ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא היום (שישי) נאומו ה-12 בעצרת הכללית של האו"ם. בנאומו, התייחס באופן נרחב אל האיום האיראני: "יש לו מסר לעריצים מטהרן - אם אתם תוקפים אותנו, אנחנו נתקוף אתכם. אין מקום אחד באיראן אליה זרועה הארוכה של ישראל לא יכולה להגיע, והדבר נכון לכל המזרח התיכון. אנחנו מנצחים!".

ראש הממשלה הציג את ״מפת הברכה״ של נורמליזציה בין ישראל והעולם הערבי ואת ״מפת הקללה״ של הציר האיראני, אשר ״מפיץ אימה וייאוש בקרב מיליונים״.

נאום נתניהו באו''ם, 2024 (צילום: צילום מסך)
נאום נתניהו באו''ם, 2024 (צילום: צילום מסך)

"נתניהו מפחד מבן גביר וסמוטריץ' יותר מאשר מביידן"
עופרי ביבס‎ למשפחתה בשבי: "אני עדיין מתחננת אליהם שימשיכו להחזיק מעמד"

עוד אמר ראש הממשלה: "אם אתם חושבים שזו קללה רק על ישראל - אתם טועים. איראן רוצה להפיץ את הטרור שלה הרבה מעבר למזה״ת. אומות העולם צריכות לתמוך בעם האמיץ של איראן, על ממשלות העולם להצטרף לישראל בעצירת תוכנית הגרעין של איראן. צריך לוודא שלאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני.  ישראל תעשה כל שבכוחה כדי שזה לא יקרה".

ראש הממשלה שלח מסר ישיר לטהרן: "ישראל נאלצת להגן על עצמה בכל החזיתות שמופעלות בידי פרוקסי של איראן. יש לי מסר לאיראן - אם תכו בנו - נכה בכם. אין מקום באיראן שזרועה הארוכה של ישראל לא תגיע אליו במידת הצורך. ויש לי עוד מסר - אנחנו מנצחים".

על חמאס, אמר ראש הממשלה: "למחבלי חמאס יש עדיין כוח שלטוני בעזה, אנחנו פועלים לשים לזה קץ". נתניהו משווה את השארת חמאס בשלטון כהשארת השלטון הנאצי אחרי השואה.

נתניהו: "ביום הפלישה לישראל היו לחמאס של 40,000 מחבלים, 15,000 טילים ומערכת מנהרות גדולה מזו של הרכבת התחתית של מנהטן. בתוך שנה חיסלנו או עצרנו את רוב הכוח הלוחם של חמאס, השמדנו 90% ממערך הטילים והשמדנו את רוב הכוחות הלוחמים של הארגונים. לא נעצור את השבת החטופים לביתם. חמאס שומר מעמד של שליטה ברצועה ע״י גנבת המזון, הם ממלאים את בטנם ומוכרים את המזון שנותר במחירים מופקעים. זה יסתיים ואנחנו נעבוד על מנת שזה יסתיים. חמאס חייב ללכת! ישראל תדחה כל אפשרות של חמאס בעזה לאחר המלחמה. רק כך נבטיח שסבב הלחימה הנוכחי יהיה סבב הלחימה האחרון. יש לי מסר למחזיקים בחטופים - שחררו אותם!".

על האיום בצפון, אמר ראש הממשלה: "במשך 18 שנה חיזבאללה מפר את החלטה 1701. הם משדרים את הרקטות והטילים לא רק מאתרים צבאיים אלא הם משגרים אותם מבתי ספר, בתי חולים, בנייני מגורים ובתיהם הפרטיים של העם הלבנוני. אני אומר לכם בלבנון - תצאו ממלכודת המוות של חיזבאללה. אנחנו לא נלחמים בכם. אין שום ברירה ויש כל זכות להזיז את האיום הזה וזה בדיוק מה שאנחנו עושים. אנחנו מחויבים להסיר את קללת הטרור שמאיימת על כל האומות המתורבתות".

