בריאיון מרתק ופתוח לפודקאסט "מעריב", חושף הפרשן הבכיר של מעריב בן כספית טפח מעולמו המקצועי והאישי. כספית, שמוכר לרבים מהטורים שלו ב"מעריב" ומהתוכנית "ינון ובן" ברדיו 103FM, מספק הצצה נדירה אל מאחורי הקלעים של עולם התקשורת והפוליטיקה הישראלית.

לדבריו, "נתניהו הכריז ג'יהאד על מדינת ישראל. הוא עורך מסע נקמה במדינה. ברגע שישראל העיזה להרים עליו את ידה ולהגיש נגדו כתבי אישום - אז בניגוד לאולמרט והרצוג וקצב ודרעי, שלא הכריזו ג'יהאד למדינה, הוא כן. רובי ריבלין אמר לי פעם 'אל תתבלבלו, הוא לא הולך לשום מקום. הוא ישרוף את המועדון על יושביו'. אנחנו יושבים  כרגע במועדון שעולה באש. זה הכל".

כספית מתאר את השינוי הדרמטי שעבר על נתניהו לאורך השנים. "הוא החליט, והוא למד את זה מאהוד ברק, להיות החבר הכי טוב של האליטה המשפטית, בשביל שלא תיגע בו". עוד אומר כספית כי "ברגע שהחסינות שלו נפגעה בתחילת החקירות, אז הוא התהפך, ואז הוא הפך מהמגן הגדול למחריב הגדול של מערכת המשפט".

הריאיון מספק תובנות מרתקות על הדינמיקה בין התקשורת לפוליטיקה. כספית מתאר את יחסיו המורכבים עם נתניהו לאורך השנים, כולל "סולחות" שנערכו ביניהם. "עשינו סולחה ב-2006, מאחורי גבה של הגברת, בדירה במגדלי אקירוב, שלוש פגישות ארוכות", הוא חושף. "אני אמרתי לו, 'ביבי, אני שמח מאוד לדבר איתך, אבל אני לא יכול להשתנות, לא גייסת אותי. אני מבטיח לך הגינות'".

סולחה מאחורי הגב של הגברת - הזוג נתניהו (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
סולחה מאחורי הגב של הגברת - הזוג נתניהו (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

כספית מדבר על הקשיים והאתגרים בעבודתו העיתונאית, במיוחד בעידן של "פייק ניוז" ותקשורת מגויסת. הוא מתייחס לערוץ 14 כ"חלק מאוד מאוד חשוב של כל המכונה הזו" ומשווה את השפעתו לזו של פוקס ניוז בארה"ב.

בכנות מעוררת הערכה, מגלה כספית פרטים אישיים על ילדותו בחולון. "אצלנו בבית לא היה נקניק", הוא נזכר. "לפעמים בארוחת הערב, אימי הייתה שופכת קצת שמן לצלחת, היינו שמים עליו פפריקה, וטובלים בו לחם. קראנו לזה 'לחם בשמן'".

הרקע הצנוע הזה, לדבריו, עיצב את אישיותו ואת גישתו לחיים ולעבודה.

כספית מתאר כיצד הפך ל"פזרן הכי גדול בעולם" כתגובת נגד לקמצנות של אביו, שנבעה ממצוקה כלכלית. "גדלתי להיות הפזרן הכי גדול בעולם. זה מגיע לרמות חולניות", הוא  מודה. "הילדים שלי שומרים עליי". 

בהקשר של ילדיו, מדגיש כספית כי הם "מחוסנים נגד התגובות שהם מקבלים לפעמים", ונזכר כיצד העלתה תמונה של בתו אלונה מנגנת בפסנתר וטוקביקסט כתב "בפעם הבאה בביקיני. אלונה פשוט העלתה תמונה שלה בביקיני. זהו. הילדים שלי וגם אני מחוסנים ממכונת הרעל". 

הוא מספר על נדיבותו הרבה, כולל כלפי ילדיו וסביבתו, ומציין שהוא תורם רבות ומתקשה לקחת תשלום על עבודתו. "אני לא יודע לקחת שקל בחינם", הוא אומר ומדגיש את האמונה שלו לפיה "אם אתה כל הזמן נותן, אתה גם תקבל."

דינמיקה מחשמלת - ינון מגל ובן כספית (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
דינמיקה מחשמלת - ינון מגל ובן כספית (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

כספית מדבר על הקשר המיוחד שיש לו עם ינון מגל, שותפו לתוכנית הרדיו הפופולרית. למרות חילוקי הדעות ביניהם, הוא מתאר את הדינמיקה ביניהם כ"תגובה חשמלית שלא רואים אותה בשום תוכנית אחרת, בשום מקום". 

בהקשר זה מדגיש כספית כי בניגוד למגל, לדבריו "אני לא מסוגל להגיד מילה שהיא לא אמת. בגלל זה לא הלכתי לפוליטיקה. בקרב על האמת אני רוצה להאמין שאני מנצח אותו".

במהלך הריאיון, כספית מתייחס לשאלה האם הוא שלם עם מה שהוא עושה ועונה בביטחון מלא: "מאוד. אני עושה מלא טעויות, ואני מצטער על טעויות שאני עושה, אבל בגדול אני גם לא מתבייש להתנצל". 

בחיוך הוא מוסיף כי "לבית הדין של מעלה, שאין לי מושג אם הוא קיים, לוקח את העבודה שלי ומתגאה בה מאוד. לכן לצערי הרב אני מאמין שמקומי בגן עדן מובטח. לצערי כי אני בטוח שבגיהנום יהיה הרבה יותר מעניין מאשר בגן עדן".