לאחר שנטען כי בימים האחרונים צה"ל לא תוקף בביירות, ועל אף שתי הכחשות שפורסמו בשם גורם מדיני ובשם גורמים בכירים - גורמים ישראלים המעורים בנושא טוענים כי הנושא של תקיפות בביירות אכן עלה במהלך השיחה של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס.

לטענת הגורמים, בשיחה שהתקיימה ביום חמישי האחרון, הצד האמריקני ביקש לצמצם את פעולת צה"ל בבירת לבנון,  בשל ההרס והפגיעות בנפש כתוצאה מהתקיפות. 

על פי הגורמים הישראלים, מבחינת ישראל בקשה זו לא פוגעת משמעותית בפעולה הצבאית שמתנהלת נגד כוחות חזבאללה: "לא חסרות מטרות שבהן צה"ל מטפל גם מחוץ לדאחייה". עם זאת, בישראל מבהירים כי במידת הצורך, אם תאושר תכנית כזאת או אחרת שכוללת תקיפות בביירות, זה יקרה.

יתרה מזאת, גורמים ישראלים אומרים כי במהלך השיחה ביום חמישי לא עלה נושא הדד-ליין לתגובה הישראלית על המתקפה האיראנית: "תהיה תגובה עוצמתית שתצא לפועל בזמן הכי נכון".

בתוך כך, ראש הממשלה, בנימין נתניהו התייחס בעצמו לסערה ומסר מבא"ח גולני: ״ אני רוצה להבהיר: אנחנו נמשיך להכות בחיזבאללה ללא רחם בכל חלקי לבנון - גם בביירות. הכל לפי שיקולים מבצעיים. הוכחנו זאת בתקופה האחרונה, ונמשיך להוכיח זאת גם בימים הקרובים״.

נתניהו בבא"ח גולני (צילום :איתי בית-און /לע"מ, סאונד: בן פרץ /לע"מ)

כזכור, אתמול (ראשון), פורסם בכאן 11 כי צה"ל לא תקף בבירה הלבנונית בהנחיית הדרג המדיני. על פי הפרסום פיקוד מרכז של ארצות הברית ביקש מהרמטכ״ל שצה"ל יפסיק לתקוף, הרמטכ״ל העביר את הבקשה לדרג המדיני. מאז חמישי בערב, בהנחיית הדרג המדיני - צה״ל לא תוקף שם. 

דובר צה"ל מסר בתגובה לפרסום כי "צה"ל נלחם להשגת מטרות המלחמה על פי תוכנית סדורה ובהתאם להנחיות הדרג המדיני. לא נתייחס לשיח בין צה"ל לבין הדרג המדיני".  התקיפה בחמישי האחרון הייתה הראשונה מאז תחילת המלחמה שבה תקפה ישראל במערב ביירות, מצפון לרובע הדאחייה. גורם מדיני: "הדיווח על הנחיה כביכול של הדרג המדיני לצה״ל להפסיק או לצמצם תקיפות בביירות, הוא שקרי לחלוטין".

לפי דיווחים בתקשורת הלבנונית, השקט היחסי בדאחייה הוא כתוצאה של לחץ דיפלומטי על ישראל שמטרתו לנסות ולצמצם את היקפי ההרס וההרג בביירות. עם זאת, גורמים שונים בלבנון טענו בשיחה עם העיתון הפרו-סעודי א שרק אל אוואסט, שאין מדובר בפריצת דרך דיפלומטית.

"לא כדאי להמר על השקט המצומצם הזה בדאחייה", אמר יעקוב סכר, מומחה ביטחון ולשעבר גנרל בצבא לבנון, "מדובר רק בהפוגה במהלכה ישראל מכינה בנק מטרות חדש. האסטרטגיה הישראלית כלפי חיזבאללה מבוססת על שלוש מטרות: הראשונה היא השתלטות על אזור הגבול וביצוע מבצע קרקעי שהיקפו אינו ידוע".

"השנייה היא הטלת מצור ימי, יבשתי ואווירי על דרום לבנון, שמטרתו לנתק את נתיבי האספקה הצבאיים והלוגיסטיים של חיזבאללה ולצמצם את יכולותיה. השלישית היא לפגוע כמה שניתן ביכולות הפיקוד והשליטה של חיזבאללה, וזו הסיבה לתקיפות בדאחייה, שנחשבת ל'בירת חיזבאללה' ולמרכז הפוליטי שלה".