יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, השתתף היום (שני) בכנס הבינלאומי של המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן והתייחס לציון שנה לשבעה באוקטובר והחזיתות הרבות שישראל נלחמת בהן.

ליברמן מתעקש: "ישראל מסוגלת להכריע לבדה את איראן" - וזו השיטה

״בבוקר שמחת תורה תשפ"ד, השבעה לאוקטובר 2023, התעוררנו מקולות קורעי לב ונפש, וממראות מחרידים כמותם עין לא ראתה. זהו ללא ספק המחדל החמור ביותר שקרה בתולדות מדינת ישראל מאז שנת 1948. לאחר שנה, לקראת השבעה לאוקטובר 2024, הוצפנו בשורה ארוכה של כתבות, תחקירים וניתוחים למיניהם. לכן אני לא מתכוון לגעת בסיבות שהביאו למחדל הנוראי.

"אבל ברור שהכתובת הייתה על הקיר, ברור שניתן היה למנוע את הטבח והזוועות, אך הצמרת המדינית והביטחונית התנהגה בהתנשאות ובשחצנות, והתעלמה לגמרי מהממצאים והנתונים החד משמעיים שעלו מהשטח. 

"את הסיבות והפקת מסקנות אמיתיות למחדל, לפחות לפי דעתי, תוכל לעשות אך ורק ועדת חקירה ממלכתית, מתי שתקום. מה שהרבה יותר קריטי מבחינתי, זה הצורך להבין איך מונעים את המחדל הבא. איך מונעים את מלחמת לבנון הרביעית. איך גורמים לחות'ים, לאיראנים ולסורים לרדת כליל מהמחשבה שניתן להתעסק איתנו ולהעניק סיוע לאויבינו. 

"הדרך להשיג זאת, היא על ידי אימוץ העיקרון 'גביית מחיר' - כל פעולה תוקפנית נגד ישראל חייבת להסתיים בגביית מחיר כבד מהצד השני. תג המחיר צריך להיות ידוע מראש, גלוי, והחשוב מכל- לעמוד בהתחייבות הפומבית שלנו, ולעמוד על קוצו של יוד. ברגע שהוחלט על תג מחיר, יש לגבות אותו, ללא קשר ללחצים או לאיומים כאלו ואחרים. 

"הדוגמא הפשוטה ביותר היא סוריה: המשטר חייב לקבל מסר ברור, גם בתקשורת הפומבית וגם בצינורות המודיעיניים והדיפלומטיים, כולל שיחה ישירה לבאשר אל אסד - שאם סוריה תמשיך לשמש כבסיס עורפי, וכמרכז לוגיסטי של אויבינו, אנחנו ניקח מהם את החרמון הסורי. פשוט נכבוש אותו ולא נוותר עליו עד להודעה חדשה. 

"אותו הדבר לגבי לבנון: מה שעלינו למנוע בכל מחיר זה האיום לכיבוש הגליל, ואת הירי האפקטיבי של חיזבאללה לעבר יישובי הצפון. ירי זה מבוצע בעיקר באמצעות טילים כמו פאלק, אלמאס, בורכאן וקורנט, שהאפקטיביות שלהם היא עד 16 קילומטרים. לשם כך, נצטרך לתפוס קו הגנה שמתחיל מנקודה על חוף הים הלבנוני מול נבטיה, יעבור דרך מארג' עיון וחאצביא, וימשיך עד לגבול סוריה-לבנון, מול החרמון הסורי. 

"את הקו נייצב באמצעות שורה של מוצבים, עמדות הגנה ותצפיות. וכדי להחזיק בכל השטח הזה, נצטרך להקצות שלוש אוגדות שיבטיחו את ביטחונם של תושבי הצפון. כל השטח שבין הגבול הנוכחי לבין הקו החדש יישאר בשליטה ישראלית לפרק זמן בלתי מוגבל - עד שחיזבאללה לא יוותר על שאיפותיו להשמיד את מדינת ישראל, ועל המאמץ להתעצם מחדש. ושיהיה ברור, אין לנו שום כוונה לספח את השטח הזה, או להקים שם התיישבות יהודית. בכדי שניסוג מהשטח הזה, חייבת להיות התחייבות פומבית של חיזבאללה על ויתור על הרעיון להשמדת ישראל, וויתור על התעצמות. יש מדינה אחת וצבא אחד- צבא לבנון, ואין שום כוחות מזוינים נוספים. 

