הביוכימאי בדימוס וחובב הארכיאולוגיה דילן הרברט, איתר לוח אבן בגודל של כ-40 סנטימטרים במבצר הרומאי וינדולנדה ליד הקסהם שבבריטניה. על הסלע לא רק נחצבה צורה של איבר מין גברי, אלא גם קללה "גסה".

מעל סמל הפאלוס, הפין, ששימש לעתים קרובות בתקופה הרומית כסימן למזל טוב או לפוריות, היו חצובות המילים "סקונדינוס החרא". ד"ר אנדרו בירלי מנהל החפירות, אמר על ממצא הגרפיטי המדהים: "לכותב הייתה בבירור בעיה גדולה עם סקונדינוס. הוא היה מספיק בטוח בעצמו כדי לחצוב את מחשבותיו על אבן. אין לי ספק שבתקופה ההיא, מי שהיה מוצא את הלוח לא היה משתעשע כל כך לראות את זה".

"השחזור של הכתובת, הוא מסר ישיר מהעבר. איתור של ממצאים רומיים זה תמיד משמח. אבל זה באמת גרם לנו להרים גבה ולנסות להבין את המסר", הוסיף בירלי. החוקרים מעריכים שהאבן מתוארכת לסביבות המאה ה-3 לספירה, זמן לא רב לפני שהמבצר וינדולנדה ננטש, בשנת 370 לספירה. הרברט, הביוכימאי שאיתר את הממצא, היה בטוח שמדובר בסתם אבן רגילה, עד שהפך אותה וראה את הסימנים.

מה פשר הקללה על הסלע? המומחים נותרו תוהים (צילום: אינג'אימג')
מה פשר הקללה על הסלע? המומחים נותרו תוהים (צילום: אינג'אימג')

הרברט הסביר: "איתרתי הרבה הריסות השבוע, ולמען האמת, האבן הזאת הצליחה להטריד אותי. חבל שסקונדינוס לא אתנו. אולי הוא יכול היה להסביר את העניין".