פעיל השמאל גרשון בסקין, שנחשב לאחד מאדריכלי העסקה לשחרורו של גלעד שליט משבי חמאס ב-2011, פרסם היום (רביעי) מכתב בו התייחס לאפשרות לעסקת חטופים, לקראת ראש השנה וציון שנה למלחמת חרבות הברזל. 

״כל שנה אני שולח ברכה לראש השנה״, כתב בפתיחת דבריו. ״אני תמיד מנסה לנסח משאלות לשלום ולתת קצת השראה לכולנו. כמו כולנו, השנה אין לי מילים. הלב נשבר, העיניים דומעות, השינה בלי מחשבות על החטופים לא קיימת. את השפיות שלי אני מקיים בזכות הפעילות ללא הפסק להביא לסיום המלחמה ולהחזרת החטופים הביתה״. 

סינוואר הרים ידיים? הפשרה חסרת התקדים של חמאס במתווה לעסקת חטופים
שר החוץ כ"ץ הכריז: מזכ"ל האו"ם - אישיות בלתי רצויה בישראל

״ההיסטוריה האישית שלי״, המשיך, ״הביאה אותי להיות אולי הישראלי היחיד שנמצא בקשר רצוף עם מנהיגי חמאס, וזה מאפשר לי להציע הצעות, לקדם עסקאות, ובתקווה גדולה – להחזיר את החטופים שלנו הביתה. לי יש 18 שנים של ניסיון במשא ומתן מול חמאס, וגם 18 שנים של מאבקים עם הגורמים הרשמיים במדינת ישראל שקובעים אם תהיה עסקה או לאו. גלעד שליט היה בשבי חמש שנים מיותרות בגלל המערכת הישראלית. החוטפים שלנו בעזה נמצאים שם הרבה יותר מיד חודשים מיותרים״. 

״לפי הבנתי״, הוסיף בסקין, ״יש עסקה על השולחן, שבשלושה שבועות אפשר להחזיר אותם הביתה. המחיר ידוע: סיום מלחמת עזה, נסיגה ישראלית מוחלטת מעזה, שחרור מוסכם של אסירים פלסטינים – וכל 101 החטופים יחזרו הביתה. בנוסף לזה, חמאס אומר (לי) שהם מוכנים להעביר את השלטון בעזה לגוף מקצועי, טכנוקרטי, לא של חמאס. במילים אחרות, ראש הממשלה יכול להציג את העסקה הזו כניצחון הגדול שלו. הוא מחזיר את החטופים וגם השלטון בעזה לא יהיה של חמאס״.  

עצרת החטופים בתל אביב (צילום: ללא קרדיט)
עצרת החטופים בתל אביב (צילום: ללא קרדיט)

עוד כתב בסקין: ״מכיוון שאינני נציג של מדינת ישראל ולא דובר של חמאס, האחריות כעת מוטלת של צוות המשא המתן של מדינת ישראל. הם אינם זקוקים לאישור של ראש הממשלה לבדוק אצל המתווכות – ארה״ב, קטר, ומצרים – האם חמאס עומד מאחורי עסקת שלושת השבועות או לאו. הם חייבים לבדוק זאת. הצעת העסקה הזו הנמצאת על שולחנו של הנשיא ג׳ו ביידן, של שולחנו של האמיר של קטר, על שולחנו של ראש המודיעין המצרי״.

״ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, יודע שיש הצעה כזו״, הוסיף. ״אין עוד זמן להתלבט. זה הזמן להכריע. נתניהו חייב לקבל את העסקה הזו. הנשיא ביידן חייב ללחוץ בכל הכוח על ראש הממשלה לקבל אותה, ואז מורשת ביידן תהיה של הנשיא שסיים את מלחמת עזה והחזיר את החטופים״. 

״כל זה בר מימוש״, הצהיר. ״כל זה יכול לקרות מיד אחרי ראש השנה. כל זה חייב לקרות מייד אחרי ראש השנה. אי-אפשר לסבול את הכאב הזה יותר. ההחלמה שלנו כעם תתחיל רק אחרי שובם של החטופים. אני מאחל לכולנו שנה הרבה יותר טובה״.