אחוזת גרייסלנד האגדית של אלביס פרסלי עומדת בפני סכנה ממשית להימכר במכירה פומבית ביום חמישי. צעד זה מצית מאבק משפטי דרמטי מצד נכדתו, ריילי קיו, שטוענת כי המכירה המתוכננת הינה "הונאה".

על פי הודעה רשמית מבית המשפט של מחוז שלבי, גרייסלנד והשטח שמסביב בממפיס, טנסי, יוצעו למכירה פומבית ב-23 במאי במחיר מקסימלי. קיו בת ה-34, הבעלים הנוכחית של הנכס והיורשת של מלך הרוק אנד רול, מתנגדת נחרצות למכירה. היא הגישה תביעה בטענה שהמכירה הפומבית היא תרמית, ובינתיים הצליח עורך דינה להשיג צו מניעה זמני. דיון בעניין הצו נקבע ליום רביעי.

אחוזת גרייסלנד של אלביס פרסלי (צילום: Joseph Novak, ויקיפדיה)
אחוזת גרייסלנד של אלביס פרסלי (צילום: Joseph Novak, ויקיפדיה)

מקורבים סיפרו לניו יורק פוסט שקיו "טראומתית" מהתפתחויות האירועים ו"אף פעם לא חשבה שפיסת היסטוריה ברמה כזו תוכל להימכר לידיים זרות". הסיבה לדרמה היא שטר נאמנות משנת 2018 שעליו, לכאורה, חתמה אמה המנוחה של ריילי, ליסה מארי פרסלי. באמצעות שטר זה, היא הבטיחה הלוואה בסך 3.8 מיליון דולר כאשר גרייסלנד משמשת כבטוחה.

נטען שההלוואה נלקחה דרך חברת Naussany Investments and Private Lending ממיזורי. החברה טוענת שליסה מארי, שנפטרה בשנה שעברה בגיל 54, לא פרעה את ההלוואה אך מנגד, קיו טוענת בתביעתה שהוגשה ב-15 במאי שליסה מארי מעולם לא לקחה הלוואה מ-Naussany.

"המסמכים האלה מזויפים", נכתב בתביעה, ונטען כי החתימות של ליסה מארי זויפו וכי Naussany Investments הינה חברה שפועלת ללא כל אישור חוקי. יתרה מכך, הנוטריון הרשום במסמכים מכחיש כי אישר את חתימתה של ליסה מארי או בכלל פגש אותה.

אחוזת גרייסלנד של פרסלי (צילום: רויטרס)
אחוזת גרייסלנד של פרסלי (צילום: רויטרס)

אלביס רכש את אחוזת גרייסלנד בשנת 1957 תמורת 102,500 דולר, באותה שנה בה הוציא להיטים כמו "Blue Christmas" ו-"All Shook Up". ליסה מארי ירשה אותה לאחר מותו של אלביס ב-1977, והיא נפתחה לציבור כמוזיאון בשנת 1982. לאחר מותה בינואר 2023, ריילי הפכה ליורשת.

גרייסלנד היא לא רק בית, זהו מוזיאון לאחד מסמלי תרבות הפופ הגדולים ביותר בעולם. האחוזה, המשתרעת על פני 13.8 דונם, מושכת מאות אלפי מבקרים מדי שנה שמגיעים לחזות במורשת של אלביס. האחוזה, שנבנתה ב-1939, נקראה על שם הדודה של רות בראון מור, גרייס טוף. על פי אתר האינטרנט של גרייסלנד, כל הרהיטים בבית הם מקוריים מתקופתו של אלביס.

אלביס פרסלי (צילום: רויטרס)
אלביס פרסלי (צילום: רויטרס)

עשרה חודשים לאחר מותה של ליסה מארי, שופט אישר את הבעלות של ריילי על גרייסלנד ומינה אותה כנאמנה היחידה של עזבון המשפחה בעקבות מאבק משפטי עם סבתה, פריסילה פרסלי בת ה-78.

המחלוקת סביב עתיד גרייסלנד נובעת מתיקון משנת 2016 לצוואתה של ליסה מארי פרסלי, שבו הסירה את אמה, פריסילה, מתפקיד הנאמנות של העזבון. פריסילה טענה שלא ידעה על התיקון עד לאחר מותה של בתה, וערערה על תוקפו בבית המשפט. בנוסף למאבק המשפטי, עתיד גרייסלנד מעורר חשש גם בקרב מעריציו של אלביס פרסלי. רבים מהם רואים באחוזה מקום קדוש, ואינם רוצים לראות אותה עוברת לידיים פרטיות.

גורל גרייסלנד עדיין לא ידוע. ייתכן שבית המשפט יפסוק לטובת ריילי קיו ויאפשר לה לשמור על הבעלות של האחוזה, אך ייתכן גם שהיא תיאלץ למכור אותה כדי לכסות את החוב של אמה. בכל מקרה, המצב הנוכחי מעורר דאגה רבה בקרב חובבי המוזיקה וההיסטוריה. גרייסלנד היא לא רק בית, אלא סמל תרבותי חשוב, וגורלה עתיד להשפיע על דורות של מעריצים.