על רקע הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע היום (ראשון) והפיגוע בתחנת הרכבת הקלה ביפו ביום שלישי שעבר, היום התקיים הכנס השנתי הבינלאומי ללוחמה בטרור, בהובלת המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן. 

בין הדוברים בטקס התראיין יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, שהתייחס לשורת סוגיות מרכזיות העומדות על סדר היום הלאומי, בדגש על גיוס חרדים, הקמת ועדת חקירה ממלכתית והאיום האיראני.

טוב שההגה בידיים של אחים לנשק? במשרד התחבורה חושבים אחרת
שנה אחרי: צה"ל מפרסם תיעודים שטרם נראו מיום הטבח

בנושא גיוס חרדים, אדלשטיין הדגיש את הצורך הדחוף בהרחבת בסיס הגיוס לאור העומס הכבד על המילואימניקים: "אני חושב שלא יכול להיות מצב שבו המילואימניקים נמצאים במילואים 200 250 יום והיד עוד הנטויה; זה עדיין הרבה מעבר למה שסטודנט בבינתחומי או בעל עסק או כל אחד אחר יכול ורוצה לעשות, ולכן צריך להרחיב את בסיס הגיוס".

אדלשטיין ביקר את המצב הנוכחי, בו למרות קיומו של חוק שירות ביטחון, לא נראה גיוס משמעותי של חרדים: "אני כבר כמה חודשים כמו כולנו חי במציאות שיש חוק שירות ביטחון שלכאורה מאפשר לגייס כל בחור חרדי שהגיע לפרקו. ובינתיים אני לא ראיתי גיוס המוני." הוא הוסיף: "כנראה שצריך חוק שיסדיר את הדברים האלה בצורה ברורה".

אדלשטיין בכנס ללוחמה בטרור (צילום: גלעד קוולרצ׳יק)
אדלשטיין בכנס ללוחמה בטרור (צילום: גלעד קוולרצ׳יק)

לגבי התהליך החקיקתי, אדלשטיין הבטיח: "אני אוציא מן הוועדה רק חוק טוב, חוק רע אני לא אוציא; אם אצליח לגבש רוב לחקיקה טובה, אז היא תצא".

בנושא ועדת חקירה ממלכתית, אדלשטיין הביע תמיכה נחרצת: "עם כל הכבוד לכל התחקירים הפנימיים וכולי, גם אני לא רואה שום כלי אחר;  הממשלה הייתה צריכה להכריז שתוקם ועדת חקירה ממלכתית". הוא הדגיש כי לא יסכים למסור פרוטוקולים חסויים של ועדת חוץ וביטחון "לשום גורם אחר אם הוא לא ועדת חקירה ממלכתית".

לבסוף, בהתייחסו לאיום האיראני, אדלשטיין הציג את הדילמה המורכבת: "אין חולק על כך שאיראן זה ראש הנחש; אבל כאן מתחילה השאלה; צריך מאוד ללכת על ראש הנחש; ויש גישה אחרת שאומרת שזאת תוכנית בעייתית כי אז אתה הולך לראש הנחש וכל הפרוקסיס מסביבך מיד מתעוררים ותוקפים אותך".

תיעוד מהמתקפה האיראנית (צילום: רשתות ערביות)

הוא הציע גישה זהירה יותר: "יכול להיות שכרגע נוצרה הזדמנות לנקות את הגבולות כמה שאפשר מחמאס וחיזבאללה וכן הלאה, ואז כבר בראש הרבה יותר קר ומחושב ללכת על הנושא האיראני". עם זאת, הוא הזהיר מפני התקדמות איראן לנקודת אל-חזור בנושא הגרעין: "ברגע שמתקדמים עוד צעד או שני צעדים לנושא ההנשקה אז יכול להיות שזה כבר מאוחר מדי".

אדלשטיין סיכם את הדילמה: "מצד אחד מהירות כדי לא לתת להם להגיע לאותה נקודת אל-חזור. מצד שני, אני לא בטוח שזה רעיון הכי חכם להוסיף כרגע את איראן באופן אקטיבי לעוד חזית שאנחנו עוד... ליתר דיוק, עוד זירה שאנחנו נמצאים בה".

מאוחר יותר פרסם ח"כ אדלשטיין הודעה בחשבון ה-X שלו, לפיה: "נשאלתי בנושא ועדת החקירה לאירועי ה-7 באוקטובר ומה שקדם להם. נושא ועדת החקירה הוא קריטי להווה ולעתיד המדינה כולה, והיא חייבת להיות עצמאית, יסודית ומעמיקה. לכן כל עוד אני בתפקיד, לא אסכים למסור את הפרוטוקולים המסווגים על וועדת חוץ וביטחון לשום גורם אחר שהוא לא וועדת חקירה ממלכתית".