סוכנות הידיעות "רויטרס" פרסמה הלילה (רביעי) כי בכיר ישראלי בארה"ב אמר שישראל בוחנת את המכתב האמריקאי, בו נדרש מישראל לשפר את המצב ההומניטרי בעזה תוך 30 ימים או להעמיד את תוכנית הסיוע הצבאי של ארה"ב לישראל בסכנה. "ישראל מתייחסת לעניין זה ברצינות ומתכוונת לטפל בחששות שהועלו במכתב זה מול עמיתינו האמריקאים", אמר הבכיר הישראלי.

כזכור, המכתב נשלח ביום ראשון, ונכתב במשותף על ידי מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ומזכיר ההגנה לויד אוסטין, והופנה לשר הביטחון יואב גלנט ולשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן באחד מביקוריו בישראל (צילום: תומר אפלבאום,פלאש 90)
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן באחד מביקוריו בישראל (צילום: תומר אפלבאום,פלאש 90)

במכתב כתבו בלינקן ואוסטין כי לארה"ב יש דאגות עמוקות מהמצב והם מבקשים: "פעולות דחופות ומתמשכות של ישראל עוד החודש כדי לשנות זאת. כמות הסיוע שנמסרה לעזה ירדה ביותר מ-50% והכמות שנמסרה בספטמבר הייתה הנמוכה ביותר בכל חודש במהלך השנה האחרונה".

אתמול פורסמו על ידי יחידת מתפ"ש (מתאמי הפעולות בשטחים) תמונות של כ־30 משאיות סיוע הומניטרי לעזה, המכילות קמח ומזון, אשר הועברו לצפון הרצועה דרך מעבר "ארז מערב".

במקביל, בשבוע האחרון נשמעו דיווחים על פיהם ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל את מימוש "תוכנית האלופים" של האלוף במיל' גיורא איילנד, הכוללת מצור מלא על צפון רצועת עזה. מטרת התוכנית היא להגביר את הלחץ על הרצועה, ולתת לפלסטינים שבוע לעזוב את השליש הצפוני של רצועת עזה, כולל העיר עזה, לפני שיכריזו עליו כאזור צבאי סגור.

משאיות סיוע הומניטרי לעזה (צילום: רויטרס)
משאיות סיוע הומניטרי לעזה (צילום: רויטרס)

אלה שיישארו ייחשבו ללוחמים – מה שאומר שתקנות צבאיות יאפשרו לחיילים להרוג אותם – ויימנעו מהם מזון, מים, תרופות ודלק. התוכנית גם קוראת לישראל לשמור על שליטה בצפון הרצועה לתקופה בלתי מוגבלת, בניסיון ליצור מנהל חדש ללא חמאס, תוך פיצול רצועת עזה לשניים. עד כה, לא התקבלה החלטה ממשלתית ליישם במלואה את "תוכנית הגנרלים", ולא ברור עד כמה היא נשקלת ברצינות.

"הם יצטרכו או להיכנע או לגווע ברעב", אמר איילנד כשהסביר על התוכנית. "זה לא בהכרח אומר שאנחנו הולכים להרוג כל אדם", הוסיף, "זה לא יהיה הכרחי. אנשים לא יוכלו לחיות שם (בצפון) – המים יתייבשו". מטרת המצור, בין היתר, היא הפעלת לחץ שיגרום לשחרורם של 101 חטופים שעדיין מוחזקים על ידי החמאס.

דובר מחלקת המדינה האמריקאי מתיו מילר אמר שארה"ב הולכת "להבהיר באופן מוחלט שלא רק ארצות הברית מתנגדת לכל כיבוש של עזה, כל צמצום בגודל של עזה, אלא זו הדעה הכמעט פה אחד של הקהילה הבינלאומית".