בזמן שישראל נלחמת במספר חזיתות, ביקורת קשה נשמעה על היעדר תחבורה ציבורית לחיילים ומגויסים במהלך שלושת ימי החג ושבת."לא ייתכן שחיילי מילואים רבים, שנקראו במהלך החג להתייצב ביחידותיהם ובאזורי הלחימה, נאלצים לחפש טרמפים בעדר תחבורה ציבורית בעקבות ימי החג", טען יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן. "אני קורא לממשלה לתקן את המחדל הנורא ולהפעיל עוד היום תחבורה ציבורית לכל ימי החג. מדובר בפיקוח נפש ובביטחון המדינה".

בזמן ששר החוץ האיראני בביירות: ישראל חוזרת לתקוף בדאחייה | דיווח

על רקע התלונות על היעדר תחבורה ציבורית ולנוכח המלחמה, הקימו מפלגות באופוזיציה מערך מתנדבים להסעות חיילים באמצעות הוואטסאפ. "הזוי שאין אוטובוסים, רכבות והסעות לחיילים. הממשלה עדיין לא הפנימה שאנחנו במלחמה. חיילים צריכים להגיע בטרמפים", נכתב על ידי אחד מחברי הקבוצה. תוך זמן קצר, בקבוצת הוואטסאפ התקבלו פניות של מתנדבים מכל רחבי הארץ, המוכנים להסיע חיילים ומגויסים.

בנוסף להיעדר תחבורה ציבורית, גם עלו טענות נגד משרד התחבורה על הפסקת טיסות החילוץ על ידי אל על וישראייר מאתונה ולרנקה במהלך החג. שתי החברות אינן טסות בשבת וחברת התעופה הישראלית הממשיכה לקיים טיסות חילוץ ולטוס ליעדים נוספים במהלך החג היא ארקיע, שמטיסה בכל אחד מימי החג כ-5,000 נוסעים.

במשרד הביטחון הטילו את האחריות על משרד התחבורה: "הפעלת תחבורה ציבורית בשבת וטיסות לישראלים, הינה בסמכות משרד התחבורה, כחלק ממימוש אחריותו. מצופה כי משרד התחבורה יקיים הערכות מצב שוטפות, באשר לצורך הציבורי בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת, או בטיסות חילוץ", צוין בתגובה חריפה של משרד הביטחון. "צה"ל ומשרד הביטחון עסוקים במאמצי המלחמה והכרעת האויב. מצופה ממשרד התחבורה להירתם בהתאם להערכת המצב ולסייע במסגרת אחריותו".

מירי רגב (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
מירי רגב (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

במשרד התחבורה דחו את הטענות: "משרד התחבורה ערוך בכל נקודת זמן לתת מענה מיידי עם אלפי אוטובוסים לצרכי מערכת הביטחון. משרד התחבורה מקיים באופן רצוף ושוטף הערכות מצב בראשות השרה ומנכ"ל המשרד לבחינת צרכי הפעלת התחבורה הציבורית לעת מלחמה בכלל ועם התגברות המערכה בצפון בפרט", נטען בתגובת משרד התחבורה. "לקראת התגברות המערכה בצפון נערך המשרד להפעלת חירום גם של מערך הרכבות וגם של אוטובוסים. גורמי מקצוע במשרד באו בדברים עם גורמי הביטחון השונים, רובם ממשרד הביטחון לבחינת צרכי הפעלת מערך הסעות לחירום, נוסף על זה המופעל על ידי משרד הביטחון. במכלול הנסיבות נמצא שלעת הזו אין צורך בהפעלת מערך נוסף על ידי משרד התחבורה. המשרד ערוך באופן מיידי עם אלפי אוטובוסים להסעת חיילי מילואים, כשתתקבל דרישה ממשרד הביטחון. צה"ל לא נסמך על התחבורה הציבורית וגם לעולם לא נסמך בעבר. ישנם אוטובוסים ייעודיים שלוקחים לנקודות הכינוס".

בתוך כך, על רקע הביקושים הגבוהים לטיסות במהלך החג ושבת ובמהלך השבוע הבא, חברת ארקיע הודיעה על הגעה להסכם עם שלוש חברות - FLY TO SKY, SKYUP ו-EKECTRA על חזרתן לטוס לישראל וחידוש הפעלתן עבורה.

בעקבות משא ומתן שהתנהל לאורך החג, ארקיע הודיעה על חזרה לשיתוף פעולה עם החברות ובכך ניתן יהיה לתגבר ולייצב את לוח הטיסות. החל ממוצאי שבת, החברה תחל במבצע החזרת ישראלים ששהו בראש השנה באומן. בארקיע הבהירו, כי החברה תמשיך להטיס נוסעים בחג ובשבת לכל יעדיה שבלוח הטיסות ולהחזיר ישראלים בחזרה הביתה.

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, כתב: "לנוכח הצורך שנוצר בהסעות לצפון הארץ ולדרומה ובמסגרת מיזם "נעים בסופ"ש" והרשויות השותפות בו, עיריית תל-אביב-יפו מקצה אוטובוסים לטובת הסעות חיילות וחיילים בסדיר ובמילואים ולשירות הציבור הרחב. האוטובוסים הראשונים ייצאו הערב, וההסעות יימשכו גם מחר, שבת, לאורך היום. שתפו לכל חייל או חיילת מילואים וסדיר הזקוקים לכך. סעו לשלום ותחזרו בשלום".

גם עיריית הרצליה מקצה אוטובוסים ממערך "נעים בסופ"ש" לטובת הסעת חיילי מילואים. ראש העיר הרצליה, יריב פישר, פרסם: ״מדינת ישראל מוציאה צווי 8 ומגייסת מילואים - אבל לא דואגת איך יגיעו לבסיסיהם. אחים לנשק הצביעו על הצורך - ואנו התגייסנו מייד למשימה. באמצעות קווי נעים בסופ"ש יגיעו כוחות המילואים לתל אביב - משם באמצעות מערך אוטובסים שנקצה -  יוכלו להגיע לחיפה או לבאר שבע - ומשם באמצעות מתנדבים - לבסיסיהם״.