140 חברי הגוף הבוחר לרבנות הראשית יבחרו היום (א') את זהות שני הרבנים הראשיים החדשים - רב אשכנזי ורב ספרדי - לכהונה בת עשר שנים, זאת לאחר עיכובים ארוכים שהביאו לכך שכבר כשלושה חודשים התפקידים לא מאוישים.

לשני התפקידים הבכירים מתמודדים שמונה רבנים: חמישה מתמודדים לתפקיד הרב הראשי האשכנזי ושלושה מועמדים לתפקיד הרב הראשי הספרדי ("הראשון לציון"). המועמדים שיבחרו צריכים לקבל רוב רגיל בקרב האסיפה הבוחרת, בהצבעה חשאית, שיתכנסו במלון רמדה בירושלים בשעות אחר הצהרים, ומעמד הכרזת התוצאות יהיה לקראת השעה 20:00.

לרב אשכנזי מתמודדים: הרב אליעזר איגרא, הרב מאיר קלמן בר, הרב מיכה הלוי, הרב מאיר כהנא והרב משה חיים לאו. ולתפקיד הרב הראשי הספרדי: הרב שמואל אליהו, הרב דוד יוסף והרב מיכאל עמוס.

הדרמה המרכזית צפויה סביב זהות הרב האשכנזי, שמעורר סערה כבר תקופה ארוכה עם השלכות פוליטיות משמעותיות. בהסכמים הקואליציוניים נחתם בין יו"ר הציונות הדתית סמוטריץ' ויו"ר ש"ס דרעי על תמיכה הדדית במועמדים של כל צד, כאשר הרב האשכנזי אמור להגיע משורות המגזר הדתי, והרב הספרדי מהציבור החרדי, אך כבר עכשיו ברור שההשפעה של שניהם קטנה ממה שהם קיוו.

לפני כשנה וחצי הוחלט שהרב מאיר כהנא יהיה המועמד הדתי-לאומי לתפקיד. בעקבות התנגדויות של הציבור החרדי ולחצים פוליטיים פנימיים, סמוטריץ' בחר להעביר את התמיכה הפומבית שלו לרב מיכה הלוי (רב העיר פתח תקווה), צעד שגרר נגדו ביקורת חריפה. לכאורה הדיל עם דרעי אמור להספיק כדי שהרב הלוי ייבחר אך מכיוון שלרב קלמן בר (רב העיר נתניה) יש תמיכה לא מבוטלת מהנציגים החרדים בגוף הבוחר וגם הרב הסרוג אליעזר איגרא (לשעבר דיין בבית הדין הרבני הגדול) מרכז מאמץ בתור מועמד פשרה, המירוץ עדיין פתוח. מאחר שמדובר בבחירה חשאית וישנם ריבוי מועמדים לתפקיד הרב האשכנזי, הערכה היא שההכרעה תיפול על חודו על קול, ויהיה מספיק כ-40 מצביעים כדי להיבחר. 

אם אכן ייבחר רב ראשי מהמגזר הדתי-לאומי, לראשונה זה עשרות שנים, זה ייחשב הצלחה בעבור סמוטריץ' שהתחייב לכך בפני בוחריו. עם זאת, ההתנהלות סביב הבחירות והפרת ההבטחה שלו מול הרב מאיר כהנא כבר הכתימה את התהליך, שנחשב ויתור כלפי הציבור החרדי.

בתוך כך, בקרב על 'הראשון לציון' הבחירה ברב דוד יוסף כמעט מובטחת, מה שיסלול את המשך השושלת המשפחתית, אחרי שאחיו הרב יצחק יוסף בדיוק סיים את כהונתו, ואביו, מנהיג ש"ס לשעבר הרב עובדיה יוסף ז"ל היה בשנות ה-70. מנגד בסביבתו של הרב מיכאל עמוס בטוחים שמאוחרי הקלעים התמיכה בו חזקה והם עשויים להפתיע בסופו של דבר.

כאמור הגוף הבוחר מונה נציגים, המייצגים 70 רבנים ו-70 אישי ציבור המוגדרים לפי החוק - שבסוף מצביעים באופן חשאי ומאחורי פרגוד. הייצוג הרבני הוא בעיקר של הרבנים של הרשויות המקומיות הגדולות בישראל לצד דיינים בכירים, נציגי מועצות דתיות והרב הצבאי הראשי. אישי הציבור מורכבים מפוליטיקאים נבחרים של הרשויות המקומיות כמו 25 ראשי הערים הגדולות, 2 שרים, 5 חברי כנסת ושורה של אנשי ציבור שמינה שר הדתות.