דני איילון, שגריר ישראל בוושינגטון לשעבר, שוחח היום (ראשון) עם גדי נס בתוכניתו ברדיו צפון 104.5fm בנוגע ליחסי ישראל־ארה"ב אל מול המתקפה הישראלית המתקרבת באיראן.

בין היתר, התייחס איילון לדבריו של מזכיר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, אשר אמר לשר הביטחון יואב גלנט: "לעבור מפעילות צבאית בלבנון למסלול דיפלומטי". 

שעון החול של חיזבאללה אוזל: הארגון על סף משבר קיומי
"חשפנו את תוכנית צפון רדואן": הישג אסטרטגי יקר מפז במלחמה

"הכי מדאיג אותם שלא הצליחו להביא להרתעה אמיתית מול איראן", אמר איילון. "למעשה מהרגע הראשון הם רצו במסלול דיפלומטי, הכי מפחיד אותם זה התרחבות המלחמה וגלישה שלהם לתוך הקרבות – הדבר האחרון שהם צריכים במיוחד לפני הבחירות שיכולו עוד כשלושה שבועות".

"חייב להגיד שהאמריקאים מהרגע הראשון נגררו אחרי המאורעות ולא שלטו בהם, לא הצליחו להביא להרתעה אמיתית מול איראן, לא הצליחו להביא לקואליציה אמתית בין ישראל והמדינות השיעיות המתונות ולא הצליחו להחזיר את החטופים", טען. 

יכול להיות שהאויבים שלנו רואים בביידן ברווז צולע?
"בהחלט כך. חייב להגיד שזה לא מהיום, ולא מהממשל של ג'ו ביידן, גם לפניו, דונלד טראמפ. היו פרובוקציות אדירות מצד האיראנים והחות'ים כשהשיא היה ב־2019, ממשל טראמפ, כאשר האיראנים, החות'ים ושולחיהם פגעו בחמישים אחוז מייצור הנפט הסעודי ולא הייתה שום תגובה".

עוד אמר: "אני חושב שישראל פועלת נכון והאמריקאים נגררים מאחור, אבל אין להם ברירה כי האינטרסים שלנו ושלהם משולבים ואין להם ברירה אלא לעזור לנו".

ג'ו ביידן באו''ם (צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)
ג'ו ביידן באו''ם (צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)

בנוסף, התייחס איילון למערכת הגנה אמריקאית שתעזור לישראל ליירט טילים בליסטיים ותתופעל על ידי חיילים אמריקאים: "אני חושב שזו הפעם השנייה שהאמריקאים שולחים לנו סעד, זה מראה את המחויבות האמריקאית במעשים ולא במילים. חשוב להם להראות וגם להרתיע את האיראנים לגבי התגובה שלהם, אם תהיה, וגם להראות לבני בריתם, מדינות־ערב, שאפשר לסמוך עליהם. 'הסכמי אברהם' נבעו מזה שהפסיקו לסמוך על האמריקאים", הוסיף.