סוכנות החלל האמריקאית נאס"א, הודיעה כי השמש נכנסה לתקופת שיא בפעילותה, מצב שצפוי להימשך במהלך השנה הקרובה. בתקופה זו צפויות להתרחש סופות שמש חזקות העלולות לשבש את פעילות האינטרנט ומערכות ה-GPS ברחבי העולם.

סופת שמש היא התפרצות של חלקיקים, אנרגיה ושדות מגנטיים מהשמש לעבר כדור הארץ. התפרצויות אלה עלולות להפריע לשדה המגנטי של הפלנטה שלנו ולגרום לשיבושים בתקשורת לוויינית, הפסקות חשמל והפרעות ברשת האינטרנט שעלולות להימשך שבועות. בנוסף, התופעה גורמת להופעת זוהר צפוני חזק וצבעוני באזורים רבים בעולם, שיבושים במערכות GPS, הפרעות בשידורי רדיו וסיכון אפשרי לרשתות החשמל.

מערכת השמש  (צילום: אינגאימג')
מערכת השמש (צילום: אינגאימג')

למרות ההשפעות המשמעותיות על מערכות טכנולוגיות, חשוב להדגיש כי סופות השמש אינן מסוכנות לבני אדם. המחזור הנוכחי, המכונה "מחזור 25" שהחל ב-2019, צפוי להיות קצר מהרגיל כאשר תקופת הפעילות המוגברת צפויה להימשך עד 2026. כבר באוקטובר ובמאי האחרונים נרשמו סופות גיאומגנטיות חזקות במיוחד (G4 ו-G5), המעידות על עוצמת המחזור הנוכחי.

השמש - כוכב ננס צהוב בן 4.5 מיליארד שנה - נמצאת במרחק של כ-150 מיליון קילומטר מכדור הארץ. פעילותה מתאפיינת במחזוריות של כ-11 שנים, כאשר בשיא המחזור מתרחשות התפרצויות אנרגטיות חזקות במיוחד. המדענים צופים כי תקופת השיא הנוכחית תהיה אינטנסיבית במיוחד, עם סופות גיאומגנטיות תכופות וחזקות.

למרות ההשלכות הטכנולוגיות המטרידות, התופעה צפויה להעניק לתושבי כדור הארץ מופעי אורות מרהיבים בשמיים, כאשר החלקיקים מהשמש מתנגשים באטמוספירה של כדור הארץ ויוצרים תצוגות מרשימות של אורות בגוונים ירוקים ואדומים.