הוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה, קיימה היום (שלישי) ישיבת מעקב בנושא הצרכים התקציביים לטובת שורדי השואה, זאת ברקע גיבוש תקציב 2025. במהלך הדיון הוצג תמצית סקר צרכים שנערך ע"י הקרן לרווחת נפגעי השואה בחודש אפריל האחרון.

הסקר קובע כי  36% מניצולי השואה זקוקים מאוד או זקוקים במידה מסוימת לסיוע ברכישת מצרכי מזון לבית, מעבר לסיוע שהם מקבלים כיום. 27% מניצולי השואה נאלצו לוותר על מזון, עקב קושי כלכלי או עקב בעיות ניידות, וכרבע מהשורדים נאלצו לוותר על בדיקות או טיפולים רפואיים. מחצית מהם מתקשים לכסות את ההוצאות החודשיות של משק הבית, 36% זקוקים לסיוע ברכישת מצרכי מזון וכרבע מהשורדים נאלצו לוותר על רכישת מוצרי חשמל. 

3000 מחבלי חיזבאללה נמלטו: הפעולה הדרמטית שמנעה אסון בגליל

מיקי זוהר נגד בן גביר: "לא אתן לזה יד במשמרת שלי"

יו"ר הוועדה, ח"כ מירב כהן אמרה לאחר הצגת הנתונים: "מדגישים כמה מצבם של שורדי השואה נמצא בשפל, תקציב 2025 יכול להיות הזדמנות לתיקון- בפועל במקום בשורות אנחנו מקבלים גזרות. לא נאפשר את הקפאת הקצבאות. כשמסתכלים על תקציב 2024, שתוקן פעמיים בשל המלחמה, יש תחושה של פספוס בהקשר של שורדי השואה שנראה שנותרו בצד ולא ניתן להם מענה", אמרה יו"ר הוועדה בפתח הדיון, "וכראיה לכך, אף לא שקל אחד התווסף לרשות לזכויות לניצולי השואה בתקציבים המתוקנים" 

שורד השואה אברהם שלו שנכח בדיון סיפר: "הבעיה שלי קיימת אצל הרבה שורדים. אני מקבל במקביל רנטה ממשרד האוצר ומורידים לי את כל הסכום שאני מקבל מביטוח לאומי מהרנטה שאני מקבל. למה מורידים לי כספים של ביטוח לאומי ששילמתי כחוק במשך עשרות שנים? אמרו לי שכדי לשנות את המצב צריך לשנות את החוק".

ח''כ מירב כהן (צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
ח''כ מירב כהן (צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)

רונית רוזין מנהלת הרשות לזכויות ניצולי השואה: "מצב כלכלי הקשה מצוי בעיקר בקרב אוכלוסיית מקבלי המענק השנתי, וגם להן אנחנו נותנים מגוון של פתרונות. הגשנו מסמך מפורט עם דרישות תקציביות לקראת גיבוש תקציב 2025. למשל סיוע לשורדים שאינם זכאים לפנסיה. הקיצוץ התקציבי השנה הורגש בעיקר בכוח האדם שלנו שקוצץ. סך הקצבאות לשורדי שואה שעתיד להיות מוקפא בתקציב הבא עומד על 120 מיליון שקלים". 

 רועי בבאי, רפרנט רווחה אגף התקציבים במשרד האוצר: "כלל המשרדים התבקשו להכין מסמך מסודר איך נכון לדעתם להעירך לקראת התקציב המורכב שלפנינו. הקפאת הקצבאות כוללת גם את הקפאת קצבאות של שורדי השואה". 

יו"ר הוועדה, ח"כ מירב כהן סיכמה את הדיון: "צריך להסתכל על המציאות בעיניים: לא יהיו לנו עוד הרבה הזדמנויות לעזור לשורדי השואה. הם מזדקנים, נהיים חולים יותר וסיעודיים יותר. נייצר מסמך מסכם שמפרט את הצרכים הדחופים שעולים מהשטח ומהרשות לזכויות ניצולי השואה , נתמחר ונתעדף אותם ונעביר אותם ליו"ר וחברי ועדת הכספים"

בנושא ההקפאה המתכוננת בקצבאות בתקציב הבא אמרה ח"כ מירב כהן: לא רק שלא נקבל את הקפאת הקצבאות, אלא נבקש כספים שמגיעים לאוכלוסייה הזאת. לא יכול להיות שהממשלה מביאה תקציב חמישי ברצף מבלי תוספת לאוכלוסייה הנזקקת הזאת", הדגישה היו"ר.