בתום יום בחירות דרמטי שהתקיים היום (ראשון) בירושלים, לא פורסמו התוצאות לרבנות הראשית לישראל לאחר שבמירוץ לרב האשכנזי נרשם תיקו של 40 קולות בין הרב קלמן בר לרב מיכה הלוי, שיצריך סבב הצבעה נוסף בין שניהם לבחירת המנצח במועד חדש אחר, שטרם נקבע.

בשיא המתיחות: משטרת ירושלים השלימה את היערכותה לקראת חגי תשרי
שנה לטבח: המספרים הכואבים במסיבות הדרום בשבת השחורה

במועמדות בתפקיד הרב הספרדי הראשי "הראשון לציון" זכה הרב דוד יוסף, זאת לאחר שהתמודד מול הרב שמואל אליהו והרב מיכאל עמוס.

המועמדים המובילים. הרב יוסף והרב הלוי (בהתאמה) (צילום: אבי רבינא)
המועמדים המובילים. הרב יוסף והרב הלוי (בהתאמה) (צילום: אבי רבינא)

מי שמכריע את זהותם שני הרבנים היו חברי הגוף הבוחר לרבנות הראשית שבחרו אתמול (א') את שני הרבנים הראשיים החדשים לכהונה בת עשר שנים.

לתפקידים הבכירים התמודדו שמונה רבנים: חמישה מתמודדים לתפקיד הרב הראשי האשכנזי ושלושה מועמדים לתפקיד הרב הראשי הספרדי ("הראשון לציון").

בגוף הבוחר ישנם 70 רבנים ו-70 אישי ציבור שהצביעו באופן חשאי. הייצוג הרבני הוא בעיקר של הרבנים של הרשויות המקומיות הגדולות בישראל לצד דיינים בכירים, נציגי מועצות דתיות והרב הצבאי הראשי. אישי הציבור מורכבים מפוליטיקאים נבחרים בין היתר כמו ראשי הרשויות המקומיות הגדולות, שני שרים וחמישה חברי כנסת.

בתוך כך ערב הבחירות המרכז ליהדות ומדינה במכון הרטמן ערך סקר באמצעות ד"ר חגי אלקיים שלם, שמציג תמונה שלילית לגבי תדמיתה של הרבנות הראשית בעיני הציבור: 52% מהנשאלים מרגישים שהרבנות הראשית דווקא מרחיקה יהודים מהיהדות, במקום לקרב אותם.

נתון מפתיע נוסף מראה שלרוב הציבור היהודי במדינת ישראל כלל לא אכפת מי יהיו הרבנים הראשיים שייבחרו: 38.2% השיבו שזהות הרבנים שייבחרו אינה חשובה להם כלל, ו-34.8% השיבו שללא שינוי עומק ברבנות, אין זה משנה מי ייבחר לתפקיד.

רק 27% השיבו שזהות הרבנים הראשיים חשובה להם. עוד עולה מהסקר כי 44.3% מהציבור מעוניינים לשמור על הרבנות כגוף רשמי, אך לצמצם את סמכויותיה, בעוד ש- 23.5% חושבים שיש לבטל אותה כליל.

מנהל המרכז ליהדות ומדינה תני פרנק הגיב לסקר: "מי שייבחר יצטרך לעבוד קשה מאוד כדי להרוויח את אמון הציבור, וזה יקרה רק באמצעות ניקוי אורוות וחשיבה מחודשת על המונופול של הרבנות בתחומים שונים. אחרת, זו תהיה אותה הגברת בחליפה שחורה אחרת".