב-7 באוקטובר. זה לא הצבא הרוסי בצד השני של הגבול".

בעניין השלטון בעזה לאחר סיום המלחמה אמר: "אם חמאס ישלוט בעזה אחרי המלחמה - לא יזרום דולר אחד של כסף לעזה לשיקום. כולם יודעים את זה, כולל חמאס. תושבי עזה לא רוצים את חמאס וככל הידוע לי חמאס מוכן להעביר את השלטון למועצה לגיטימית של אנשי מקצוע בראשות איש ציבור פלסטיני לגיטימי (אני יודע מי אני חושב שזה צריך להיות אבל זה לא החלטה שלי)".

עזתים עוזבים את מזרח חאן יונס  (צילום: רשתות ערביות)
עזתים עוזבים את מזרח חאן יונס (צילום: רשתות ערביות)


הוא המשיך והסביר: "מועצת השלטון של עזה לא תכלול נציגים של פלגים פוליטיים ותכהן לתקופה מוגבלת עד שיתקיימו בחירות מלאות בפלסטין (הגדה המערבית, עזה ומזרח ירושלים). ראש מועצת עזה צריך להתמנות על ידי מחמוד עבאס, אבל בכך מסתיימים הקשר והשליטה הישירה של רמאללה על המועצה".

בסיום דבריו אמר בסקין: "יש עוד הרבה נושאים שצריך לדון בהם, אבל זה לא המקום. זו קריאה לכולנו ללחוץ על ביידן להכריח את נתניהו להביא את המלחמות הללו לסיומה".