הניו יורק טיימס, מצטט גורמים ישראלים: תל אביב לא מתכננת כרגע לפגוע במתקני גרעין איראנייםבעוד בישראל הצהירו כי תגיע תגובה למתקפה האיראנית אתמול (שלישי), סגן מזכיר המדינה של ארה"ב, קורט קמפבל, אמר היום כי "לא רק ישראל שוקלת אפשרויות תגובה למתקפה האיראנית, גם אנחנו שוקלים זאת". לדבריו, וושינגטון לא מעוניינת במערכה ממושכת בלבנון, ובשיחות הצפויות בימים הקרובים, "ננסה ליישר קו ככל האפשר בין נקודות המבט של ישראל וארה"ב". עוד אמר קמפבל: "אתגרי הביטחון של ישראל ותגובותיה לכך הם לגיטימיים, אך יש סכנה מוחשית להסלמה".

עוד אמר: ״צריך תגובה שתשלח מסר לאיראן ומתקיימים דיונים בנושא, אבל כמה שתגובה נגד איראן חשובה, צריך להכיר גם בכך שהאזור נמצא על הקצה ויש חשש רציני מכך שזה לא יהיה אירוע יחד של חילופי אש, אלא יהפוך ללחימה מתמשכת (בין ישראל לאיראן) שתפגע לא רק באינטרסים אסטרטגיים של ישראל אלא גם של ארה״ב״.

"ניסיון נואש של איראן, ישראל השפילה אותם, את חיזבאללה וגם את ארה"ב": בעולם מגיבים לתקיפה
לכל חיסול יש מחיר: כמה יעלה לנו, לחיזבאללה ולאיראן המוות של נסראללה?

נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן קיים היום שיחת ועידה עם שאר מנהיגי מדינות ה-G7 - איטליה, גרמניה, צרפת, בריטניה, קנדה, יפאן והאיחוד האירופי - כדי לדון במתקפה האיראנית נגד ישראל. מועצת הביטחון של האו״ם התכנסה גם היא לבקשת צרפת וישראל כדי לדון במתקפה. ביחס לתמיכה בישראל, אמר ביידן: ״אנו מספקים ייעוץ לישראל, ולישראל יש את הזכות להגן על עצמה. יוטלו סנקציות על איראן״. 

ב״ניו יורק טיימס״ פורסם כי מאז חיסול נסראללה ממשל ביידן שינה את גישתו - מנסיון למנוע מלחמה רחבה, לניסיון לנהל אותה ולפקח עליה. גורמים רשמיים בממשל הגנו על זכותה של ישראל להגיב חזרה, אך מייעצים נגד תקיפה ישירה על הגרעין האיראני. עוד נכתב כי גורמים אמריקאים רשמיים מאמינים שיוכלו לשכנע את רה״מ נתניהו להגיב מבלי להיגרר למלחמה כוללת, אבל הם גם מודים: ייתכן שבשל הקרבה לבחירות בארה״ב, נתניהו עשוי לנצל את חלון ההזדמנויות כדי להחזיר את פרויקט הגרעין שנים אחורה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>> 

ה״ניו יורק טיימס״ ציטט הערב גורמים ישראלים בנוגע לתגובה הישראלית: ״תל אביב לא מתכננת כרגע לפגוע במתקני גרעין איראניים, אך היא עשויה לכוון לאתרי הפקת נפט ובסיסים צבאיים איראניים״. בנוסף נמסר כי: ״אופי התגובה עשוי להתברר רק לאחר ראש השנה, עד יום שישי בערב״.

שגריר ישראל באו״ם, דני דנון, אמר בישיבה כי ההשלכות עבור איראן יהיו חמורות בהרבה ממה שהיא משערת. ״אנו דורשים שהמועצה הזו תכריז על סנקציות משתקות נגד איראן. יש להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור. המדיניות של איראן מוכתבת על ידי האייתוללה עלי חמינאי שתחת כהונתו איראן הפכה יותר תוקפנית ורצחנית״. 

שגריר איראן באו״ם, אמיר סעיד אירוואני, אמר במהלך הישיבה כי ישראל דוחפת את האזור לקטסטרופה והדגיש כי הדרך לבלום את ההסלמה היא לעצור את המלחמה בעזה ואת ההתקפות על לבנון. הוא הוסיף גם כי מתקפת הטילים על ישראל היתה תגובה ״מידתית ומוצדקת״ מצידה של איראן והדגיש כי אם ישראל תגיב למתקפה יהיו לכך השלכות.

כזכור, אתמול איראן שיגרה לכיוון ישראל כ-180 טילים בליסטיים. בישראל הודיעו כי תגיע תגובה למתקפה האיראנית. בין היתר, הרמטכ״ל, רא״ל הרצי הלוי, אמר כי ״אנחנו נגיב, אנחנו יודעים לאתר מטרות חשובות, אנחנו יודעים לפגוע בצורה מדויקת ועוצמתית. יש לנו יכולות להגיע ולתקוף בכל נקודה במזרח התיכון. ומי מהאויבים שלנו שלא הבין זאת עד עכשיו, יבין זאת בקרוב״.

קרב הרואי: כל מה שאפשר לספר על נפילת שישה לוחמי אגוז
הותר לפרסום: שמונה לוחמי צה"ל נפלו בקרב בדרום לבנון

עוד לפני המתקפה האיראנית, החלו האיומים על איראן כי תגיע תגובה ישראלית. כאשר החלו האינדיקציות על שיגור טילים מתקרב, גורם בכיר בבית הלבן מסר: "אנחנו נערכים להגן על ישראל ולסייע לה בהגנה אווירית. מתקפה ישירה של איראן על ישראל תביא להשלכות חמורות עבור טהרן״. בנוסף, במהלך הצהרתו של דובר צה״ל דניאל הגרי, כאשר נשאל אם צפויה תגובה ישראלית על מתקפה איראנית רחבה, איים הגרי: "יש לנו תוכניות ויש לנו יכולות. לירי איראני לישראל יהיו השלכות, ולא אפרט מעבר לכך".

כמה ימים לפני כן כבר הזהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו את איראן מעל במת עצרת האו"ם: "אם תתקפו אותנו אנחנו נתקוף אתכם. אין מקום באיראן שהזרוע הארוכה של ישראל לא יכולה להגיע אליו".

התקיפה האיראנית בישראל (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')