בראיון מטלטל לפודקאסט החדש של אנה ברסקי, חושף יאיר לפיד, ראש האופוזיציה ויו"ר "יש עתיד", פרטים מדאיגים על הימים שקדמו למתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר. לפיד מתאר כיצד ניסה להזהיר מפני האסון המתקרב, אך טוען כי אזהרותיו נפלו על אוזניים ערלות. 

"יומיים לפני יום הכיפורים באתי לצוות התקשורת שלי ואמרתי להם שאני הולך לעשות מסיבת עיתונאים כדי להזהיר מאסון ביטחוני שעומד ליפול עלינו", מספר לפיד. "הם אמרו לי שזה לא יעניין אף אחד, שכולם עסוקים במהפכה המשפטית". 

לפיד מגלה כי השתתף בתדרוך ביטחוני אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, שם נחשף למידע מדאיג. "נחרדתי ממה שראיתי ושמעתי", הוא אומר. "אבל מה שהחריד אותי עוד יותר היה שנתניהו נראה אדיש לחלוטין. זה נראה לו יומיומי".

לאחר התדרוך, לפיד חושף כי פנה לוועדת החוץ והביטחון כדי לעיין ב"חומרים השחורים" - מידע מודיעיני רגיש במיוחד. "הלכתי לוועדת חוץ וביטחון לקרוא את מה שנקרא החומרים השחורים ונחרדתי עוד יותר ועוד יותר", הוא מספר. "הכל היה שם, ובגלל זה עשיתי את מסיבת העיתונאים".

אנה ברסקי, כתבת פוליטית-מדינית ויאיר לפיד ראש האופוזיציה ומייסד ויו''ר ''יש עתיד'' (צילום: אלוני מור)
אנה ברסקי, כתבת פוליטית-מדינית ויאיר לפיד ראש האופוזיציה ומייסד ויו''ר ''יש עתיד'' (צילום: אלוני מור)

ראש האופוזיציה מתאר כיצד בכירים בצה"ל ניסו להתריע בפני שרי הקבינט על האיום המתקרב. "הם הסתובבו בכנסת והתחננו להיפגש עם השרים", הוא מספר. "הם אמרו 'יש איום ביטחוני, אתם לא מבינים שאתם מדרדרים את ביטחון ישראל'. אבל רוב השרים לא הסכימו להיפגש איתם". 

לפיד חושף כי ביום פרוץ המתקפה, הוא החל לקבל דיווחים מזעזעים מהשטח. "חברת הכנסת דבי ביטון התקשרה אליי משדרות ואמרה 'יורים לי מחוץ לבית'", הוא מספר. "התחילו להגיע דיווחים על מחבלים בשטח ישראל. הבנתי מיד שזה אירוע ביטחוני בסדר גודל שאנחנו לא מכירים". 

ראש האופוזיציה מותח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה בימים שקדמו למתקפה. "כל האזהרות היו שם", הוא אומר. "אבל הממשלה הייתה עסוקה במאבקים פנימיים ובמהפכה המשפטית. הם פשוט לא הקשיבו". 

לפיד קורא לחקירה מקיפה של האירועים שהובילו למחדל הביטחוני. "חייבים להפיק לקחים", הוא אומר. "אסור שדבר כזה יקרה שוב".

הראיון המלא עם יאיר לפיד יעלה מחר באתר מעריב אונליין