תנועת אומ"ץ פנתה לנשיא המדינה יצחק הרצוג, בבקשה לדרוש הקמת ועדת חקירה ממלכתית על אירועי השבת השחורה ב-7 באוקטובר.

"שנה לאחר היום הקשה ביותר בתולדות ישראל – ה-7 באוקטובר 2023 – ואזרחי המדינה עדיין לא קיבלו תשובות אמינות ומפורטות לגבי הנסיבות שהובילו למחדל החמור", ציינו בתנועת אומ"ץ – התרענו מספר פעמים לאורך 2023 מפני הגעה למצב כאוטי".

ראשי אומ"ץ – היו"ר פנחס פליצ'ה פלד ויו"ר המועצה המייעצת של התנועה, עו"ד יצחק מינה, טוענים בפנייתם לנשיא: "רק ועדה ממלכתית עם מלוא הסמכויות המוקנות לה בחוק ואשר כוללת דמויות בעלות כובד משקל ובקיאות בנושאים הנחקרים, תספק לאזרחי המדינה מענה לשאלה – מדוע המדינה לא היה ערוכה לטבח הנוראי ב-7 באוקטובר ולאירועים התרחשו בעקבותיו?, היא ציינו בפנייתם והזכירו, כי במרץ 2023 התריעה תנועת אומ"ץ מפני הידרדרות שתוביל לסכנה קיומית, שלא ידענו כמותה בעבר, אף הרבה יותר מהסכנות שעמדו בפנינו במלחמת יום הכיפור.

עוד הם טוענים, כי באוגוסט 2023, פחות מחודשיים לפני טבח שמחת תורה, התריעה אומ"ץ באופן פומבי פעם נוספת. לפני כשלושה חודשים הציעה אומ"ץ לכנסת לחוקק חוק, שיחייב הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאחר כל מלחמה. לטענת התנועה, חוק זה ימנע מצב בו לא מוקמת ועדת חקירה עקב נסיבות פוליטיות וכתוצאה מכך, המדינה לא מסוגלת לאתר ליקויים וטעויות ולהפיק לקחים חיוניים, אך גם הצעה זו עידין לא קודמה על ידי חברי הכנסת.

כעת פונה אומ"ץ לנשיא המדינה. פלד הזכיר, כי במהלך מלחמת לבנון הראשונה, השיא באותם ימים, יצחק נבון ז"ל,הפעיל את כל כובד משקלו הציבורי, על מנת להוביל להקמת ועדת חקירה ממלכתית וכך היה. "גם על הנשיא הרצוג מוטלת החובה לפעול במסגרת תפקידו וסמכויותיו, כדי שתוקם ועדה כזו בהקדם, על מנת למנוע אסונו נוספים בעתיד ולמען בטחונם של אזרחי ישראל", טוענים עוד בואמ"ץ.