מערך הירושה במשרד המשפטים הוא הזוכה הגדול בפרס חדשנות ממשלתית בחירום - כך הכריז משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה ונציבות שירות המדינה בגמר התחרות שנערך במוזיאון אנו בתל אביב. מטרת הפרס להוקיר עבודה ממשלתית יצירתית וחדשנית לצרכים חיוניים במלחמת חרבות ברזל שאפשרה מתן שירות איכותי, מהיר ויעיל לאזרח.
למעלה מ-120 מיזמים מיותר מ-50 גופים ומשרדי ממשלה הגישו מועמדות לתחרות, ובמהלכה נוצרו כ-90 שיתופי פעולה בין הגופים השונים בתחומי בריאות, משפט, רווחה, הגנת הסביבה ועוד. מתוך כלל המועמדויות 8 מיזמים בלבד העפילו לשלב הגמר. צוות השיפוט כלל גורמי מקצוע בכירים ממשרדי הממשלה והמגזר העסקי, והגופים נבחרו על פי עמידה בקריטריונים של מידת התועלת הציבורית, פוטנציאל הרחבת המיזם ליחידות ומשרדים נוספים והיקף השינוי עקב יישום הרעיון.
מלחמת "חרבות ברזל" הציבה למשרדי הממשלה, מנהלים ועובדי השרות הציבורי אתגרים לאומיים חסרי תקדים בהיקפם שחייבו פעילות בעצימות גבוהה, רציפות תפקודית ותפיסה אינטגרטיבית למיטוב המענה לאזרחים בחזית ובעורף. הזוכים בתחרות קיבלו מענק כספי כהוקרה על קידום החדשנות בשירות הציבורי, תרומתם לשיפור השירות הממשלתי במהלך מלחמת "חרבות ברזל", ויכולת ההתמודדות היצירתית במצבי חירום.
כאמור מערך הירושה הוא הזוכה באירוע, כאשר מלחמת "חרבות ברזל" גבתה מישראל למעלה מ-1,700 קורבנות והשאירה אלפי משפחות במצב מורכב הנוגע להסדרי ירושה, כשהן ניצבות בפני שאלות ודילמות שנותרו ללא מענה. עובדי מערך הירושה במשרד המשפטים גיבשו תוך זמן קצר מענה משפטי, מהיר, יעיל ונטול בירוקרטיה, שסייע למשפחות השכולות בהנפקת צווי ירושה וצווי קיום צוואה .
עובדי המערך קידמו תיקוני חקיקה מהירים, הפעילו צוות חירום שילווה את הנפגעים באופן אישי, ופיתחו טופס חדשני שיאפשר הזמנה אוטומטית של נתונים קיימים, כך שהמשפחות לא יצטרכו למלא טפסים חדשים. ליבת החדשנות במיזם הייתה השיפור המשמעותי באיכות השירות בזמן קצר, במטרה לספק תמיכה רגישה ואישית למשפחות השכולות, ללא בירוקרטיה מיותרת.
שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, גילה גמליאל, אמרה באירוע: ״חדשנות ממשלתית היא יותר מסתם טכנולוגיה – היא תהליך שבו רעיון הופך לפתרון, שמייצר תועלת ציבורית רחבה. חדשנות זו נוגעת בכל היבטי הפעילות הממשלתית: שירותים, תהליכים, רגולציה ועוד. מדובר בכלי חשוב ומרכזי לשיפור אמון הציבור בממשל ולשיפור חוויית השירות לכל אזרח במדינת ישראל ולא פחות מכך כלי לייעול מערך השירות הציבורי עצמו. כממשלה חלה עלינו אחריות כפולה – לזהות ולאמץ רעיונות חדשניים, אולם לא פחות מכך, למצוא את הדרך הטובה ביותר לשלב אותם בתוך מנגנוני העבודה שלנו".
בפרס השלישי זכו גם עובדי משרד הרווחה והביטחון החברתי על פיתוח תוכנית הדרכה ייחודית, וחדשנית המעניקה תמיכה מקצועית והכשרה לעובדים המלווים את נפגעי ה-7 באוקטובר
נציב שירות המדינה, פרופ’ דניאל הרשקוביץ: ״בכוחן של חדשנות ויצירתיות לאפשר שירות מיטבי לאזרח, להפחית רגולציה, לפתוח אפיקים לפתרונות יעילים, לקצר זמנים בדרך לקבלת שירות רצוי ולייעל תהליכים ארוכי טווח. תחרות פרס החדשנות הממשלתית לתקופת החירום היא אחת הדרכים שלנו לעודד את החדשנות בשירות המדינה. אנו מקווים בכך אף לתת שורת פתרונות לבעיות בירוקרטיות ואחרות שעלו במהלך המלחמה הארוכה. אני סבור כי שיתוף הפעולה המוצלח בין נציבות שירות המדינה לבין משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, יוכל להשפיע על שירות המדינה ועל המגזר הציבורי כולו, אשר יאמצו שיטות פעולה פורצות דרך לקידום השירות הניתן לאזרחי מדינת ישראל".