נשיא המדינה, יצחק הרצוג, הכריז היום על הענקת "אות נשיא המדינה לגבורה אזרחית" הראשון. האות נוסד בעקבות גילויי הגבורה הרבים והבלתי נתפסים שהתגלו באירועי ה-7 באוקטובר. הוא יוענק לאזרחים שפעלו באומץ לב יוצא דופן, תוך סיכון חייהם, להצלת חיי אדם.

הטקס הרשמי להענקת האות יתקיים ב-30 באוקטובר בבית הנשיא. "ביום הנורא ההוא גילינו את הגיבורים והגיבורות האמיתיים של עם ישראל," אמר הנשיא הרצוג. "האות הזה מבטא כבוד והוקרה למעוטרים, ומעניק גאווה ותקווה לחברה הישראלית כולה". הנשיא התקשר אישית לכל אחד ממקבלי האות או לבני משפחותיהם כדי לבשר להם על ההחלטה. בשיחות אלה, הביע הנשיא את הערכתו העמוקה למעשי הגבורה שלהם.

בין מקבלי האות נמצאים משה ואליעד אוחיון ז"ל מאופקים, אב ובנו שנרצחו בעת שסייעו לתושבים להיכנס למקלט השכונתי, תוך ניהול קרב יריות מול מחבלים רבים עם אקדח אחד בלבד. יוסף אזיאדנה, בן העדה הבדואית מרהט, הציל את חייהם של 30 משתתפים ממסיבת "נובה" תחת אש כבדה.

״קודם כל אני אומר תודה רבה לנשיא המדינה , על הכבוד שהוא הזמין אותו ואני מעריך את ההזמנה שלו לטקס . אני בדואי ישראלי ואני גאה שאני חי במדינת ישראל כי זאת מדינה שלי של יהודים וערבים ובעזרת השם אנחנו נתגבר על כל מי ששונא אותנו ביזרת השם שכל החטופים עם המשפחה שלי וכולם שישתחררו הביתה", אמר אלזיאדנה 

ליאון בר ז"ל ובנו עומר חילצו עשרות אזרחים משדרות ומפסטיבל "נובה". ליאון נהרג בהמשך על ידי מחבל בעת ניסיון חילוץ נוסף. עוז דוידיאן ממושב מסלול ביצע כ-15 גיחות חילוץ תחת אש, הציל עשרות אנשים ואף ניהל קרבות יריות עם מחבלים.

טלי חדד מאופקים, אם לשישה ילדים המשרתים בצה"ל, פינתה במו ידיה 12 פצועים למקום בטוח, כולל את בנה, תוך נסיעה חוזרת ונשנית תחת אש. צוות המרפאה בבארי - עמית מן ז"ל, נירית הונוולד-קורנפלד וד"ר דניאל לוי ז"ל - טיפלו במסירות בפצועים רבים במשך שעות ארוכות עד לרגעיהם האחרונים. 

חדד אמרה: ״בציון 7/10  ביום שמחתנו חג שמחת תורתנו הקדושה , פלשו הפלשתים לארצי מולדתי אהובתי טבחו בנו חללו אותנו הרסו ביתינו.
אמר הנביא בלק: 'הן עם כלביא יקום וכארי יתגבר'. בשעות אלה מדינת ישראל ובראשם צה"ל מוכיח לאומות העולם את גבורתו ו'כארי יתנשא'. ואני טלי חדד מאופקים חלק מהעם ישראל וזוהי גבורתי".

האחים נועם וישי סלוטקי ז"ל נלחמו בגבורה מול עשרות מחבלים בקיבוץ עלומים, מצוידים בנשקם האישי בלבד. מוטי עזרא, שיצא לחלץ את בתו מ"נובה", בחר להציל בדרכו 30 אזרחים נוספים לפני שחזר לחלץ את בתו.

משפחת קרינאווי מרהט - דהיש, איסמעיל, רפי וחמאד - ביצעו ארבעה סבבי חילוץ של צעירים מהפסטיבל ומהקיבוצים. בן בנימין שמעוני ז"ל ביצע ארבעה סבבי הצלה עד שנרצח על ידי מחבלים בצומת עלומים. 

בקטגוריה מיוחדת לגבורת ילדים, יוענק האות לרומי שירה סויסה בת השמונה משדרות, שהגנה על אחותה בת השלוש לאחר רצח הוריהם. כמו כן, יוענק האות לילדי משפחת תעסה מנתיב העשרה - קורן בן ה-12 ושי בן ה-8 - שהתמודדו עם מצבים קשים מנשוא לאחר שאביהם הקריב את חייו להצלתם. האות יוענק גם למיכאל ועמליה עידן מכפר עזה, שהסתתרו במשך 14 שעות בארון עד לחילוצם.

הנשיא הרצוג שוחח אישית עם כל אחד ממקבלי האות או בני משפחותיהם, והביע את הערכתו העמוקה למעשי הגבורה שלהם. "אתם מייצגים את הרוח האמיתית של העם הישראלי," אמר הנשיא. "האומץ והמסירות שלכם מעוררים השראה ומחזקים את כולנו."

האות מסמל הכרה לאומית במעשי הגבורה האזרחית ומדגיש את חשיבותה של הערבות ההדדית בחברה הישראלית, במיוחד ברגעי משבר קשים. הנשיא ציין כי מפעל האות יימשך, וקבוצה נוספת של מקבלי אותות גבורה אזרחיים תוכרז בחודשים הקרובים.