על המגעים לנורמליזציה עם סעודיה, אמר נתניהו: "אנחנו ממשיכים לפעול על מנת להשיג שלום עם סעודיה. אני רוצה לומר לכם איזה בוסט יביא שלום עם סעודיה. שלום כזה יהיה ציר מרכזי של ההיסטוריה, פיוס היסטורי בין ישראל לעולם הערבי. שלום כזה יביא את הבסיס לברית אברהם גדולה אף יותר והיא תכלול את ישראל, ארה״ב, סעודיה וכל מי שרוצה בשלום. אני מאמין שהחזון הזה יכול להתגשם והרבה יותר קרוב ממה שאנשים חושבים.  ישראל עשתה את בחירתה אל עבר עתיד של שלום במזרח התיכון, איראן ושותפיה עשו את בחירתם במזה״ת של טרור".

יש לציין כי נציגי המשלחת הסעודית, בניגוד לשנה שעברה, לא נשארו באולם בזמן נאומו של ראש הממשלה ויצאו רגעים לפני תחילתו.

נתניהו פנה לעצרת הכללית: "עם מי אתם תעמדו? כשצם עומדים לצד ישראל אתם עומדים לימין הערכים והאינטרסים שלכם. כשאנחנו מגנים על עצמנו, אנחנו מגנים עליכם".

נתניהו תקף את אבו מאזן ואמר: "הוא לא מוכן לגנות את טבח שבעה באוקטובר. הוא משלם לרוצחים. והוא מנהל מלחמה דיפלומטית חסרת תקדים נגד ישראל. לפני 40 שנה נאמתי כאן נגד הרחקת ישראל מהאו"ם. ועכשיו אני עושה זאת שוב. הפעם זה לא חמאס, אלא עבאס. כמות הגינויים נגד ישראל לא דומה לשום דבר אחר שהאו״ם מגנה - איזה מגוחך איזה בדיחה איזו צביעות. פארסה, בדיחה רעה, מוסד חשוך".

ראש הממשלה התייחס לצווי המעצר שהתובע בהאג דוחף להוציא כנגדו וכנד שר הביטחון גלנט ואמר כי הוא "מונע על ידי אנטישמיות".

רגע לפני הנאום, משפחות חטופים, לצד רבנים מכל הזרמים, הפגינו מול מלונו של נתניהו. משה לביא, גיסו של החטוף עמרי מירן: "אנחנו פה בכאב ובאהבה ליקרים שלנו, אנחנו לא דומים בשום דבר למפגינים תומכי החמאס ששוטפים את רחובות ניו יורק. אנחנו פה להזכיר שהיהדות מקדשת את החיים ושנבחרי הציבור שלנו מחויבים לערך פדיון שבויים ומחויבים אלינו. לא מפקירים אף אחד מאחור".

דנה צוויגרך, מובילת מטה המשפחות בניו יורק: "אנחנו פה כדי שראש הממשלה שלנו ידע שהקהילות היהודיות והישראליות בארה"ב עומדות בסולידריות עם משפחות החטופים, כולנו מצפים ממנו לעשות את המהלך המנהיגותי הנכון ולהחזיר אותם הביתה בעסקה מיידית".

הגעתו של נתניהו לאו"ם היא אירוע לא מובן מאליו, במיוחד לאור הביקורת שנשמעה בישראל סביב עזיבתו את המדינה בעיצומה של הלחימה. במשך השבוע האחרון התקיימו דיונים רבים האם נכון שראש הממשלה, שאחראי על אישור המהלכים הצבאיים, יעזוב את הארץ בזמן שהפעולה הצבאית מתמשכת. לוח הזמנים של הביקור שונה כמה פעמים בהתאם להתפתחויות הביטחוניות, ולבסוף צומצם מ-5 ימים ל-3 ימים בלבד. מספר פגישות מדיניות שתוכננו בוטלו, כולל פגישות עם נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי ונשיא צרפת עמנואל מקרון, כאשר האירוע המרכזי שנותר הוא הנאום עצמו.

עם הנחיתה בניו יורק, ענה נתניהו לשאלות עיתונאים והדגיש את חשיבות הנאום דווקא בזמן הנוכחי: "אנחנו כאן, עם משפחות החטופים שאותם לא שוכחים לרגע, כדי להביא את דברה של ישראל בפני העולם, וזה תמיד חשוב."

לפי התכניות, נתניהו צפוי לשוב לישראל עם צאת השבת, אך בסביבתו לא שוללים אפשרות שהטיסה תוקדם אם המצב הביטחוני ידרוש זאת.

פרשננו בן כספית דיווח היום כי לנאום נתניהו אחר הצהריים הוזמנו פאליק, הטייקון דן גרטלר, ספנסר פרטריץ' וג'יימס פאקר.