עם סיום צום יום הכיפורים משפחות החטופים ופעילים למען עסקת שחרור החטופים קיימו מחאה על כביש איילון. המפגינים חסמו את הכביש סמוך למחלף השלום במטרה להעביר מסר חד וברור: הזמן אוזל עבור יקיריהם השבויים בעזה. לאחר מכן הגיעו לשער בגין בקריה בתל אביב להצהרה השבועית.

משפחות החטופים והמפגינים הדליקו כתובת אש ענקית עם המילים "סליחה שנחטפנו", שנועד להמחיש את תחושת הדחיפות ואת המצוקה הקשה בה נתונים החטופים ובני משפחותיהם. בנוסף כתבו המפגינים את שמות החטופים על הכביש, בדומה למנהג כתיבת השמות ב"ספר החיים" בערב יום כיפור.

קצין ולוחם נפצעו קשה בקרבות בכיפור, 280 מטרות טרור של חיזבאללה וחמאס הותקפו
תקרית בינלאומית בלבנון: עמדות יוניפי"ל הותקפו - בעולם מאשימים את צה"ל

"יותר משנה שאנחנו לא יכולים לחבק את היקרים שלנו, יותר משנה שהם צמים ונמקים בשבי החמאס על מחדל של הממשלה שמפקירה אותם בשבי", מסרו נציגי המשפחות שקראו לשרי הממשלה "להתחיל לכפר על המחדל באמצעות עסקה שתחזיר את יקירינו".

לאחר מכן התקיימה הצהרת משפחות החטופים בשער בגין.

משפחות החטופים. עינב צנגאוקר, דני אלגרט, יהודה כהן (צילום: אבשלום ששוני)
משפחות החטופים. עינב צנגאוקר, דני אלגרט, יהודה כהן (צילום: אבשלום ששוני)

עינב צנגאוקר, אימו של מתן שנמצא בשבי חמאס: "זהו היום ה-372 שבו אהובינו נמצאים בשבי בגיהנום בעזה. מוצאי יום כיפור, כל חבר ממשלה שעשה חשבון נפש אמיתי יודע שהם יכלו להיות כאן מזמן. הצלת החטופים היא הדבר הדחוף ביותר, עשו את המעשה היהודי והחזירו אותם! מתן שלי, סליחה ששנה עברה, ועדיין לא הצלחנו לגרום לממשלה להביא עסקה. אבל אנחנו לא נפסיק להילחם עליכם, עד שתחזרו! בזמן שאתה נמק במנהרות שר הביטחון, הרמטכ"ל וראש הממשלה, אומרים מעל כל במה כי הכרענו את הזרוע הצבאית של חמאס. אבל הם לא מוכנים לסיים את המלחמה בעזה ולהחזיר אתכם! אסור למדינה להיות באופוריה מההצלחות בצפון, ולחשוב שאפשר לחכות עם החטופים בדרום! על מדינת ישראל לנצל את ההישגים כדי להחזיר את החטופים! החטופים נמצאים במנהרות בתנאים בלתי אנושיים: בלי אוויר, מים, מזון, פצועים ומעונים".

"מתן שלי, בשמך אני נלחמת וזועקת: אין זמן! חייבים להציל אתכם עכשיו! ולנתניהו הפושע, מטרפד העסקאות אני אומרת: נגמר הזמן! קבל את העקרונות שחמאס קיבל בתחילת יולי או שתניח מיד הצעה ישראלית חדשה על השולחן! אין סליחה ולא תהיה מחילה על הפקרה!".

יהודה כהן, אביו של נמרוד בן ה-19 שנחטף על ידי חמאס ב-7 באוקטובר אמר: "כל חבר ממשלה שעשה חשבון נפש אמיתי יודע, שהם יכלו להיות כאן מזמן. הצלת החטופים היא הדבר הדחוף ביותר, עשו את המעשה היהודי והחזירו אותם! נמרוד בני האהוב, סליחה שאתם עדיין שם! גורמי הביטחון מדווחים שאתם נמצאים במצב קשה מאד. הם אומרים שכולכם נמצאים במצב הומניטרי ואין לכם זמן! נמרוד אהובנו, שמענו שהרעו לכם את התנאים בשבי, תחזיק מעמד! גורמי ביטחון מסרו שהשובים קיבלו הנחיות ברורות להוציא להורג חטופים אם הם מרגישים שכוחות צה"ל מתקרבים, כפי שכבר קרה".

