מקורות אמריקאיים אישרו כי ביקורו המתוכנן של שר הביטחון יואב גלנט בארצות הברית נדחה אתמול (שלישי), כך דווח בוושינגטון פוסט, זאת לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו החליט שלא לאשר את הנסיעה.

על רקע תסכול גובר בממשל האמריקאי מהתנהלותו של נתניהו בכל הנוגע לניהול המלחמה, גלנט פיתח במהלך השנה האחרונה יחסי עבודה קרובים עם גורמים בכירים בוושינגטון. שר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, היה אמור לארח את גלנט בפנטגון לפגישה שתוכננה מראש.

הבקשה החריגה של נתניהו מתושבי לבנון - והתנאי החדש להפסקת אש
"לא רואים ולא שומעים": תושבי הצפון זועמים על הפרויקטור צ'ייני מרום

הפגישה הייתה צפויה להתמקד בשני נושאים מרכזיים: הרחבת הפעילות הצבאית של ישראל בלבנון והתגובה הישראלית הצפויה למתקפת הטילים האיראנית. דוברת הפנטגון אישרה כי הפגישה לא תתקיים במועדה המתוכנן, מבלי לספק מועד חלופי.

חיילי צה''ל בתמרון הקרקעי בלבנון (צילום: דובר צה''ל)
חיילי צה''ל בתמרון הקרקעי בלבנון (צילום: דובר צה''ל)

בתוך כך, בוושינגטון פוסט דווח מפי גורם ישראלי בכיר כי נתניהו הציב לגלנט שני תנאים לאישור נסיעתו לוושינגטון. התנאי הראשון הוא קיום שיחת טלפון בין ביידן לנתניהו, אותה מצפה ראש הממשלה לקיים מזה מספר ימים.

התנאי השני הוא אישור הקבינט הביטחוני לתגובה ישראלית על מתקפת הטילים של איראן בשבוע שעבר. הגורם הוסיף כי נתניהו מנסה ללא הצלחה ליצור קשר עם הנשיא ביידן. בלשכת ראש הממשלה סירבו להגיב.

ג'ו ביידן באו''ם (צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)
ג'ו ביידן באו''ם (צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)

זמן קצר לאחר מכן, העיתונאי ברק רביד דיווח באתר אקסיוס כי הנשיא ביידן צפוי לקיים שיחת טלפון ביום רביעי בבוקר עם נתניהו, בנוגע לתוכניותיה של ישראל לפגוע באיראן. מקורב לנתניהו אמר לאקסיוס כי ברגע שתתקבל החלטה, נתניהו ירצה לתדרך את ביידן. שיחת ביידן-נתניהו נקבעה כבר לפני החיכוך בין נתניהו לגלנט, כך לפי גורם נוסף. 

כזכור, זוהי אינה הפעם הראשונה שנסיעתו של גלנט לפגישות עם מקבילו האמריקאי מעוררת התנגדות אצל ראש הממשלה. בתחילת כהונתו הנוכחית של נתניהו, אסר ראש הממשלה על השרים להיפגש עם מקביליהם בוושינגטון, עד שתתקבל הזמנה עבורו לפגוש את הנשיא ביידן.