ראש השנה הוא אחד הרגעים המשפחתיים המשמעותיים בשנה, בו ישראלים רבים מתכנסים סביב שולחן החג עם קרוביהם. אולם עבור חלק מהרווקים והרווקות, השאלות סביב מעמדם המשפחתי עלולות להיות מקור לאי-נוחות – תופעה שאינה נדירה בתקופת החגים. ממצאים משאלות ההתאמה של פלטפורמת ההיכרויות OkCupid, מעלים תובנות מעניינות לגבי התנהלות הרווקים והרווקות בישראל בתקופת החגים.

27% מהרווקים והרווקות בישראל השיבו כי שאלות על היותם רווקים מפריעות להם בארוחת ראש השנה, בעוד ש-73% אמרו שהן אינן משפיעות עליהם. למרות הלחץ החברתי שחלק מהרווקים חווים, רובם בוחרים שלא למהר ולהציג את בן או בת הזוג החדשים למשפחה - 77% לא היו מביאים מישהו חדש לארוחת ראש השנה המשפחתית, ורק 23% היו שוקלים לעשות זאת. כאשר בוחנים את ההבדלים בין המינים, מגלים כי 30% מהגברים היו מביאים בן או בת זוג חדשים לחג, לעומת 12% בלבד מהנשים.

OKCupid (צילום: יחצ)
OKCupid (צילום: יחצ)

באשר לשאלת הלחץ מצד המשפחה למציאת בן או בת זוג, 21% השיבו כי הם חשים לחץ זה, בעוד שרובם – 79% – אינם מרגישים לחץ מיוחד. יתרה מזאת, הקשר המשפחתי נשאר איתן: 85% מהמשיבים אמרו שהם קרובים מאוד למשפחתם, מה שמחזק את העובדה שראש השנה עבור רבים מהרווקים אינו סובב אחר חיפוש קשר רומנטי, אלא בעיקר מתמקד בהקדשת זמן לקשרים הקיימים עם הקרובים אליהם.

כשנשאלו מהו החלק הטוב ביותר בראש השנה, 60% מהמשיבים הדגישו את הזמן המשפחתי כמרכיב המרכזי. בנוסף, 30% הצביעו על החופש מהעבודה כאחד מהיתרונות של החג, בעוד 10% מציינים את האוכל הטוב. בנוגע לאוכל המסורתי של ראש השנה, תפוח בדבש נבחר בפער גדול כמאכל האהוב ביותר , בו בחרו 50% מהנשאלים. 26% הביעו אי שביעות רצון מהמאכלים המסורתיים של חג, 15% בחרו בחריימה כאוכל המועדף עליהם, וגפילטע פיש זכה ל-9% מהקולות בלבד.

שולחן חג  (צילום: אינגאימג)
שולחן חג (צילום: אינגאימג)

חדי אקסלרד, מרצה בתכנית התואר השני ללימודי משפחה במכללה האקדמית תל-אביב יפו, יועצת זוגית ומשפחתית, ומגישת הפודקאסט Update שעוסק בזוגיות ומערכות יחסים, התייחסה לנתונים ואמרה: "אם בתקופה הזו בשנים הקודמות התעסקנו בעיקר בשאלות לגבי מה נכין לחג, איפה נבלה את החופשה, ואילו החלטות אישיות נרצה לקבל לקראת השנה הקרובה, השנה אנחנו מכונסים הרבה יותר, ומפנים את תשומת הלב שלנו לטובת צרכים בסיסיים הרבה יותר כמו ביטחון, יציבות ושייכות".

"מרגש ללמוד מממצאי הסקר על כך שעבור הרווקים הזמן המשפחתי הוא רכיב מרכזי באווירת החג, ושרובם המוחלט מרגישים קרובים למשפחתם ומעוניין לחזק את הקשרים במהלך החג. פנייה למוסד המשפחה, כשהוא טוב ומיטיב, היא הדרך הטובה ביותר להרגיש שאנחנו רצויים ועטופים, שאנחנו חלק ממשהו, ושיש לנו תמיד לאן לחזור. הדבר הזה נכון תמיד, אבל בתקופות של התמודדות והישרדות, אנחנו מרגישים את זה הרבה יותר, וזו מתנה מאוד גדולה שאנחנו יכולים להעניק לעצמנו – במיוחד השנה", הוסיפה אקסלרד.