"הילדים שלי עדיין לא מאמינים שקיבלו תשלום רק כדי לצפות בסרט", פותחת את סיפורה מולי גאן משפיענית רשת בתחום ההורות מבריטניה. כשילדיה היו בני שבע, חמש ושנה, חברת סקיי שילמה למשפחה 3,800 דולר והעניקה למשפחה ממיר חינם - הכל תמורת פרסום תמונה שלהם באינסטגרם צופים ב"טרולים".

View this post on Instagram

A post shared by Molly Gunn (@mollyjanegunn)

המשפחה נהנתה גם מחופשה מפנקת בבית חוף יוקרתי בקורנוול, שכלל ג'קוזי, קולנוע ביתי, שיעורי גלישה ושף פרטי. הבית היה כה מרווח שגאן הזמינה גם את הוריה. כל זאת תמורת כמה תמונות וסרטונים בחשבון האינסטגרם שלה.

לפני עשור, בתחילת עידן הרשתות החברתיות - עוד לפני שהמושג 'משפיענית' הפך למוכר - גאן החלה את דרכה כמשפיענית הורות. מה שהחל כבלוג מקוון לאימהות עסוקות, כחלק ממגמת הטיפול העצמי שביקשה לשנות את תפיסת האימהות כסבל והקרבה, התפתח במהירות לעסק של אישה אחת המוכר חולצות עם הדפסים מיוחדים.

עם הזמן, כשמספר העוקבים שלה גדל, גאן גילתה שהיא יכולה להרוויח יותר כסף מהשפעה על אימהות אחרות תחת המותג SelfishMother. "הייתי צריכה להיות חרוצה ולוודא שהמשפחה תומכת, אבל התגמולים היו גבוהים", היא מספרת. במהלך השנים, היא הרוויחה יותר מ-30,000 דולר מפרסום תמונות משפחתיות בפיד האינסטגרם שלה.

View this post on Instagram

A post shared by Molly Gunn (@mollyjanegunn)

כעת, גאן מחליטה לסיים פרק זה בחייה. "אני אוהבת להיות משפיענית, אבל הכל השתנה מאוד מאז שהתחלתי לפרסם על חיים ואימהות. גם המשפחה שלי השתנתה. הילדים גדלים ואני כבר לא מרגישה בנוח לדבר על הורות בפירוט כזה", היא מסבירה. בצעד יוצא דופן, היא החליטה להעניק את חשבון ה-@SelfishMother שלה, עם 53 אלף העוקבים הנאמנים שצברה, לצדקה. כעת היא נשארה עם החשבון הפרטי שלה mollyjanegunn@.

כיום, כשילדיה - רפרטי (13), פוקס (11) וליברטי (7) - מתבגרים, המחשבה על חשיפתם בפוסטים קבועים מטרידה אותה. "בטיחות באינטרנט חשובה יותר מתמיד, ועם כניסת בני הבכור לגיל ההתבגרות, אני מודעת יותר לסוגיות פרטיות. יש כל כך הרבה אנשים מוזרים ברשת, ואני לא רוצה שיהיה יותר מדי מידע על ילדיי בנחלת הכלל".

בשנה האחרונה, גאן עברה על חשבון האינסטגרם האישי שלה (@MollyJaneGunn) ומחקה אלפי תמונות של ילדיה מתקופות מוקדמות יותר, לאחר שהדפיסה אותן באלבום פיזי. היא מציינת שככל שילדיה מתבגרים, יש להם דעות משלהם. למרות שמעולם לא התנגדו לפרסומים כשהיו צעירים יותר, בשנים האחרונות הם נעשו מסויגים יותר לגבי צילום. "הבנים, במיוחד, לא רוצים להתבייש מול חבריהם בבית הספר בגלל שאני משתפת כל פרט", היא מודה.

גאן מודה שבמבט לאחור, הגבולות בין רגעים משפחתיים אינטימיים לבין 'תוכן שיווקי' היטשטשו. "אני מתחרטת על פרסום תמונות של הילדים במיטה כשהיו קטנים, ושלי מניקה. אני גם לא חושבת שהייתי צריכה לפרסם תמונה של אחד מהם בהתקף זעם. אולי", היא מהרהרת, "אלה היו רגעים פרטיים שהיה עליי לשמור בתוך המשפחה".

View this post on Instagram

A post shared by Molly Gunn (@mollyjanegunn)

מוקדם יותר השנה, גאן התנסתה בתפקיד משפיענית תיירות. היא לקחה את ילדיה - אז בכיתות ח', ו' וב' - לטיול של שלושה חודשים באסיה, תוך תיעוד חוויותיהם בבאלי, קואלה לומפור, תאילנד וסרי לנקה. במהלך הטיול, הם זכו ללון במלון הג'ונגל נירג'הארה המדהים בבאלי, בוילה פרטית עם שתי חדרי שינה ובריכה פרטית. "ניסיתי לעשות את זה כיף ונגיש להורים אחרים", היא מסבירה. "לא נמנעתי מלהראות את תספורת החופשה הגרועה שלי או כשהיה פשוט חם מדי מכדי להיראות מטופחת".

