חברי מרכז הליכוד הפיצו היום (רביעי) הזמנה לסיור בקיבוץ נירים. הסיור, המתוכנן להתקיים במהלך החג, אמור היה לכלול את השתתפותם של השרה מאי גולן, חברי כנסת נוספים מהמפלגה, והרבש"צ של הקיבוץ. האירוע תוכנן כחלק מכנס בשם "נערכים להתיישבות בעזה".

בתגובה, מסר קיבוץ נירים: "הסיור לא תואם עם נירים, על פי הרבש"ץ לא תואם גם איתו והוא לא על דעתנו, לכן גם לא יתקיים". הקיבוץ הוסיף ביקורת על הממשלה והקואליציה: "אנחנו עדיין מחכים שהממשלה וחברי הקואליציה ייקחו אחריות על גודל המחדל וההפקרה של אירועי 7 באוקטובר, ועל הפצע המדמם שבליבנו. במקום לעסוק בכנסים פוליטיים להקמת גרעיני התיישבות, טוב היה אם הממשלה וחבריה לקואליציה היו עוסקים בהחזרת 101 החטופים והחטופות ובתמיכה ובנייה של ישובי העוטף ושיקומם".

 הסיור של הליכוד בעוטף עזה (צילום: ללא)
הסיור של הליכוד בעוטף עזה (צילום: ללא)

בתגובה, יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ תקף וכתב: ״די לצביעות. נתניהו בעצמו כבר אמר שהוא לא מתכוון לאפשר התיישבות בעזה. אבל מי שבכל זאת כן בעד התיישבות ברצועת עזה - קודם שירים את ידו בעד מתווה שירות שיאפשר לצה״ל כוח אדם למשימותיו, ואחר כך יפיק כנסים". ח״כ גדי איזנקוט: "שנה אחרי, כאילו לא למדנו דבר. חלקים גדולים בקואליציה פועלים כדי לנפץ את ההסכמה הלאומית הרחבה שהייתה סביב מלחמה צודקת".

נזכיר כי בחודש ינואר נערך אירוע דומה בירושלים תחת הכותרת "התיישבות מביאה ביטחון וניצחון". בכנס זה השתתפו שרים, חברי כנסת רבים ורבנים. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שנשא דברים באירוע, קרא: "חוזרים לגוש קטיף, זה הבית שלנו". הוא פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר: "אני פונה מעל הבמה הזו אליך אדוני ראש הממשלה בנימין נתניהו, חבל להמתין עוד 19 שנה כדי להבין שצריך להחזיר את גוש קטיף וצפון השומרון – תפקיד הנהגה אמיצה הוא לקבל החלטות אמיצות. זה הזמן לחזור הביתה לגוש קטיף וצפון השומרון, זה הזמן לעודד הגירה זה הזמן לנצח!".

באותו כנס, שכותרתו הייתה "התיישבות מביאה ביטחון – חוזרים לחבל עזה וצפון השומרון", נכחו 12 שרים ו-15 חברי כנסת. בין הנוכחים היו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מהציונות הדתית, השרה להתיישבות ומשימות לאומיות אורית סטרוק, שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף מיהדות התורה, ומהליכוד - שר התרבות והספורט מיקי זוהר, השרה לאיכות הסביבה עידית סילמן, ושר התיירות חיים כץ. כמו כן נכחו צבי סוכות מהציונות הדתית, טלי גוטליב מהליכוד ועוד רבים אחרים. חברי הכנסת והשרים חתמו על האמנה להתיישבות בחבל עזה וצפון השומרון.

האירוע עורר סערה ציבורית. ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב בחריפות: "הממשלה המזיקה בתולדות המדינה מגיעה הערב לשפל חדש. כנס ההתיישבות בעזה של מפלגת 'עוצמה יהודית', עם שרים רבים ממפלגת הליכוד, הוא חרפה על ראשו של נתניהו ושל מפלגה שהיתה פעם במרכז המחנה הלאומי ועכשיו נגררת חסרת ישע אחרי הקיצוניים. זה נזק בינלאומי, זה נזק לעיסקה אפשרית, זה מסכן את לוחמי צה״ל, זה חוסר אחריות נורא. נתניהו לא כשיר, הממשלה הזו לא כשירה".

גם בני משפחות החטופים הביעו את מחאתם. עופרי ביבס, אחותו של ירדן ביבס, אמרה: "אני אומרת היום לא עוד, די. כמה עוד נחכה שהמשפחות יחזרו. הפסגה בפריז נתנה לי שביב של תקווה, אבל מה שקרה אתמול בכנס אמר לי דבר אחד. רוקדים על הדם של החטופים. פשוט רוקדים על הדם שלהם. עכשיו מתעסקים בלהתיישב בעזה במקום לקדם את ההסכם שיחזיר את החטופים הביתה".

מרב לשם-גונן, אימא של רומי גונן שנחטפה, הוסיפה: "טרנספר מקושר פה עם התייחסות אתנית, דתית, לקבוצה מסוימת - לא על זה מדברת אנטישמיות? אנחנו רוצים להיות יותר טובים על ידי זה שלא יתייחסו לאנטישמיות אבל מוכנים לעשות משהו דומה לעם אחר? אנחנו חווינו פעמיים שואה, לא פעם אחת".