מטוסים רוסים פעלו לאחרונה מול כלי טיס אמריקאים בסוריה, כך נטען מטעם פיקוד המרכז של המדינה. מדובר בהמשך של עליית מידת האגרסיביות של הכוחות הרוסים במדינה כלפי אלה האמריקאים, כשרק לפני מעט יותר משבוע טענו בארה"ב כי רוסיה ניסתה להפיל מל"טים שלה במדינה הסורית. 

חשיפה דרמטית נוספת מהדלפות הפנטגון: רוסיה פעלה להפיל כלי טיס אמריקאי בשטח הסורי
זאת לא אוקראינה: הטייס הרוסי הפציץ את העיר הלא נכונה וגרם להרס רב | צפו

גורם אמריקאי מסר ל-CNN כי מטרתם האמיתית של הרוסים אינה הפלת של כלי טיס, אלא "לגרור את ארה"ב לתקרית בינלאומית". פיקוד המרכז האמריקאי פרסם סרטון בו נראה מטוס קרב רוסי מבצע יירוט "לא בטוח ולא מקצועי", לדבריהם, של מטוס קרב אמריקאי מסוג F-16.

תקיפת צה"ל בסוריה (צילום: דובר צה"ל)

בסרטון נוסף שתועד בסוריה, נראה מטוס קרב רוסי שהפר את המרחב האווירי של "הקואליציה", והתקרב למרחק של 2,000 רגל ממטוס אמריקאי. הרוסים אף פעם לא הגיבו בצורה שמכירה בתקרית", נמסר מטעם פקידים אמריקאים. 

כאמור, לפני מעט יותר משבוע וכחלק מדליפת מסמכי הפנטגון שעוררון סערה בעולם, נחשף כי מערכת ההגנה הרוסית פעלה להפיל מזל"ט אמריקאי בשטח סוריה בסוף השנה שעברה. במהלך התקרית, טיל רוסי נורה לעבר מזל"ט אמריקאי מסוג "MQ-9". 

חייל רוסי בסוריה (צילום: רויטרס)
חייל רוסי בסוריה (צילום: רויטרס)

הטיל נורה ע"י מערכת ההגנה האווירית הרוסית, אך לא הצליח להפיל את המזל"ט, כך אישר פיקוד מרכז ארצות הברית. על פי גורמים גורמים בכירים בצבא האמריקאי, בנוסף למלחמה שמתנהלת כבר מזה יותר משנה באוקראינה, רוסיה הגבירה משמעותית את פעולותיה בשטח הסורי. 

"אנו יכולים לאשר שהמערכת "SA-22" שבשליטת רוסיה, ירתה טיל לעבר המל"ט האמריקאי", מסר דובר הפיקוד המרכזי של ארה"ב. מערכת ההגנה הרוסית המדוברת, הינה ניידת על  משאית חמושה בטילי קרקע-אוויר מונחי פיקוד וזוג תותחים אוטומטיים 30 מ"מ דו-קנה.

המערכת אף מחזיקה ביכולת להשתמש מכ"ם משולב, כמו גם בחיישן אינפרא אדום לטווח ארוך, על מנת לזהות ולעקוב אחרי מטרות שונות. על פי מספר דיווחים, המערכת מיועדת להתמודד בעיקר עם מטרות בגובה נמוך יחסית, כמו מסוקים, מל"טים, טילי שיוט ואמצעי לחימה אחרים, לרבות רקטות ארטילריות. כבר מספר שנים שהמערכת פרוסה בשטח סוריה במספר מוקדים שונים.