ד"ר מיירו פיגורה וד"ר דנה ברמס, שני רופאים פופולריים בטיקטוק, העלו לאחרונה סרטון מרתק המדגים את חשיבותה של היגיינת הידיים. בסרטון, שזכה לתהודה רבה, נראית יד שלכאורה נקייה לחלוטין, אך כאשר היא נבחנת תחת מיקרוסקופ, מתגלה תמונה מטרידה. 

"היד הזו נראית נקייה לעין, אבל האם היא באמת כזו?" שואלים הרופאים בתחילת הסרטון. התשובה המתגלה תחת המיקרוסקופ מפתיעה: בין קפלי העור הזעירים ניתן לראות בבירור חלקיקי לכלוך ומה שנראה כגרגרי חול. "זה פשוט מגעיל," מגיב ד"ר פיגורה לממצאים. ד"ר ברמס מוסיפה: "יכולים להיות יותר מ-3,000 סוגים שונים של חיידקים על היד הזו. לכן חשוב כל כך לשטוף ידיים"/

לדברי המומחים, היגיינת ידיים נאותה יכולה להפחית עד 50% מהזיהומים הניתנים למניעה. המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) ממליץ על שטיפת ידיים במשך 20 שניות לפחות, במיוחד לאחר שימוש בשירותים ולפני אכילה. כיצד לשטוף ידיים נכון? הנה השלבים המומלצים:

  1. הרטיבו את הידיים במים זורמים והוסיפו כמות נדיבה של סבון.
  2. קצפו את הידיים, שפשפו את גב כף היד ושלבו את האצבעות.
  3. שפשפו וסובבו את הידיים.
  4. נקו את האגודלים, קצות האצבעות ופרקי כף היד.
  5. שטפו את הסבון ויבשו את הידיים במגבת נקייה.

חשוב לציין כי כל סבון יעיל לניקוי יסודי. על פי מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), אין מספיק ראיות מדעיות המצביעות על יעילות גבוהה יותר של סבונים אנטיבקטריאליים לעומת סבון רגיל ומים. במקרים בהם אין גישה לסבון ומים, מומלץ להשתמש בחומר חיטוי לידיים המכיל לפחות 60% אלכוהול.

בעת השימוש בחומרי חיטוי, חשוב לעקוב אחר הוראות היצרן ולוודא כיסוי מלא של כל חלקי הידיים, כולל בין האצבעות ומתחת לציפורניים. יש לשפשף עד לייבוש מלא, כפי שממליץ ה-CDC.