על רקע האולטימטום שהציבה ארה"ב לישראל ביחס להכנסת סיוע לעזה ומניעת משבר הומניטרי, שגריר ערב הסעודית בבריטניה התראיין לפודקאסט של כלי התקשורת "פוליטיקו" וקרא לממשל האמריקאי לממש את איומו ולהשעות את אספקת הנשק לישראל אלא אם יותר סיוע הומניטרי ייכנס לעזה בתוך 30 הימים הקרובים. 

השגריר הסעודי, הנסיך חאלד בן בנדר כי על ממשל ביידן לעמוד במילתו, והוסיף: ״עלינו להניח שהאמריקאים מתכוונים למה שהם אומרים; זה יהיה עולם נורא אם לא כך״. הוא הוסיף: ״בעבר ראינו את ארצות הברית מבטיחה הבטחות שלא קיימה וזה הסתיים באסון. בנוגע לסכסוך הזה, ההשלכות של אי-מימוש דבריך הן גדולות הרבה יותר. אף מדינה אחרת לא יכולה להשפיע על ישראל כמו ארצות הברית״.

מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: ארכיון רויטרס)
מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: ארכיון רויטרס)

לפי הדיווח, השגריר מתח ביקורת חריפה על התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעזה ובדרום לבנון ורמז שעל אמריקה ״להתנהל באסרטיביות״ ולדרוש להפסקת אש מקיפה. ״מבחוץ, נראה שהישראלים לא מקשיבים וזה לא מה שחברים עושים. אבל בסופו של דבר אם תתנהלו באסרטיביות, זה יעורר תגובה״, אמר.

דווח שדברים ישירים כל כך מפי בן משפחה קרוב של המנהיג הסעודי דה-פקטו, יורש העצר מוחמד בן סלמאן, מרמזים על מרחק הולך וגובר בין סעודיה לישראל, למרות תקוות ממשל ביידן וממשלת נתניהו שהסכמי אברהם ינרמלו את היחסים הדיפלומטיים בין המדינות.

השגריר הנסיך בן בנדר, חבר בכיר בבית המלוכה הסעודי (ואחיו של השגריר הסעודי בארה״ב), רמז כי האווירה בריאד התקשחה כלפי ישראל מאז פרוץ המלחמה בעזה. ״אם האסטרטגיה היא שלום וביטחון באזור, אני לא רואה שהם משיגים את המטרה הזו״, אמר. ״ישראל מאוימת יותר היום מאשר הייתה מאז שנות ה-70. בכל מדד ארוך טווח, אני לא רואה שהם מצליחים״.

משאיות סיוע הומניטרי לעזה (צילום: רויטרס)
משאיות סיוע הומניטרי לעזה (צילום: רויטרס)

בן בנדר גם רמז כי האיום האזורי מצד איראן פוחת בתקופה זו ואמר ״היו לנו חילוקי דעות עם איראן. אבל אני חושב שאנחנו די מיושרים כרגע בניסיון להפחית את המתח במצב הזה״.

בדיון על האפשרות של חסימת מצר הורמוז, המקשר בין מפרץ עומאן שבאוקיינוס ההודי לבין המפרץ הפרסי, בתגובה לפעולת תגמול של ישראל בעקבות מתקפת הטילים הבליסטיים האיראנית, השיב השגריר: ״האם הם יכולים לעשות זאת? כן. האם הם יעשו זאת כרגע? אני לא חושב״.