ההתלהבות והתקווה הראשוניים שפרצו כאן בעקבות חיסולו של מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, הם התגובה הטבעית, המתבקשת והמאוד מובנת לאירוע בסדר גודל כזה. כאשר העולם מתבשר על מותו של ארכי - טרוריסט, אדריכל הטבח של השבעה באוקטובר - עצם הבשורה מעוררת תקווה, כמעט אינסטינקטיבית, לחלון ההזדמנויות שנפתח, לאופק שלא נראה קודם לכן.

לצד הפן הרגשי המובן והמוצדק, קיימת גם מציאות אחרת, פרגמטית הרבה יותר ולכן אופטימית הרבה פחות - המציאות הביטחונית, המדינית והפוליטית, ובהקשר זה צריך לומר ביושר: ההצהרות על ההזדמנויות החדשות לעסקת חטופים שנוצרו בעקבות חיסול סינוואר הן, לפחות בשלב זה, בעיקר - משאלת לב של רבים, בארץ ומחוצה לה, החל באזרחים מהשורה, הרחוקים ממוקדי קבלת ההחלטות - וכלה בבכירי הדרג המדיני. הקביעה כי חיסול סינוואר סולל דרך לעסקה - לאו דווקא משקפת את המציאות.

פיצוצים ופטריות עשן ענקיות: תקיפות עוצמתיות מהאוויר- במעוז החיזבאללה | דיווח
הטעות שאסור לבצע: ישראל עלולה לאבד את הכל ברגע

במידה רבה היא תולדה של הקו שאותו הובילו בכירים ישראלים בחודשים האחרונים, כאשר ניסו להסביר מדוע, למרות המגעים, המאמץ וההצהרות - העסקה עדיין לא נסגרה. "סינוואר לא רוצה עסקה" - כך תדרכו גורמים יודעי דבר, כך טענו פרשנים באולפנים. חזרנו כל כך הרבה על הסיסמה הנוחה הזאת - עד שהאמנו בה באמונה שלמה.

בפועל, מה שמעסיק את משתתפי הדיונים הסגורים בקריה בימים שאחרי חיסול סינוואר, זה הניסיון לקרוא נכון את המפה המעודכנת ולפענח נכון את המסרים המיליטנטיים שהשמיעו ממשיכי דרכו של סינוואר אחרי חיסולו.

נזכיר, כי הקו הרשמי (והצפוי) של הנהגת החמאס - אפס שינויים ואפס ריכוך, ממשיכים במדיניות של סינוואר, אל תפתחו ציפיות. זו האמירה שהייתה חייבת להיאמר, השאלה הגדולה - מה עומד מאחוריה? לשאלה הזאת, לפי שעה, אין לישראל או לארצות הברית תשובות ברורות, רק הנחות עבודה, הערכות ובעיקר - הרצון הפעם להגיע לפריצת דרך.

עבור הממשל האמריקאי, שבועיים לפני הבחירות, השגת התקדמות בגזרת עסקת החטופים בהחלט יכולה להוות - אם לא הגיים צ'יינג'ר, אז בהחלט להקנות נקודות פוליטיות משמעותיות.

בישראל, לעומת זאת, משדרים סקפטיות. אצלנו מוכנים לנסות ולתת סיכוי, אך סבורים שהנהגת החמאס שותפה לשיקולים שהובילו את סינוואר למסקנה כי אין להתפשר במשא ומתן. פרט להערכה זו, כלום לא השתנה בעמדות של יושבי הקבינט המדיני-ביטחוני והפורום המצומצם.

שלשום, במהלך ישיבת הקבינט הארוכה, עלו מספר רעיונות להתנעת המגעים לעסקה. האגף הניצי, בן גביר וסמוטריץ', התנגדו לרעיונות להציע הפסקת אש זמנית תמורת מספר כזה או אחר של החטופים. היתרון הצבאי וההצלחות בשדה הקרב, מה שבעיניי האופטימיים מהווה הזדמנות לעסקה - מבחינתם הוא אך ורק הזדמנות בדרך לניצחון המוחלט, ועל כן אין לעצור.

על כן, מה שנעשה וייעשה כרגע ובתקופה הקרובה הוא בעיקר הניסיון לבדוק האם ועד כמה משתנה אחד, משמעותי ככל שיהיה, משפיע על התמונה הכוללת. התשובה, כאמור, טרם ברורה.