הטיול עורר תגובות מעורבות. בעוד שחלק מהמורים ביקרו את החלטתה להוציא את הילדים מבית הספר, והיו תגובות עוקצניות שהאשימו אותה ב'יהירות', היא קיבלה גם מאות הודעות תמיכה מהורים שהתעניינו כיצד הם יכולים לערוך טיול דומה.

סיפור ההצלחה של גאן החל ב-2014, כשהחלה לפרסם באינסטגרם. בעקבות זאת, סלבריטאים רבים, ביניהם קלאודיה שיפר, פירן קוטון וג'יימי אוליבר, תמכו במותג שלה. תמיכתם עזרה לגייס יותר ממיליון ליש"ט לצדקות שונות, כולל Save The Children, Stand Up To Cancer, Choose Love ו-Mothers2Mothers.

עם הצמיחה במספר העוקבים, החלו להגיע מתנות רבות ממותגים - תכשיטים, קופסאות אוכל, אמנות לחדרי ילדים, משקאות אלכוהוליים ("כל כך הרבה אלכוהול!" היא צוחקת, "אולי הפיד שלי נתן את הרושם שאני צריכה את זה"), ואפילו שתי ספות V&A יוקרתיות. כשבתה הצעירה נולדה, היא הוצפה במוצרי תינוקות עד כדי כך שלא נדרשה לקנות בגדי תינוק במשך שישה חודשים, יחד עם מוצרי אמבטיה, מצעים ולוכד חלומות יפה. מאוחר יותר הגיעו צעצועים וספרים בשפע.

שיתופי הפעולה עם המותגים התנהלו בשתי דרכים עיקריות: לעיתים היה הסכם פורמלי חתום, שבו התחייבה לפרסם תמורת תשלום, ולעיתים הייתה זו הסכמה שבשתיקה - מותגים שלחו "מתנות" בתקווה שתפרסם עליהן כהבעת תודה. מעניין לציין שלא כל ההשפעה שלה הייתה מכוונת - עוקבת אחת סיפרה לה שרכשה כל קרדיגן שגאן אי פעם לבשה באינסטגרם, למרות שמעולם לא קידמה אותם באופן מכוון.

אך לצד ההטבות, היו גם אתגרים. "תמיד יהיו אנשים באינטרנט שהם מפיקים הנאה מלרדת עלייך", היא מספרת. באחד המקרים, לאחר עימות עם אישה שהעתיקה את קו הביגוד שלה, אותה אישה מצאה את כתובת ביתה באתר Zoopla ופרסמה אותה בפומבי. במקרה אחר, בתגובה לפוסט על קבלת מוצרי יופי בחינם, אישה כתבה: "את מדברת שטויות והשפתון שלך בהיר מדי".

גאן מסכמת את השינויים בעולם ההשפעה החברתית: "עוקבים ברשתות חברתיות הם המטבע של זמננו, אבל היום את אפילו לא צריכה מספר עצום של עוקבים כדי להיקרא משפיענית. 'מיקרו-השפעה' היא מילת המפתח כיום, ו'מיקרו-משפיען' באינסטגרם יכול להיות עם רק 1,000 עוקבים".

היא מציינת שבטיקטוק, המצב שונה לגמרי - כל אחד יכול להפוך למשפיען ולהרוויח אחוז מהמכירות דרך טיקטוק שופ, ללא קשר למספר העוקבים שלו. היא משווה זאת לימים הראשונים, כשהיו הרבה פחות מותגים שניסו להיכנס לתחום, והם נטו להיות בעיקר עסקים קטנים מהבית, לא מותגים גדולים עם תקציבים משמעותיים. באותם ימים, היה אפשר לפרסם רק תמונות ולא סרטונים, מה שהפך את הפלטפורמה לפשוטה יותר.

"בימים הראשונים, אינסטגרם הרגיש יותר כמו יומן תמונות מאשר אסטרטגיית שיווק, וזה היה טוב יותר", היא מסכמת. "זה היה כיף וזו הייתה עבודה קשה. אבל עכשיו אני מרימה כוסית לפרק חדש. אמשיך להיות באינסטגרם כ-@mollyjanegunn - אכתוב בבלוג ואשתף מאמרים - אבל כבר לא אנסה להשפיע על אף אחד. העולם הזה השתנה יותר מדי, וכך גם שלי".