"אסור לנו כגוף מקצועי לשקול שיקולים של עסקת טיעון, משום שאנחנו צריכים להגיע לחקר האמת ולשלוח את הממצאים לפרקליטות. אולם לאחר הגשת כתב האישום עשויים להיות כל מיני שיקולים נוספים, ואפשר להחליט איזו עסקת טיעון ראויה". כך אמר ל"מעריב" מפכ"ל המשטרה לשעבר רב־ניצב בדימוס רוני אלשיך.

לדבריו, "כאזרח, אני חושב שהסאגה עם ביבי לא טובה לישראל, ואני רואה את המחירים. ההחלטה ללכת לעסקת טיעון אפשרית - בתנאי שתהיה ראויה ולא מבזה את חקר האמת, וחשוב שתצא לאור אחרי כל החבטות במערכת אכיפת החוק. אני לא אפול מהכיסא אם תהיה עסקת טיעון. הדמוקרטיה בישראל שברירית מדי ויש אינטרס ציבורי בעסקה כזאת. אולם, מי שצריך לקבוע זאת היא היועצת המשפטית לממשלה".

"עמדה מופרכת": יועמ"ש הנהלת בתי המשפט תוקף את יריב לוין  
"הם יתגעגעו לקפלן": המחאה הבאה נגד הממשלה תהיה חסרת תקדים

בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)


על מערכת המשפט הוא מוסיף: "ההפיכה המשטרית, זו אחת הסכנות הגדולות לדמוקרטיה. כששר המשפטים יריב לוין כבר מבין שלא יוכל למנות נשיא לבית המשפט העליון, הוא בא ומנסה לדרוס את המערכת. הוא מנסה ללכלך על השופטים. על כך בגין בוודאי מתהפך בקברו".

אלשיך מדגיש: "אני מפחד לחיות במדינה כזאת. קציני משטרה מספרים לי דברים איומים. זה מאוד מטריד אותי כשרואים את החבטות בפרקליטות ובמשטרה, ואני רואה מה שמתרחש ברשתות החברתיות. בחסות המלחמה מחדשים את ההתקפה כנגד המערכת, והמשטרה נפגעת. ברגע שהמשטרה מאבדת את עצמאותה, נגמר האמון בה. רואים שפתאום יש זירות שלא מגיעים בהן לפעילות. מרגישים שיש עבירות שלא מטפלים בהן או אירועים שבהם, להבדיל, דווקא שמים משקל יתר. זאת עלולה להפוך למשטרה פוליטית".

על מינוי רב־ניצב דני לוי כמפכ"ל הוא משתף: "זה מינוי מאוד מוזר. כמו שהיית מצפה שלא ימונה רמטכ"ל אחרי 11 חודש כאלוף, כך אי אפשר למנות מפכ"ל חסר ניסיון. דיברתי לאחרונה עם המפכ"ל לוי, והוא הבטיח לי שאכן הוא יוכל למלא את תפקידו. ימים יגידו".

איתמר בן גביר, דני לוי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איתמר בן גביר, דני לוי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


ראש הממשלה יעלה על דוכן העדים במשפטו ב־2 בדצמבר, אלא אם תהיה התפתחות לא צפויה. אתה תהיה שם?
אלשיך: "מה פתאום?! אני לא חושב שתפקידי הוא לצפות בעדותו. אני לא חושב שזה משהו אישי, ואין לי שום דבר אישי בנושא, אבל זה מסקרן אותי, כמו כל אזרח במדינה. אני מנחש שהעדות תהיה לרעתו, משום שהוא לא יודע להעיד טוב. די לצפות בעדותו בוועדת מירון. אני בטוח שזה לא מה שעורך הדין רצה שהוא יגיד. בעדות ניתן לעמת אותו עם העדויות במשטרה. העדות שלו זה לא נאום לאומה. אבל גם אם אתה לא מעיד, זה לרעתך. זה מלכוד 22".

הריאיון המלא עם אלשיך יתפרסם מחר במדור "שוטף פלוס" בגיליון ראש השנה של "מעריב"