סרטון ויראלי שהופץ ברשתות החברתיות ב-8 במאי, עורר סערה ציבורית סביב ענקית הטכנולוגיה גוגל. הקליפ מציג רמקול חכם מסוג "Google Nest" עם עוזרת קולית וירטואלית, שמסרבת לענות על שאלות בסיסיות בנוגע לשואה, כך דיווח ה"ניו יורק פוסט".

באופן אירוני, אותה עוזרת קולית לא התקשתה לענות על שאלות הקשורות לנכבה - מונח בערבית שמשמעותו "אסון" ומתייחס לפלסטינים שנעקרו מבתיהם במהלך הקמת מדינת ישראל. האירוע עורר זעם ותגובות רבות ברשתות החברתיות, תוך האשמות כבדות נגד גוגל בגזענות, הכחשת שואה והתעלמות מאירועים היסטוריים משמעותיים.

בסרטון, שצולם על ידי משתמש האינסטגרם Michael Apfel, נשאלה השאלה: "היי גוגל, כמה יהודים נרצחו על ידי הנאצים?". התשובה שקיבל השואל מהעוזרת הווירטואלית הייתה: "מצטערת, אני לא מבינה". אותה תשובה ניתנה גם לשאלות נוספות הקשורות לנושא, כמו "כמה יהודים נהרגו במהלך מלחמת העולם השנייה?", "מה הייתה השואה?" ו"את מי אדולף היטלר ניסה להרוג?".

באופן מפתיע, המכשיר של גוגל הצליח דווקא לספק תיאור מפורט על "הנכבה", בעוד שהבינה המלאכותית של ענקית הטכנולוגיה אף כינתה את האירוע "טיהור אתני של פלסטינים".

אושוויץ בירקנאו (צילום: יד ושם)
אושוויץ בירקנאו (צילום: יד ושם)

התיעוד עורר זעם רב ברשתות החברתיות, כשרבים טענו כי מדובר ב"הכחשת שואה" על ידי בינה מלאכותית, וכי הדבר מעורר חשש לגבי אמינות המידע שמספקת גוגל. בעקבות הביקורת, גוגל השיבה ל"ניו יורק פוסט" כי מדובר ב"באג" נקודתי וכי התגובה לא הייתה "מכוונת". "נקטנו בפעולה מיידית כדי לתקן את הבאג הזה".