לצד העמדה הקבועה של נאומי נתניהו באו"ם - זו המבקשת להעמיד את איראן במרכז הזירה האנטי-ישראלית - ייתכן שהמסר החשוב אף יותר היה הרצון להחיות את הפרויקט המדיני הגדול: ההסדר האזורי במזרח התיכון, השלום ההיסטורי בין ישראל לערב הסעודית. הפרויקט שהושבת והוקפא ללא הגבלת זמן לפני עוד מעט שנה, ב-7 באוקטובר 2023.

הרי לא מדובר במהלך דיפלומטי שנעצר בעקבות המלחמה. ההסדר האזורי שנועד למסד ולחזק את הברית הסונית כנוגדן לציר האיראני ונתפס בטהרן כהאיום הגדול שיש לחבל בו. מתקפת חמאס על הדרום הישראלי נועדה לעצור את המהלך, ולפי שעה נראה שהצליחה בכך. זמן האוויר שבנימין נתניהו הקדיש הערב בנאומו לברית האזורית ולשלום עם סעודיה - הכי לא מקרי.

נסראללה חוסל? צה"ל תקף את המפקדה הראשית של חיזבאללה
גלנט בתמיכה מפתיעה בנאומו של נתניהו: ״ראש הממשלה היטיב לתאר את צדקת דרכנו״

פני נתניהו לבחירות לנשיאות ארצות הברית, לחודש נובמבר. מבמת האו"ם הוא מעביר מסר לשני המועמדים: הפרויקט האזורי הגדול ממתין למנצח, למי שייכנס לבית הלבן בינואר 2025.

התנאים יהיו שונים כמובן. סביר להניח שבליבו בנימין נתניהו מהמר על דונלד טראמפ, כאשר במקרה שינצח - ההסדר הכולל סיום המלחמה והברית האזורית צפוי להיבנות בתנאים המיטיבים עם ישראל. במקרה של ניצחונה של קמלה האריס, פריצת דרך לקראת ההסדר האזורי יכול להיות יריית פתיחה מרשימה של הקדנציה הנשיאותית של הנשיאה הראשונה בתולדות ארצות הברית. המחיר שישראל תצטרך לשלם , יהיה שונה בשני התסריטים הללו. כעת לנתניהו חשוב להחזיר את הנושא למרכז הבמה.