ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (שישי) בעצרת הכללית של האו״ם, והתייחס למתיחות מול לבנון, ההתנהלות של האו״ם כנגד ישראל, ההפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי העולם והאפשרות לנורמליזציה מול סעודיה. 

בין כל התגובות לנאומו של ראש הממשלה, התבלטה תגובתו של שר הביטחון יואב גלנט, אשר זוכה לביקורת חריפה מצד נתניהו ותומכיו בחודשים האחרונים, כולל קריאות להחליפו, ופרסם היום הודעה מפרגנת באופן לא שגרתי: ״ראש הממשלה היטיב לתאר את צדקת דרכנו מול הענן השחור שיוצרת איראן בכל רחבי המזרח התיכון. מערכת הביטחון וצה״ל ימשיכו לתרגם זאת למעשים שיפגעו באויבנו, בזירות קרובות ורחוקות, ויבטיחו את ביטחוננו בארצנו דורות קדימה״. 

גורם פלסטיני רשמי: ״נתניהו לא מתכוון לסגת מעזה ב-10 השנים הקרובות״
כבר 40 שנה צה"ל הולם בחיזבאללה – אז מדוע הם התחזקו כל השנים?

שרים נוספים מהקואליציה הביעו את תמיכתם בראש הממשלה, ביניהם שר החוץ, ישראל כ"ץ, שאמר כי: "(נתניהו) הציג את האמת הפשוטה - המשטר האיראני ושלוחות הטרור שלו מהווים סכנה לכל מדינות העולם החופשי שחייבות להחליט בין עתיד של ברכה ושלום עם מדינות האזור לבין עתיד של קללה ומלחמה בטרור".

יושב-ראש הכנסת, אמיר אוחנה, צידד גם הוא בנתניהו: ״נאום חשוב של ראש הממשלה נתניהו בנקודת זמן גורלית למדינת ישראל בבמה העולמית המרכזית. העולם החופשי חייב להבין שמדובר בהתנגשות ציוויליזציות ולא במלחמה מקומית. מן העבר האחד - שלטון החושך של האייתוללות מאירן ושותפותיה. ומנגד - מדינת ישראל בחזית המאבק בהם. לא רק למען עצמנו, אלא למען העולם החופשי כולו. תודה לראש הממשלה שהציג את העמדה הישראלית טוב יותר מכל אדם אחר. זה הזמן לכל מדינה ולכל אדם להחליט באיזה צד של דפי ההיסטוריה הוא ייזכר״.

חבר הקבינט המדיני-בטחוני, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ הצהיר כי: ״לא ננוח ולא נשקוט עד שנשיב את הביטחון לצפון לדרום ולכלל אזרחי ישראל. לא נעצור עד החזרת החטופים ולא נפסיק עד הניצחון על חמאס על חיזבאללה ועל יתר הגרורות האיראניות. אני מברך על הכרזתו של רה"מ על נטילת האחריות לחלוקת הסיוע ההומניטרי בעזה, זהו הצעד החשוב ביותר כרגע לחיסול שלטונו של חמאס ולסיום המלחמה. אנו שואפים לשלום עם העולם הערבי המתון ואנו נכונים לשלום של אמיצים״.

ביחס לגינויו של נתניהו את העצרת הכללית של האו״ם על התנהלותה מול ישראל, אמר סמוטריץ׳: ״לא ניכנע לצביעות האנטישמית של האו"ם ומוסדותיו החשוכים. והכי חשוב: לעולם, לעולם לא נחלק עוד את ארצנו ולא נאפשר הקמת מדינת טרור פלשתינית בלב ארץ ישראל שתסכן את קיומנו. אבו-מאזן והרש"פ הם תומכי טרור ומממני טרור והם לא יהיו חלק משום פתרון עתידי של שלום״.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, פרסם בתורו בחשבון ה-X שלו את המילים: ״׳נצח ישראל לא ישקר׳, חזק ואמץ ראש הממשלה״. שרת התחבורה, מירי רגב, שיבחה גם היא את נתניהו: ״אני גאה ברה״מ נתניהו על נאומו באו״ם, נאום חזק שמשדר עוצמה״.

לעומת השרים, שמיהרו לברך על דבריו של ראש הממשלה, עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן צנגאוקר ואחת ממנהיגות מחאת משפחות החטופים, פרסמה תגובה לנאומו של נתניהו: "ראש הממשלה הכריז מעל בימת האו"ם שניצחנו את החמאס. אדוני ראש הממשלה, מדינה ש-101 מאזרחיה נאנסים, מעונים ומתים בשבי החמאס היא לא מדינה מנצחת״.

״אין ולא יהיה ניצחון עד שכולם חוזרים״, המשיכה, ״ובמקום לנאום על ברכה וקללה, סע למתווכות לסגור את העסקה שעל השולחן שאתה מטרפד שוב ושוב. כל יום שהם עדיין בשבי זו קללה למדינה ואות קלון עליך כמי שהפקיר אותם בשבעה באוקטובר ונוטש אותם במנהרות״.

עינב צנגאוקר בהפגנה לשחרור החטופים, 13.9.24 (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
עינב צנגאוקר בהפגנה לשחרור החטופים, 13.9.24 (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

״במשך שנה שלמה״, כתבה צנגאוקר, ״נכשל נתניהו בהחזרת החטופים והיום הוא פורס את האסטרטגיה החדשה שלו; במקום לחתור לעסקה, הוא דורש מתושבי עזה להחזיר אותם. אין גבול לציניות של האיש שהעז לדבר על השמדת ניר עוז אך לא טרח עד היום לבקר בקיבוץ״.

״ראש הממשלה מבצע פשע בעמו״, הצהירה בסיכום דבריה, ״כאשר הוא נוטש את החטופים בשבי, ובניגוד למילים החלולות, אין לו כל עניין בהפסקת המלחמה ובעסקה. הוא הקריב אותם על מזבח הקואליציה שלו. מדינת ישראל נחטפה בידי ראש ממשלה אכזר, שקרן ומנותק שאין קו אדום שהוא לא יחצה עבור האינטרסים שלו״.