מומחים שנשאלו לגבי גודל איבר המין הגברי, סיפקו תשובות לשאלה שהעסיקה גברים רבים לאורך השנים: האם הפין באמת יכול להתכווץ עם הגיל?

ד"ר מרי סמפלאסקי, אורולוגית ומומחית לפוריות גברית מאוניברסיטת דרום קליפורניה, הסבירה ל-Men's Health כי אמנם לא ניתן למדוד באופן מדויק את הצטמקות הפין, אך ישנם גורמים שונים העלולים להשפיע על גודל הזקפה.

גבר מודד את אורך איבר מינו, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
גבר מודד את אורך איבר מינו, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

לדבריה, עישון וגיל מתקדם עלולים לגרום לירידה בייצור הטסטוסטרון. מחקרים מראים שעישון יכול לפגוע בכלי הדם ולעכב את זרימת הדם התקינה, מה שעשוי להשפיע על איכות הזקפה.

למרות שהקשר המדויק בין טסטוסטרון לבעיות זקפה אינו מובן במלואו, מחקרים מצביעים על כך שירידה ברמות הטסטוסטרון עלולה להשפיע על עוצמת הזקפה. בנוסף, ד"ר סמפלאסקי ציינה כי מצבים רפואיים כמו מחלות לב, סוכרת או בעיות בבלוטת התריס עלולים לגרום לשינויים באיכות הזקפה.

השמנת יתר מהווה גורם סיכון נוסף. ד"ר סמפלאסקי מסבירה כי רקמת שומן מכילה אנזים ההופך טסטוסטרון לאסטרוגן, מה שעלול לגרום לבעיות זקפה ולהתכווצות האשכים.

דיאטה, השמנה, שומן (אילוסטרציה) (צילום: אינג'אימג')
דיאטה, השמנה, שומן (אילוסטרציה) (צילום: אינג'אימג')

"פעילות גופנית היא אמצעי טבעי להעלאת רמות הטסטוסטרון אצל גברים. טסטוסטרון חיוני לבריאות ולתפקוד תקין של איברי המין הגברי", היא הדגישה. באופן מפתיע, גם פעילות מינית מוגזמת עלולה להשפיע על גודל איבר המין לאורך זמן. זאת מכיוון שפעילות מינית אינטנסיבית מדי עלולה לגרום לפציעות ולהצטברות של רקמות צלקת.

עם זאת, חשוב להדגיש כי למרות הגורמים הללו, הצטמקות משמעותית של הפין היא תופעה נדירה מאוד, כפי שמציינים מומחים רפואיים. מחקר שפורסם במרץ 2023 בכתב העת המדעי World Journal of Men's Health מצא כי אורך הפין הממוצע דווקא גדל ב-24% במהלך 30 השנים האחרונות.

ד"ר מייקל אייזנברג, מחבר המחקר, ציין בבלוג Scope של Stanford Medicine כי "כל שינוי בהתפתחות הביולוגית של האדם, במיוחד במערכת הרבייה, הוא עניין מדאיג". המסר העיקרי הוא שהשינוי הזה עשוי להצביע על השפעות סביבתיות או גורמים אחרים המשפיעים על ההתפתחות האנושית באופן כללי, ולא רק על איבר המין הגברי.

לסיכום, בעוד שישנם גורמים העלולים להשפיע על גודל הזקפה, הצטמקות משמעותית של הפין אינה תופעה נפוצה. שמירה על אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית סדירה והימנעות מעישון, יכולה לסייע בשמירה על בריאות מערכת הרבייה הגברית.