האיחוד האירופי פרסם היום (שני) סנקציות על שבע ישויות ושבעה אישים כתגובה להעברתם של טילים איראנים לרוסיה. הרשימה כוללת את חברת התעופה "Iran Air", וכן חברות אשר לוקחות חלק בשרשרת הייצור והאספקה של תעשיית הכטב״מים האיראנית. כמו כן, הוטלו סנקציות על סגן שר ההגנה האיראני ובכירים נוספים.

לפי ההודעה, מועצת האיחוד האירופי אימצה היום אמצעים מגבילים נגד שבעה יחידים ושבע ישויות בעקבות העברת טילים וכטב"מים מאיראן לרוסיה. החלטה זו באה בעקבות הצהרת המועצה האירופית במרץ 2024 כי אם איראן תעביר טילים בליסטיים וטכנולוגיה קשורה לרוסיה לשימוש נגד אוקראינה, האיחוד האירופי יהיה מוכן להגיב במהירות, כולל באמצעות אמצעים מגבילים חדשים ומשמעותיים.

דגלי האיחוד האירופי על רקע המטה האיחוד בבריסל (צילום: רויטרס)
דגלי האיחוד האירופי על רקע המטה האיחוד בבריסל (צילום: רויטרס)

ההגדרה של היום כוללת יחידים וישויות האחראים לפיתוח והעברה של כלי טיס בלתי מאוישים, טילים וטכנולוגיה קשורה לרוסיה לתמיכה במלחמתה נגד אוקראינה, ולקבוצות חמושות וישויות המערערות את השלום והביטחון במזרח התיכון ובאזור ים סוף.

הרשימה כוללת שלוש חברות תעופה איראניות, "Saha Airlines", "Mahan Air" ו-"Iran Air", ושתי חברות רכש, אשר אחראיות להעברה ואספקה של כטב"מים מתוצרת איראן לרוסיה. 

בנוסף, המועצה החליטה להטיל אמצעים מגבילים על סגן שר ההגנה של איראן, סייד חמזה קלנדרי, בכירים בכוח קודס של משמרות המהפכה האיראנית (IRGC-QF), מטה מרכז ח'אתם אל-אנביאא של משמרות המהפכה, וחטיבת החלל של כוח האוויר של משמרות המהפכה.

אלה שנכללו ברשימה יהיו כפופים להקפאת נכסים ואיסור כניסה למדינות האיחוד האירופי. בנוסף, אספקת כספים או משאבים כלכליים, באופן ישיר או עקיף, לאנשים או ישויות משפטיות הרשומים ברשימה או לטובתם אסורה.

פוטין וחמנאי (צילום: רויטרס)
פוטין וחמנאי (צילום: רויטרס)

בהצהרה אתמול, האיחוד האירופי גינה בחריפות את ההעברה האחרונה של טילים בליסטיים מתוצרת איראן לרוסיה, שנחשבת לאיום ישיר על הביטחון האירופי ולהסלמה מהותית מאספקת כטב"מים ותחמושת איראנית, בהם השתמשה רוסיה במלחמה שלה נגד אוקראינה. הנציג העליון הצהיר כי האיחוד האירופי יגיב במהירות ובתיאום עם שותפים בינלאומיים, כולל באמצעות אמצעים מגבילים חדשים ומשמעותיים נגד איראן.