כאשר שר המשפטים מחליט שלא לשתף פעולה עם נשיא בית המשפט העליון, הרשות השופטת כולה נפגעת מההחלטה. לעמדתו של ד"ר יעקב בן שמש, מומחה למשפט חוקתי, במידה והשופט יצחק עמית אכן ימונה 'על הראש' של שר המשפטים יריב לוין, הוא יהיה "חלש, שנוי במחלוקת וחסר לגיטימציה ציבורית רחבה".

כזכור, לאחר שהמשא ומתן בין השופטים ליריב לוין באשר למינויים בבית המשפט העליון כשל – שופטי בג"ץ הורו לו לפרסם את שמות המועמדים לתפקידי הנשיא והמשנה לנשיא בית המשפט העליון, ולכנס את הוועדה לשם הצבעה על המינויים.

דו פרצופית? הנשיא משרד מסרים של שלום אבל באיראן קורה משהו אחר לגמרי
צומת ההכרעה: נסראללה ילך עם איראן או עם חמאס?

המשמעות היא, כי השופט יצחק עמית יהיה זה שימונה לתפקיד נשיא בית המשפט העליון. יש לציין כי בעוד פחות משבועיים, עמית ייכנס דה פקטו לתפקיד הנשיא. מ"מ הנשיא הנוכחי, השופט עוזי פוגלמן, חוגג ב-6 באוקטובר יום הולדת 70 ופורש מכס השיפוט. מי שיחליף אותו בתפקיד, יהיה השופט עמית.

אז אם עמית בכל מקרה נכנס לתפקיד, למה לוין מתעקש לא למנות אותו באופן רשמי לתפקיד? מבחינת לוין שופטי בג"ץ הפקיעו את סמכויותיו כשר המשפטים בכדי למנות בכוח את השופט עמית לנשיא העליון, והוא עם נשיא שמונה בדרך כזאת לא ישתף פעולה - מטוב ועד רע.

יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לוין הודיע פומבית כי הוא לא יעבוד עם עמית במידה וימונה לתפקידו תוך הפקעת סמכויותיו כשר המשפטים. כך אמר לוין לאחר פסק הדין שהורה לו להתחיל בהליכים למינוי: "נשיא בית המשפט העליון שמתמנה באופן כוחני ופסול, מדרדר לשפל עמוק עוד יותר את האמון הפוחת בבית המשפט. לא אוכל לעבוד עם נשיא שמונה באופן בלתי חוקי בידי חבריו, ושאינו לגיטימי בעיני ציבור עצום. הצו חסר האחריות רומס את הדמוקרטיה ואת דרך ההסכמות שנסללה בחודשים האחרונים, ומחזיר את ישראל אחורה".

במידה ועמית אכן ייבחר לנשיאות העליון ללא הסכמה של שר המשפטים, יריב לוין צפוי שלא לשתף איתו פעולה. על כל פעולה של שר המשפטים במערכת המשפט, תוגש עתירה - כך שבפועל שופטי בג"ץ יצטרכו להתחיל לנהל את מערכת המשפט בעצמם, תוך סחבת של ניהול דיון וכתיבת פסק דין על כל פעולה ופעולה מינהלית של שר המשפטים. דבר שכזה, יכול להכניס את מערכת המשפט לסחרור שיהיה קשה לצאת ממנו גם בעתיד.

יריב לוין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יריב לוין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מבחינת שר המשפטים יריב לוין, השופטים מוזמנים להגיע איתו לפשרה כלשהי שתאפשר מינוי נשיא לעליון בהסכמה. במידה והמינוי של עמית יתרחש 'על הראש' שלו, לוין יראה זאת כהחלטה של השופטים למנות נשיא שידוע מראש כי שר המשפטים לא יעבוד איתו - כך שהשופטים עצמם, בעצם פעולת המינוי, בוחרים להכניס את מערכת השפיטה הישראלית לסחרור הצפוי.