היום (שני), במלאת שנה למלחמה, התכנסה הממשלה לישיבה מיוחדת לציון שנה לשבעה באוקטובר. בפתח ישיבת הממשלה ראש הממשלה, בנימין נתניהו הציע לשנות את שם המלחמה ממלחמת "חרבות ברזל" למלחמת "התקומה".

לאחר סיום הישיבה, נתניהו קיים התייעצות מצומצמת. דרמר קטע את פגישתו עם שר החוץ הצרפתי. עם זאת, הרמטכ"ל ושר הביטחון לא הוזמנו. ראש הממשלה מקיים מעת לעת דיוני שרים בעניינים השונים שעל הפרק.

אמש (ראשון), הממשלה הודיעה כי תתכנס היום בשעה 11:00 ל"ישיבת אבל מיוחדת לציון יום השנה לאירועי 7 באוקטובר". הישיבה התקיימה  במזכירות הממשלה בירושלים. לאחר דקת דומיה נתניהו הציע לשנות את שמה של המלחמה. במהלך הישיבה השרים צפו בסרט המקוצר של הזוועות המכיל חומרים שטרם פורסמו. חלק מהשרים דמעו. 

נתניהו דרש לפרסם את הסרט, אולם נבלם בידי נציג דובר צה"ל שנכח בדיון וטען כי משרד המשפטים לא מאפשר להפיץ את התיעודים. שר המשפטים, יריב לוין השיב שהוא לא הורה על אי פרסום הסרט. נתניהו פנה ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה שגם היא הכחישה בזעם. נתניהו התרעם ואמר כי ימנה שר אחראי שיטפל בסוגיית בפרסום של הסרטון הלא מצונזר ( מבחינה המשפטית).

מדובר צה"ל נמסר כי: "'סרט הזוועות' מוקרן מתחילת המלחמה באופן קבוע ברחבי העולם לנבחרי ציבור, שגרירים, אנשי תקשורת, מקבלי החלטות ומשפיענים. נציג דובר צה"ל הגיע היום להקרין את הסרט בישיבת ממשלה, בהנחיית הדרג המדיני. דבריו בדיון הוצאו מהקשרם, ואין כל הנחיה משפטית האוסרת על פרסום הסרט, שכאמור מוצג ברחבי העולם".

היועצת המשפטית לממשלה הגיבה: "במענה לפניות נבהיר כי בישיבת הממשלה נטענה טענה שקרית שהייעוץ המשפטי לממשלה מנע ומונע כביכול פירסום בעולם של תיעוד הזוועות מה 7/10. הטענה כוזבת".

נתניהו בישיבת הממשלה  (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
נתניהו בישיבת הממשלה (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

כזכור, בעקבות מתקפת הפתע חסרת התקדים של חמאס בבוקר שבעה באוקטובר הכריז דובר צה"ל על פתיחת מבצע "חרבות ברזל". 

כבר באמצע דצמבר 2023, דווח כי נתניהו מעוניין לשנות את שמה של המלחמה.  בין השמות שנבחנו אז: "מלחמת בראשית", "מלחמת עזה" ו"מלחמת שמחת תורה". שרים נוספים בממשלה מתחו ביקורת על השם 'חרבות ברזל' ולא היו מרוצים ממנו.

מטה משפחות החטופים הגיב להצעת רוה"מ לשנות את שם המלחמה ל"מלחמת התקומה": "מטה משפחות החטופים מבקש להזכיר לרה״מ כי אין ולא תהיה תקומה ללא החזרת כל החטופים - החיים לשיקום והחללים והנרצחים לקבורה ראויה בארצם".