ממחקר חדש עולה כי היכולת לגשת בקלות למידע בכל זמן ובכל מקום במנועי החיפוש במרשתת, כמו גוגל, גורמת לנו לזכור אותו פחות. החוקרים מאוניברסיטת קלן שבגרמניה, ביקשו לבחון כיצד שפע של מידע זמין במרשתת משפיע על תשומת הלב ועל ניהול הידע של אנשים באמצעות שלושה ניסויים שערכו.
בניסוי הראשון המשתתפים התבקשו לזכור פרטים של מספר כרטיס אשראי. במבחן התוצאה הם זכרו טוב פחות את הפרטים, ככל שקלות מציאת המידע נתפסה גבוהה יותר. בניסוי השני המשתתפים שכחו את תוכן המודעה, כשידעו שהיא זמינה במרשתת ואפשר לצפות בה שוב. ואילו בניסוי השלישי המשתתפים נטו יותר להירשם לבלוג מקוון, כי היה קל לגשת אליו.
החוקרים טענו כי המוח האנושי שוכח במהירות נתונים שנמצאו במנועי חיפוש במרשתת, משום שאנשים יודעים שאפשר לשלוף את המידע מהמרשתת בכל עת.
הם נימקו זאת בכך שאנשים הם "קמצנים קוגניטיביים", כלומר בעלי נטייה מולדת למזער את כמות המידע שהם מעבדים לעומק ולהימנע מכל מאמץ קוגניטיבי. כך הם לא טורחים ללמוד אותו, אלא אם כן יש צורך בכך. לטענת החוקרים, אם לא הרווחתם את המידע בדרך הקשה, הוא יישכח בקלות רבה.