מקרה מזעזע באירלנד מעלה אזהרות חמורות: טום מקדונלד, אב לחמישה בן 92 מדבלין, נפטר בנסיבות טרגיות לאחר שבטעות שפך נוזל כביסה על קורנפלקס במקום חלב. המקרה, שנחשף בחקירת מותו, מדגיש את הסכנות הפוטנציאליות הטמונות במחלת הדמנציה ומעלה שאלות קריטיות לגבי בטיחות בבית.

טום, שאובחן עם דמנציה חמש שנים קודם לכן, התעורר באמצע הלילה להכין לעצמו קורנפלקס. בתו, איילבה, ששמעה אותו במטבח בסביבות השעה 3:30 לפנות בוקר, ירדה לבדוק אותו ומצאה את אביה חש ברע לאחר שאכל משהו. היא הבחינה בנוזל כביסה סגול בקערת הקורנפלקס, וטום אישר שאכל ממנו.

תאונה טראגית באיראן: אישה נפלה אל מותה כשמנעה מהמעלית להיסגר | צפו
בדקו את רמת המשכל שלכם: האם תצליחו לפתור את התרגיל הזה?

למרות היסוסים ראשוניים, הוזמן אמבולנס כשמצבו של טום החמיר. הוא הובהל לבית החולים אוניברסיטאי סנט וינסנט בדבלין, שם נפטר בשעה 8:50 בבוקר. ד"ר ג'ון לג, יועץ ברפואה דחופה בבית החולים, מסר כי לא היה נוגדן לחומר הניקוי, וכי מצבו של טום המשיך להידרדר. נתיחה שלאחר המוות אישרה כי טום נפטר מדלקת ריאות שאיפתית כתוצאה מבליעת חומר הניקוי.

ד"ר קרונה גלאגר, הפתולוגית המחוזית שניהלה את החקירה, ציינה כי מעולם לא נתקלה במקרה מוות כזה. היא הדגישה כי רוב בקבוקי חומרי הניקוי מכילים אזהרות על הימנעות ממגע עם העיניים והעור, וכי יש להרחיקם מילדים.

בישראל, המקרה מעורר דאגה רבה בקרב מומחים ואנשי בריאות. פרופ' יצחק לוי, מומחה לגריאטריה בבית החולים שיבא, אמר: "המקרה הטרגי הזה מדגיש את החשיבות של השגחה צמודה על חולי דמנציה. בישראל, כמו באירלנד, אנו רואים יותר ויותר מקרים של קשישים הסובלים מדמנציה שנשארים בביתם. חשוב מאוד לנקוט באמצעי זהירות, כמו אחסון בטוח של חומרים מסוכנים והתקנת מנעולי בטיחות".

ד"ר רונית פוירשטיין, ראש המחלקה לבטיחות בבית במשרד הבריאות, הוסיפה: "אנו ממליצים למשפחות של חולי דמנציה לבצע הערכת סיכונים בבית. זה כולל הרחקת חומרים מסוכנים, התקנת אמצעי בטיחות, ושקילת השגחה מקצועית במקרים מתקדמים".

לדברי ד"ר אבי רובין, נוירולוג מומחה במרכז הרפואי תל אביב, "חשוב להבין שחולי דמנציה עלולים לסבול מירידה בחוש הטעם והריח, מה שמגביר את הסיכון למקרים כאלה. בישראל, אנו ממליצים למשפחות לשקול התקנת מערכות התראה ומעקב, במיוחד בשעות הלילה".

משרד הבריאות שוקל כעת להוציא הנחיות חדשות בעקבות המקרה. דובר המשרד מסר: "אנו לומדים את פרטי המקרה ובוחנים את הצורך בהנחיות נוספות לגבי אחסון חומרי ניקוי בבתים שבהם מתגוררים קשישים או חולי דמנציה".

המקרה הטרגי באירלנד מזכיר לכולנו את הצורך בערנות מוגברת כשמדובר בבטיחות של אוכלוסיות פגיעות. בישראל, עם אוכלוסייה מזדקנת, חשוב להגביר את המודעות לסכנות הללו ולנקוט באמצעי זהירות מתאימים.