"גם בנוגע לרצועת עזה: חייבים לגבות מחיר על ההתנהגות הברברית של חמאס, וההתנהגות הבלתי נסבלת והצביעות של אבו מאזן. אני רוצה להדגיש - אבו מאזן הוא לא הפתרון, הוא הבעיה. מדובר באדם שונא יהודים, שסרב לגנות את הטבח של השבעה באוקטובר, ולהפך, מצא לנכון לגנות דווקא את ישראל. מדובר במכחיש שואה כרוני שמעולם לא חזר בו מהכחשתו. מדובר באדם שהוא שותף של יחיא סינוואר - ולא יריבו.

"המחיר צריך להיות ניתוק מוחלט בין עזה ליהודה ושומרון. מדינת ישראל חייבת לנצל את ההזדמנות ולהוריד מעצמה כל אחריות על הנעשה ברצועת עזה. אין עוד מעבר סחורות דרך נמל אשדוד - כל מי שירצה להעביר סחורה לעזה, יעשה זאת דרך נמל אל עריש. כמו כן, לא יהיו יותר מעברי גבול בין עזה לישראל, ולא נספק לרצועה מים, חשמל, מזון או דלק - הכל יעבור דרך מעבר רפיח או סאלח א-דין.  

"זאת לא אחריותנו מה נעשה בתוך הרצועה, שהליגה הערבית וְהַמִּצְרִים ייקחו אחריות. ואם נזהה שם פעילות טרור או התארגנות חבלנית, ולו הקטנה ביותר, לצה"ל יהיה חופש פעולה מבצעי מוחלט, בין אם מהאוויר או על ידי פשיטות קרקעיות, גם פעמיים בשבוע אם זה מה שיידרש. 
אבל אנחנו מסירים אחריות ומתנתקים מעזה לחלוטין. אם אבו מאזן ירצה להיכנס לעזה, שיטוס לקהיר ויכנס ממצרים לתוך הרצועה. לא דרך ישראל. 

"גם מוסדות האו"ם: על העמדה האנטישמית שלהם, האנטי ישראלית, שהופכת ליותר ויותר פופולארית בקרב כמה אישים בולטים בזירה הבינלאומית, ובהם: מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל ומנהיג השמאל הצרפתי ז'אן לוק מלנשון. חייבים לגבות מחיר, וזה קודם כל להכריז על ארגון אונר"א כארגון טרור. לא לשתף איתו פעולה בשום דבר ולא לאפשר לנציגי אונר"א לדרוך במדינת ישראל ולא ביו"ש. 

"גם בנושא החות'ים: לא מספיק רק לתקוף את נמל חודיידה, או תשתיות אחרות בשליטתם. המהלך הנכון הוא לחזק את ממשלת תימן היושבת בעדן. המציאות בתימן מורכבת ביותר - בצפון תימן ובצנעא יושבים החות'ים, בעוד שבדרום יושבת הממשלה המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית, ונתמכת על ידי סעודיה. בנוסף, ברחבי תימן פועלות עוד מספר קבוצות שונות ומשונות.

"העיקרון הבסיסי שיש לזכור תמיד הוא: שבביטחון הכסף הזול ביותר עם התשואה הגבוהה ביותר, זה הכסף שאתה משקיע ביריבים של האויב שלך. לכן, ישראל חייבת לספק לממשלה היושבת בעדן, ואולי אף לקבוצות נוספות, סיוע כספי, מודיעיני, נשק והדרכה. ובכך לגרום לחות'ים להתעסק בהישרדותם ולא בהתקפות על ישראל. 

"אנחנו יכולים לעשות לא פחות גם מול עיראק, טורקיה, ומשטר האייתולות, אבל אני חושב שהעברתי את עקרון 'גביית המחיר' באופן חד ברור. ביטחון לא משיגים באמצעות פתרונות דיפלומטיים או ויתור על שטחים, אלא באמצעות גביית מחיר כבד מהצד השני. כמו שאמרו הרומאים, הרוצה בשלום יכון למלחמה".