הפגנה למען שחרור החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה למען שחרור החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

"היום ברור יותר מתמיד: הלחץ הצבאי לא מחזיר את החטופים, הוא הורג אותם! בשמך נמרוד, אני דורש גם היום מהממשלה: אין מערכה עצימה בדרום – סיימו את המלחמה כחלק מעסקה, החזירו את החטופים עכשיו! אין זמן!".

דני אלגרט, אחיו של החטוף איציק אלגרט: "כל חבר ממשלה שעשה חשבון נפש אמיתי יודע, שהם יכלו להיות כאן מזמן. הצלת החטופים היא הדבר הדחוף ביותר, עשו את המעשה היהודי והחזירו אותם! אחי האהוב איציק, סליחה שאתם עדיין שם! אני לא יודע איך לספר לך איך מתנהלת הממשלה שהפקירה אותך בשבעה באוקטובר לפני שנה, וממשיכה להפקיר אותך גם עכשיו. חודש לא התקיים דיון בנושא החטופים. חודש!".

"השבוע נתניהו ערך דיון – כחלק מהצגה כאילו אכפת לו מהחטופים. אבל נתניהו לא רוצה עסקת שתחזיר אתכם! נתניהו רוצה לשמור על שלטונו והוא מוכן להקריב אתכם עבור האינטרסים האישיים שלו! אנחנו לא ישנים כבר שנה שלמה מרוב דאגה, וככל שעובר הזמן אנחנו מקבלים פחות ופחות מודיעין עליכם! נתניהו, אין סליחה ואין מחילה על הפקרת החטופים!".

משפחות החטופים כותבות את שמם על איילון (צילום: דוברות המשטרה)
משפחות החטופים כותבות את שמם על איילון (צילום: דוברות המשטרה)

יפעת קלדרון, בת דודתו של עופר קלדרון שחטוף בעזה: "כל חבר ממשלה שעשה חשבון נפש אמיתי יודע, שהם יכלו להיות כאן מזמן. הצלת החטופים היא הדבר הדחוף ביותר, עשו את המעשה היהודי והחזירו אותם! עופר בן דודי האהוב, סליחה שאתם עדיין שם! תיכף בנך ארז, שחזר מהשבי לאחר 52 יום, יציין בר מצווה. איך נער יכול לציין בר מצווה כשאבא שלו עדיין במנהרות בעזה? איך נער שיצא מהשבי יכול להשתקם כשאבא שלו עדיין שם?".

כמו ב''ספר החיים''. שמות החטופים על הכביש באיילון (צילום: דוברות המשטרה)
כמו ב''ספר החיים''. שמות החטופים על הכביש באיילון (צילום: דוברות המשטרה)

"עופר אהוב, שמענו השבוע שוב על התנאים המחרידים שבהם נמצאו החטופים שנרצחו במנהרת המוות, ועל התנאים שבהם אתם מוחזקים. אין לנו שנייה לבזבז – צריכים להוציא אתכם מהגהינום בעסקה עכשיו! ולציבור אנחנו שוב קוראים: אתם הכוח שלנו. לחטופים אין זמן, המשיכו להילחם איתנו עד שנחזיר את כולם!".

הפגנת משפחות החטופים סמוך לקריה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת משפחות החטופים סמוך לקריה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

מהמשטרה נמסר כי מספר מפגינים הפרו את הסדר הציבורי תוך חסימת כביש 20 בזמן שהם מבעירים צמיגים וכותבים בצבע על רצפת הנתיבים. כוחות משטרה הגיעו למקום ופינו את המפגינים, תוך מעצר של חמישה מהם. בהמשך האש כובתה וכביש 20 נפתח לתנועה לשני הכיוונים. 

בהמשך הערב החליטה המשטרה להשתיק את ההגברה של משפחות החטופים בעקבות הדלקתה של אבוקה במקום.